Gerdab.IR | گرداب

هشدارهای وزیر اطلاعات درباره جاسوسی در فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۳

وزیر اطلاعات گفت: هر چه زمان می‌گذرد شگردهای جاسوسی متفاوت می‌شود و سرویس‌ها ممکن است در شبکه‌های اجتماعی افرادی را جذب کنند.

به گزارش گرداب، سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت سالگرد تأسیس وزارت اطلاعات گفت: بعضی از سرویس ها مثل موساد، سیا و MI6 که با جمهوری اسلامی مسیر خصومت در پیش گرفته اند طبیعی است به دنبال اهداف منفی در جمهوری اسلامی هستند و در این راستا ممکن است سیستم هایشان وارد عمل شده و در حوزه های مختلف اثر منفی بگذارند و یا به طور غیرمستقیم سرویس های اطلاعاتی دیگر را به کار بگیرند تا برای آنها به طور نیابتی اطلاعات جمع آوری کنند.

علوی افزود: این سرویس ها تلاش می کنند از طریق فضای مجازی اطلاعات را کسب کنند. از سوی دیگر دنیا عرصه بیزینس (تجارت) اطلاعات است و دستگاه ها اطلاعات را گردآوری کرده و با اطلاعات مورد نیاز خود، با سایر دستگاه ها مبادله می کنند.

وی اضافه کرد: در چنین وضعیتی وظیفه وزارت اطلاعات این است که هوشیاری لازم را حفظ و نشانگاه های دشمن و عناصر ارتباطی را شناسایی و یا مدیریت کنند و یا در صورتی که افرادی اقدام به انتقال اخبار سری کشور کنند در مورد آنها اقدام کند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: تا الان وزارت اطلاعات در این زمینه هوشمندانه عمل کرده؛ عناصر را شناسایی و برخی را صیانت و برخی را مدیریت کرده و در مواردی موجبات انحراف سرویس های رقیب را فراهم کرده است.

به گفته وی، در صورتی که افرادی مرتکب خیانت شدند، وزارت اطلاعات از طریق دستگاه قضایی اقدام لازم را انجام داده است.

وزیر اطلاعات در خصوص فعالیت سرویس های بیگانه در فضای مجازی گفت: سرویس های اطلاعاتی از هر ابزاری استفاده می کردند و ما هم استفاده می کنیم. فضای مجازی هم مانند فضای حقیقی عرصه فعالیت سرویس ها است که حتی کارآمدتر نیز هست چرا که سرویس ها را از نفوذ فیزیکی افراد بی نیاز می کند.

وی خاطرنشان کرد: هر چه زمان می گذرد شگردهای جاسوسی متفاوت می شود و سرویس ها ممکن است در شبکه ها افرادی را که تشخیص می دهند زمینه لازم را دارند جذب کرده و در بستر یک ارتباط سرویس خود قرار دهند.

علوی افزود: امیدوارم این عناوین مردم را فریب ندهد؛ ضمن اینکه چنین عناوینی ماهیت سرویس اطلاعاتی را تغییر نمی دهد و مردم ما هوشیار هستند.