Gerdab.IR | گرداب

معاون اول قوه قضائیه در نشست خبری:

شنیده‌ام که وزارت ارتباطات مشغول تعیین ساز و کار پالایش است

تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳

سخنگوی دستگاه قضا آخرین وضعیت شبکه‌های اجتماعی موبایلی را برای خبرنگاران تشریح کرد.

به گزارش گرداب و به نقل از فارس، غلامحسین محسنی اژه‌ای در شصت و نهمین نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: در مورد شبکه‌های اجتماعی چیزی که انتظار بوده و هست این است که دستگاه مسئول تلاش خود را انجام دهد تا شبکه‌های اجتماعی وجود داشته باشند و مردم هم استفاده ‌های خوب ببرند ولی در عین حال شرایطی فراهم شود که موارد مخالف عفت، اخلاق و امنیت در آنجا نباشد یا به حداقل برسد.

اژه‌ای ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم زیرساخت و ابزارهای مورد نیاز فراهم شود تا از این سیستم‌ها که هم قابل استفاده کارهای خوب و کارهای بد دارد در زمینه‌ کارهای خوب استفاده شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در اواخر سال گذشته و اوایل امسال به ما قول دادند ظرف سه ماه تلاش می‌کنیم تا محتوای مجرمانه تعدادی از شبکه‌های اجتماعی پالایش شود تا این شبکه‌ها مسدود نشوند و باشند و هم در عین حال محتوای مجرمانه توزیع نشود.

وی ادامه داد: چند ماه از این قضیه گذشته که این امر صورت نگرفت و به دستور آیت‌الله آملی لاریجانی خطاب به وزیر ارتباطات نامه‌ای نوشته تا سازوکار مورد نیاز فراهم شود تا مردم محروم از استفاده خوب شبکه‌های اجتماعی نشوند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در مورد مکاتبه با وزیر ارتباطات و سازوکار پالایش محتوای مجرمانه از شبکه‌های اجتماعی گفت:‌ با واسطه شنیده‌ام که وزارت مربوطه مشغول و در حال تلاش است تا کاری که برعهده دارد انجام دهد؛‌ ما منتظر می‌مانیم و امیدواریم تا آنجا که شدنی است انجام شود.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد مکاتبه با وزیر ارتباطات و استقلال قوا تصریح کرد: به استناد قانون تعیین مصادیق مجرمانه که پیش‌بینی کرده محتوای مجرمانه پالایش شود، کارگروه مربوط به جلسات تشکیل شده و خود آقایان هم قائل به این مسئله هستند و امیدواریم کار صورت گیرد.

معاون اول قوه قضاییه درباره پایش محتوای سایت‌ها مانند فیس‌بوک توسط قوه قضاییه اعلام کرد: اگر بشود جلوی فسادی را گرفت ما مسئولیم جلوی آن فساد را بگیریم حتی اگر تا 80 درصد بتوان جلوی فساد را گرفت باید به همان مقدار تلاش کنیم تا جلوی فساد گرفته شود.

وی تصریح کرد: متخصصین می‌گویند می‌توان امکاناتی را فراهم کنیم که مردم از این شبکه‌ها استفاده کنند و در عین حال از محتوای مجرمانه و مفسدانه آن هم جلوگیری کنیم و برای این منظور 3 ماه فرصت خواسته‌اند.

یکی از خبرنگاران پرسید که «آیا غیرفعال کردن برخی نرم‌افزار همچون وایبر و واتس‌اپ به دلیل کاهش چشمگیر درآمد مخابرات نیست؟» که اژه‌ای در پاسخ گفت: به هیچ وجه اینگونه نیست همه ما باید از تکنولوژی استفاده کینم اما این را قبول داریم که اگر یک سیستم یا شبکه‌ای در جهت خلاف مصحلت نظام یا عفت عمومی کار کرد باید با آن برخورد شود.

معاون اول قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد که با تلاش مسئولان ذی‌ربط جلوی تخلفات اینچنینی گرفته شود.