Gerdab.IR | گرداب

رونمایی از نسل چهارم اینترنت همراه؛ با کدام مجوز؟

تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۳

اپراتور دوم تلفن همراه بدون دریافت مجوز از نهادهای قانونی، اقدام به رونمایی از نسل چهارم اینترنت همراه کرد.

به گزارش گرداب، خبرگزاری آنا از بهره‌برداری اینترنت همراه نسل چهارم برای اولین بار توسط شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در مشهد مقدس خبر داد.

مشترکان این اپراتور ارتباطی و کاربران خدمات  باند پهن کشور می‌توانند با استفاده از سیم کارت‌های USIM به عنوان سیم کارت‌های نسل جدید ایرانسل، خدمات نسل چهارم را جایگزین سایر روش‌های دسترسی به اینترنت کنند.

شرکت ایرانسل در بیانیه خبری که به همین مناسبت منتشر کرده آورده است: در خصوص برخی از مزایای نسل های بالاتر باندپهن همراه میتوان به انتقال اطلاعات با کیفیت بهتر، امکان استفاده از گوشی تلفن همراه به عنوان دفتر کار سیار، امکان تبدیل گوشی تلفن همراه به باجه بانکی همراه با قابلیت انجام کلیه عملیات بانکی، امکان توسعه آموزش مجازی در نقاط مختلف کشور بر بستر اینترنت پهن باند، امکان دریافت و مشاهده برنامه‌های تلویزیونی از طریق تلفن همراه باکیفیت فوق العاده و امکان ارائه محتواهای صوتی و تصویری متنوع با کیفیت بالا اشاره کرد.

این در حالی است که به گفته دبیر شورای‌عالی فضای مجازی، اپراتورهای تلفن همراه هنوز مجوز این شورا برای راه‌اندازی نسل سوم اینترنت همراه را هم ندارند. اما مشخص نیست ایرانسل با کدام مجوز اقدام به راه‌اندازی نسل چهارم اینترنت همراه کرده است.

راه‌اندازی بدون مجوز و پیش‌بینی نشده نسل سوم اینترنت همراه اپراتورهای تلفن‌های همراه، برای مردم معضلات اقتصادی هم پیش آورده و به‌دلیل عدم تعیین تعرفه مناسب، بسیاری از مردم از این ناحیه متضرر شده‌اند.

ابتدا هر کیلوبایت اینترنت همراه با تعرفه 2.5 ریال ارائه شد که قیمت هر گیگابایت دریافت و ارسال اطلاعات نزدیک به 260 هزار تومان برای کاربر هزینه داشت. اما پس از سیل انتقادهای صورت گرفته از سوی مردم، وزیر ارتباطات گفته است که در این قیمت تجدیدنظر خواهد کرد.

برخی کارشناسان بر این باورند که گسترش اینترنت باند پهن بر روی تلفن‌های همراه، پیش از راه‌اندازی پروژه‌های زیرساختی چون «شبکه ملی اطلاعات»، «فیلترینگ هوشمند» و «سامانه احراز هویت» تنها مشکلات، معضلات و تهدیدهای این فناوری را برای کشور صدچندان کرده و آسیب‌های فرهنگی آن برای خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان را نمایان‌تر می‌کند.