Gerdab.IR | گرداب

غفلت حوزه‌های علمیه از وسعت و مدیریت فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳

مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند غفلت حوزه‌های علمیه از وسعت و مدیریت فضای مجازی را بزرگترین آسیب فرهنگی جامعه بیان کرد و گفت: باید از فضای مجازی برای گسترش مباحث دینی بهره بگیریم.

به گزارش گرداب، حجت‌الاسلام محمدهادی شهاب، مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه طلاب حوزه‌های علمیه حافظان مرزهای اعتقادی مردم هستند، گفت: امروز دشمن با تمام وجود به صحنه آمده و جنگ را به عرصه فیزیکی کشانده است.

وی فضای سایبری را اساسی‌ترین و مهمترین جایگاه حضور و فعالیت دشمنان اسلام و انقلاب دانست و اظهار کرد: به‌خاطر کنترل و نظارت کمتر، کم‌هزینه و ارزان بودن و تنوع حضور افراد در فضای مجازی دشمنان برای حضور و فعالیت در آن برنامه‌های مختلفی دارند.

مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند وظیفه طلاب و فعالان در فضای مجازی را بسیار خطیر دانست و گفت: مبلّغان در عرصه جامعه و فضای مجازی باید تلاش کنند تا ملاک‌های انتخاب اصلح و ولایی را برای مخاطبان تبیین کنند.

شهاب با تأکید بر اینکه ساماندهی فضای مجازی نیازمند اطلاعات دینی و فرهنگی همه‌جانبه است، بیان کرد: برای اینکه بتوانیم فضای مجازی را مدیریت کنیم باید طلاب را به‌صورت ویژه در این زمینه تربیت کرده و با تقسیم‌بندی بخش‌های مختلف فرهنگی جوانان و دانشجویان علاقه‌مند را با مدیریت یک روحانی، مسئول تولید محتوا در فضای مجازی قرار دهیم.

وی با انتقاد از اینکه میزان توجه و آموزش طلاب در فضای سایبر در مدارس علمیه استان ضعیف است، متذکر شد: فضای مجازی امکان نشر اصول دین را بدون هیچ محدودیتی برای روحانیت فراهم می‌کند و روز به‌روز بر تعداد کاربران این فضا اضافه می‌شود.

کسب بصیرت و بینش نخستین گام برای آغاز فعالیت در یک مجموعه است
مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند کسب بصیرت و بینش را نخستین گام برای آغاز فعالیت در یک مجموعه دانست و گفت: فرد باید در محیط و عرصه‌ای که در آن ورود پیدا کرده شناخت و بینش درستی به دستاورد برهمین اساس باید برای ورود به عرصه فضای مجازی در مرحله نخست باید نسبت به دین اسلام، ارزش‌های نظام و انقلاب و دشمنان آن شناخت لازم و کافی را به‌دست آوریم.

شهاب داشتن انگیزه را از مهمترین ضروریات برای فعالیت در یک مجموعه برشمرد و افزود: ما نیازمند آموزش طلاب نسبت به مهارت‌ها و فرصت‌ها و تهدید‌های فضای مجازی هستیم.

وی غفلت حوزه‌های علمیه از وسعت و مدیریت فضای مجازی را بزرگترین آسیب فرهنگی جامعه بیان کرد و یادآور شد: باید از فضای مجازی برای گسترش مباحث دینی بهره بگیریم چراکه این فضا به سرعت در حال گسترش است و نباید اجازه دهیم تا دشمنان از آن بر علیه مسلمانان استفاده کنند.

حوزه علمیه برای چگونگی زندگی اسلامی کاربران در فضای مجازی چه اقداماتی انجام داده‌ است؟
مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه فضای مجازی بهترین محیط برای منبر روحانیت است، گفت: حوزه‌های علمیه با تربیت طلبه متخصص در این زمینه ضمن استفاده بهینه از این فضا برای تبلیغ می‌توانند با بسیاری از آسیب‌های اجتماعی موجود در این فضا مقابله کنند.

شهاب افزود: حوزه‌های علمیه باید با همکاری دانشگاه در سطح استان و کشور طلاب و دانشجویان را برای مدیریت فضای مجازی آموزش داده و طلاب و دانشجویان نیز باید در این زمینه منتظر دعوت مسئولان باقی نمانده و خود وارد عمل شوند.

وی با اشاره به نقش حوزه علمیه برای ورود اثربخش به فضای مجازی و مدیریت تحولات اجتماعی و فرهنگی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه در این فضا بیان کرد: حوزه علمیه می‌تواند برای چگونگی زندگی اسلامی کاربران در این فضا برنامه داشته باشد تا محیط‌های اسلامی نظیر شبکه اجتماعی برای تمرین و ترویج زیست دینی شکل گیرد.