Gerdab.IR | گرداب

آمریکا یادش افتاد که داعش در رسانه‌های اجتماعی فعال است!

تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۳

فرمانده سایبری ایالات متحده آمریکا پس از گذشت 2 سال، به یاد آورد که باید با فعالیت‌های خشونت‌آمیز گروهک داعش در فضای رسانه‌های اجتماعی مقابله کند.

به گزارش گرداب و به نقل از واحد مرکزی خبر، رئیس «آژانس امنیت ملی آمریکا» روز سه شنبه اعلام کرد این آژانس در حال نظارت بر فعالیت‌ها و توانایی‌های سایبری گروه ستیزه‌جویان «داعش» است.

«مایک راجرز» رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا که در یک کنفرانس امنیت سایبری در واشنگتن سخنرانی می‌کرد، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره طر‌ح‌های احتمالی حملات سایبری گروهک داعش به منافع آمریکا گفت: وی نمی‌تواند درباره ویژگی‌های فنی این سازمان گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، وی در این باره گفت: ما باید این موضوع را به عنوان یک فرض بپذیریم که تقریبا در هر سناریویی که با آن روبه‌رو هستیم، یک بعد فزاینده سایبری وجود خواهد داشت.

راجرز افزود: مقابله با تروریسم، متفاوت نیست. دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) در کاربری رسانه‌ها، استفاده از فناوری و هم‌چنین استفاده از اینترنت بسیار خشن بوده است. این موضوعی است که ما شاهد آن هستیم.

رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا که محور بیشتر سخنرانی‌های او را افزایش تهدیدهای امنیت سایبری علیه جنبه‌های مختلف زندگی مردم آمریکا تشکیل می‌داد در ادامه گفت: اکنون شاهد افزایش شدید فعالیت‌ها توسط این گروه هستیم.

راجرز که سمت ریاست «فرماندهی سایبری آمریکا» را نیز به عهده دارد هم‌چنین خواستار همکاری بیش‌تر در زمینه امنیت سایبری میان دولت، فعالان تجاری و صنایع شد.

وی در این باره گفت: گروه‌های بسیاری شامل افراد و دولت-ملت‌ها وجود دارند که به عقیده آن‌ها سرمایه‌گذاری در این حوزه ارزشمند است، زیرا در صورتی که بتوانند در سامانه‌های سایبری نفوذ کنند، به نتایج مثبتی دست پیدا خواهند کرد.

رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا افزود:‌ این موضوع، به هیچ وجه یک مشکل کوچک نیست و نمی‌توان انتظار داشت خود به خود رفع شود. داعش با دقت خاصی اقدام به انتشار تصاویر ویدیویی سر بریدن اتباع کشورهای غربی در اینترنت کرده است. این گروه هم‌چنین اقدام به انتشار اخبار مربوط به اعمال خشونت آمیز خود در پایگاه شبکه اجتماعی «توییتر» کرده است.

«جه جانسون» وزیر امنیت داخلی آمریکا هفته گذشته در سخنرانی خود خطاب به اعضای «شورای روابط خارجی» آمریکا در این باره گفت: پیام رسانی عمومی و استفاده این گروه از رسانه‌های اجتماعی، کارآمدتر و بهتر از عملکرد سایر سازمان های تروریستی است که تاکنون آن را مشاهده کرده‌ام.

«جیمز لوییس» کارشناس امنیت سایبری «مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی» نیز در این باره گفت به عقیده او داعش هیچ گونه تهدید سایبری قریب الوقوعی را علیه منافع آمریکا ایجاد نمی‌کند.

نگرانی مقامات آمریکایی از فعالیت‌های گروهک داعش در رسانه‌های اجتماعی آمریکایی مانند توییتر و فیس‌بوک در حالی است که این گروهک بیش از 2 سال است که به فعالیت جدی در این شبکه‌ها می‌پردازد و در موارد معدودی حساب‌های کاربری این گروهک در شبکه‌های اجتماعی مسدود شده است.