Gerdab.IR | گرداب

دور جدید انتقام گیری غرب از بازوی استراتژیک نظام

تلاش غرب برای تضعیف سپاه پاسداران

تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۸۹

مقامات غربی حضور سپاه پاسداران در عرصه سازندگی کشور را، به سوژه‌ای جهت تخریب این نهاد تبدیل کرده اند. این تخریب با همراهی برخی جریانات داخلی، تحت عنوان فعالیت اقتصادی سپاه، دنبال می شود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در چهار قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد، به بهانه فعالیت‌های موشکی و دفاعی‌ و با عنوان موهوم حمایت از تروریسم، پای ثابت بخشی از تحریم‌های غرب علیه ملت ایران بوده است، این روزها به بهانه حضور در عرصه سازندگی کشور، به سوژه‌ای برای مقامات غربی تبدیل شده است تا اینبار به این بهانه مورد فشار قرار گرفته و فعالیت‌های خود را محدود کند، درحالی است که رویکرد جدید مقامات غربی در قبال سپاه پاسداران، با اقداماتی عملی در جهت کاهش فعالیت این نهاد انقلابی در سازندگی کشور همراه بوده است، رویکرد جدیدی که در یک هماهنگی معنادار، از سوی برخی جریانات داخلی و تحت عنوان فعالیت اقتصادی سپاه، سوژه‌ای برای تخریب این نهاد موثر و حافظ منافع ملی شده است.

به گزارش گرداب، نشریه فارین پالیسی که از آن به عنوان نقشه راه سیاست خارجی امریکا در عرصه جهانی یاد می‌شود، در یادداشتی با اشاره به این رویکرد، برای محدود کردن فعالیت‌های سپاه پاسداران، راهکارهایی را نیز ارائه می کند. این نشریه می‌نویسد: "كارايي موافقت با عضويت ايران در سازمان جهاني تجارت از هر تحريم ديگري بيشتر است و مي تواند دست سپاه پاسداران را از اقتصاد ايران كوتاه سازد. مصوبه كنگره آمريكا نمي تواند كوچكترين تغييري در رفتار ايران ايجاد كند."

این در حالی است که استوارت لوی معاون خزانه داری امریکا در نشستی مطبوعاتی که به تشریح تحریم‌های علیه مردم ایران اختصاص دارد و در پاسخ به سوالی که تحریم‌ها را علیه مردم ایران می‌داند با صراحت بیشتری از رویکرد جدید خود خبر می‌دهد: "اين پرسشي بسيار حساس است. در واقع حق با شماست. ما هيچ مشکل و يا اختلافي با مردم ايران نداريم. بلکه موضع ما در برابر مردم ايران کاملاً بر عکس چنين منظوري است. مشکل ما با حکومت ايران و تصميم‌هاي اتخاذ شده توسط اين حکومت است. و ما قطعاً تلاش خواهيم کرد تا تحريم‌هاي ما تصميم‌گيرندگان در حکومت ايران را هدف قرار دهد. ما اين کار را به دو شيوه انجام مي‌دهيم.

نخست، هدف قرار دادن افرادي که نقشي مستقيم در فعاليت‌هاي غير قانوني ايران دارند، يعني افرادي که در برنامه اتمي، برنامه‌هاي موشکي، و حمايت‌هاي ايران از تروريسم نقش دارند، و دوم اينکه من فکر مي‌کنم تاکيد ما بر هدف قرار دادن سپاه پاسداران در مطابقت کامل با اين هدف ما باشد. همانگونه که مي‌دانيد، سپاه پاسداران نه تنها در فعاليت‌هاي غير قانوني ايران نقش دارد، بلکه فرصت‌هاي اقتصادي در اين کشور را نيز از مردم ايران سلب کرده است. و ما فکر مي‌کنيم که با تاکيد بر هدف قرار دادن سپاه پاسداران، همانگونه که ما در سازمان ملل و هم به صورت يک جانبه و هم در هماهنگي با شرکاي خود در جهان انجام داده‌ايم، پيامي مناسب به ايران خواهيم فرستاد. ما قصد هدف قرار دادن کساني را داريم که مردم ايران را از لحاظ سياسي و اقتصادي تحت فشار و قرار مي‌دهند."

اما این اقدامات و رویکردهای جدید برای تضعیف سپاه پاسداران که یکی از نقاط قوت استراتژیک جمهوری اسلامی به شمار می‌رود در شرایطی از سوی مقامات غربی و با هدف ضربه زدن به منافع ملی مردم ایران دنبال می‌شود که برخی جریانات داخلی نیز در هماهنگی معناداری با نهادهای غربی، به دنبال فضاسازی رسانه‌ای علیه این نهاد انقلابی و با هدف تضعیف آن هستند.

این پروژه برای اولین بار در ایام فتنه 88 و همزمان با برنده شدن کنسرسیومی متشکل از بنیاد تعاون سپاه (مجموعه‌ای که با سرمایه کارکنان سپاه و با هدف خدمات دهی بیشتر به کارکنان و خانواده‌های آنها تشکیل شده است) و چند شرکت دیگر در خرید بلوکی سهام شرکت مخابرات کلید خورد. در راستای این تخریب، به تازگی و به دنبال اعلام آمادگی قرارگاه خاتم الانبیاء که بازوی اجرایی سپاه برای پیشبرد پروژه های عظیم سازندگی به حساب می‌آید، برای کمک به بهینه سازی مصرف انرژی، در کشور موجی از فضاسازی منفی علیه این نهاد را در برخی رسانه‌های داخلی به دنبال داشته است.

مشخص نیست رویکرد جدید غرب برای تضعف نهاد استراتژیک سپاه با بزرگنمایی این قبیل موضوعات، که با هدف کلی تر کاهش حوزه نفوذ ایران در عرصه جهانی دنبال می‌شود، با کدام هدف و توجیه در برخی جریان های داخلی در حال پیگیری است؟ هر چند نمی‌توان نقش غیر قابل انکار سپاه را در ناکامی فتنه سال گذشته در کشور با این رویکرد جدید بی‌ارتباط دانست.

منبع: رجا نیوز