Gerdab.IR | گرداب

اعتمادهای مجازی و آسیب‌های اجتماعی

تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۳

کارشناس معاونت محتوای شورای عالی فضای مجازی گفت: از تبعات نرم‌افزارهای شبکه‌ اجتماعی تحت موبایل تنها اتلاف وقت و صرف زمان بیهوده نیست، بلکه می‌توان به تعبات آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق نیز اشاره کرد.

به گزارش گرداب، مصطفی حیدرزاده، کارشناس معاونت محتوای شورای عالی فضای مجازی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تمایل انسان‌ها به حضور در محافل اجتماعی اظهار کرد: انسانی یک موجود اجتماعی است و هر ابزاری که انسان را در اجتماعی شدنش کمک کند یا اجتماعات جدید را به او معرفی کند و حتی به این موضوع کمک کند که انسان در ارتباط‌های مختلفش بروز و ظهور داشته باشد، مورد استقبال این موجود قرار می‌گیرد.

وی افزود: فضای مجازی بستری است که برای اینکه انسان خود را از این طریق به دیگران نشان دهد. برای مثال شبکه‌های اجتماعی همچون تانگو قابلیت نمایش آثار برای همه افراد را داراست، بنابراین وقتی کاربر مطلب، عکس و پیامی را منتشر می‌کند، همه کاربران تانگو حتی ناشناسان می‌توانند آن را مشاهده کنند. در برخی دیگر از نرم‌افرها همچون وایبر و لاین شاهد هستیم که کاربر می‌تواند مخاطبانش را محدود کند و هر آنکس را که تمایل به ارتباط داشته باشد، در فهرست دوستانش به ثبت برساند که در این زمان مطالب، عکس و پیام برای عده‌ای مشخص به نمایش در می‌آید.

کارشناس معاونت محتوای شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: در برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی همچون وایبر شاهد این موضوع هستیم که کاربر با عضویت در گروه‌ها به دلیل نمایش شماره تماس اعضا، به راحتی دسترسی به شماره‌ها نمایان است. در این زمان افراد به سهولت می‌توانند شماره‌ها را در اختیار داشته باشند و در ارتباط‌های بعدی از آن استفاده یا سوءاستفاده کنند. یعنی گاها ممکن است که اعضا یکدیگر را نشناسند اما به دلیل حضور در گروهی مشترک، شماره تماس‌های‌شان نمایان باشد.

وی بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد که خانم‌ها بیش از مردان از نرم‌افزارهای تحت موبایل استفاده می‌کنند زیرا دسترسی به آن آسان‌تر و هزینه‌ها کمتر است. باید در این زمینه فرهنگسازی شود تا خانم‌ها و حتی دیگر اقشار کاربران به راحتی و تا زمانی که احراز هویت نشود، اعتماد نکنند و اطلاعات‌شان را در اختیار دیگران قرار ندهند؛ چرا که می‌تواند تبعات منفی در پی داشته باشد.

حیدرزاده اظهار کرد: از تبعات این نرم‌افزارهای تحت موبایل تنها اتلاف وقت و صرف زمان بیهوده نیست بلکه می‌توان به  آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد. زیرا فرد در این فضاها با اجتماعات مختلف روبرو می‌شود و در برخی فضاها اطلاعات را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که از این اطلاعات سوء استفاده می‌شود و در نهایت خانواده درگیر مسائلی می‌شود.

فرهنگسازی، بهترین راه مقابله با سوءاستفاده‌گران شبکه‌های اجتماعی است
وی یادآور شد: فرهنگسازی بهترین راه برای مقابله با سوءاستفاده از اطلاعات کاربران است و حاکمیت در این قضیه وظایفی دارد یعنی محتوایی باید تولید شود که این محتوا اثرگذار ذهن باشد. از آنجا که حجم انتشار محتوا آنقدر زیاد است که زمانی برای صحت و سقم اطلاعات وجود ندارد و در نهایت کاربر تحت تأثیر همین محتوا قرار می‌گیرد و آشفتگی در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود.

کارشناس معاونت محتوای شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: شورای عالی فضای مجازی همچنان درگیر این موضوع است که کدام سازمان باید درگیر مباحث اینچنینی شود تا بتوانیم شاهد انتشار محتوایی مناسب و فضایی به دور از آسیب‌های اخلاقی در فضای مجازی باشیم.

وی بیان کرد: برخی از نرم افزارها چت‌روم‌های عمومی دارد یعنی کاربری مطلبی را به اشتراک می‌گذارد که همه باید آن مطلب را مشاهده کنند. بنابراین عمومی بودن سبب می‌شود تا فضا را به فضای ضداخلاقی و ضد فرهنگی سوق داده شود.

حیدرزاده اظهار کرد: برخی از امکانات فضای مجازی، کاربران را به سمت فضاهای غیراخلاقی و غیرفرهنگی سوق می‌دهد.

وی افزود: کاربران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند تا در صورت مشاهده پیامی از سوی کاربر ناشناس به راحتی اعتماد نکنند و اطلاعات‌شان را در اختیار آنها قرار ندهند چراکه هویت‌ها هویتی مجازی است.

برخی از نرم‌افزارها سوق‌دهنده کاربران به سمت مسائل جنسی است
کارشناس معاونت محتوای شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: برخی از نرم‌افزارها مدیریت شده، کنترل شده و ترغیب‌کننده کاربران به سمت مسائل جنسی است. بنابراین با ایجاد فرهنگسازی مناسب می‌توان کاربران را به سمت استفاده نرم‌افزارهای بومی سوق داد چراکه سرویس‌های بومی مناسبی در این حوزه شاهد هستیم.

وی یادآور شد: قشرجوان باید به خانواده اعتماد کند و خانواده‌ها باید فضایی را ایجاد کند تا جوانان بتوانند به آن اعتماد کنند. هر اندازه در هم تنیدگی خانواده‌ها بیشتر باشد، قطعا این اتفاق سبب جلوگیری از بسیاری آسیب‌ها می‌شود.