Gerdab.IR | گرداب

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی:

برنامه‌هایی برای جایگزین کردن «لاین» و «وایبر» داریم

تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۳

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: برنامه‌های مشخص و معینی در مرکز ملی فضای مجازی برای جایگزین کردن برنامه‌های لاین و وایبر داریم که پس از اتمام کار اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

به گزارش گرداب و به نقل از فارس، محمدحسن انتظاری، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه امنیت سایبری اظهار داشت: از جمله برنامه‌های ویژه شورای عالی فضای مجازی تدوین برنامه ملی امنیت سایبری است که در جهت شکوفایی صنعت امنیت فضای مجازی و ملی شدن آن اقداماتی را در دستور کار داریم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: برنامه ملی امنیت سایبری در مرحله آماده سازی است که برای تصویب به شورای عالی ارائه شود.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح نگاه فناورانه به امنیت فضای سایبری گفت: باید به سمت نگاه انسان‌مدارانه حرکت کنیم و در این رابطه نیازمند مدیریت راهبردی با تدوین قوانین و مقررات هستیم تا بتوانیم تحول سریع به سمت مجازی‌سازی را مدیریت کنیم.

وی گفت: تاکید اصلی بر شبکه ملی اطلاعات است و ضرورت ملی در راه‌اندازی سریعتر این شبکه است.

انتظاری خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت بومی این شبکه، تجهیزات مورد استفاده در آن نیز باید با توانمندی داخلی باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین اضافه کرد: در حوزه امنیت مجازی نیز باید از تجهیزات داخلی استفاده شود و تاکید داریم که مدیریت امنیت فضای مجازی کشور باید در دستان خودمان باشد.

نرم‌افزارهای پیام‌رسان باید داخلی باشند
محمدحسن انتظاری در پاسخ به این سوال که «آیا تا به حال از نرم‌افزارهایی مانند وایبر و واتس‌اپ استفاده کرده است» اظهار کرد: تا به حال از این برنامه‌ها استفاده نکرده‌ام اما معتقدم که باید در این زمینه بر توانمندیهای داخلی تکیه و در عین حال نیازهای مردم را برطرف کرد.

وی با بیان این‌که تاکید شورای عالی فضای مجازی بر ایجاد برنامه‌های ملی داخلی در حوزه ارتباطات است، تصریح کرد: برنامه‌های پیام رسان می‌توانند نیاز مردم را برطرف کنند، اما تاکید ما بر این است که باید این نرم افزارها داخلی باشند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی مدیریت نرم افزارهای داخلی را از جمله برنامه‌های شورای عالی فضای مجازی دانست و افزود: پیوست فرهنگی در کمیسیون ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصویب شده است و به شورای عالی فضای مجازی نیز ارسال شده است.

انتظاری ادامه داد: این پیوست در جلسه بعدی شورای عالی که به زودی برگزار می‌شود بررسی و تصویب خواهد شد.

وی درباره اجرای مجوز نسل سوم و چهارم ارتباطی تا ابلاغ پیوست فرهنگی تصریح کرد: مجوز برقراری نسل سوم و چهارم ارتباطی از سوی اپراتورها باید بعد از تصویب پیوست و ابلاغ آن به وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌های ذیربط عملیاتی شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: مرکز ملی فضای مجازی برنامه‌های مشخص و معینی را مبنی بر جایگزین کردن برنامه‌های لاین و وایبر دارد که پس از رسیدن به نتایج مشخص اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

وی بیان کرد: موضوع فیلترینگ برنامه‌های تحت موبایل همچون وایبر و لاین به کارگروه تعیین مصادیق مربوط می‌شود که شورا این موضوع را به پیش می‌برد. سیاست‌گذاری‌های کلان در این موضوع در شورای عالی فضای مجازی انجام و نحوه اجرا و تعیین مصادیق به اجزای خودش سپرده شده است.

انتظاری با اشاره به اجرای طرح فیلترینگ از طریق خانواده‌ها همچون کشورهای پیشرفته گفت: این برنامه‌ انشالله هرچه سریع‌تر در آینده‌ای نزدیک اجرایی خواهد شد.