Gerdab.IR | گرداب

با حضور مسؤولان کشوری و لشگری/

برگزاری دومین همایش گردان‌های سایبری بسیج

تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳

دومین همایش گردان‌های تخصصی سایبری بسیج صداوسیما عصر شنبه 8 آذر در محل سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

به گزارش گرداب و به نقل از رسا، علی‌اصغر جعفری، رییس بسیج سازمان صدا و سیما، در دومین همایش بزرگ گردان‌های تخصصی فضای مجازی بسیج صداوسیما با اشاره به عصر جدید فناوری‌ها گفت: ما در ابتدای عصر و موج تاثیرگذار چهارم قرار داریم، ما انسان‌ها قبلا سه عصر کشاوزی، صنعتی و در حال حاضر اطلاعات دار پشت سرگذاشته ایم اما این عصر بر خلاف دو عصر دیگر خیلی زود به انتها رسیده و جای خود را به عصر مجازی می‌دهد.

جعفری در ادامه افزود: ما باید خود را برای این تغییر آماده کنیم و خواه و ناخواه با این پدیده روبرو هستیم و عقل حکم می‌کند که این تغییر را شناخته و مدیریت کنیم، اگر این کار را جدی نگیریم ضربه محکمی خواهیم خورد، بنابراین خودمان را باید برای مواجهه با این عصر آماده کنیم.

رییس بسیج سازمان صدا و سیما با توجه به گزینه های این امر اظهار داشت: سه راه کار و پیشنهاد وجود دارد، اول اینکه تسلیم شرایط شده و آن برنامه ای که دشمن برای ما طراحی کرده بپذیریم، همچون بعضی از کشورها آن را قبول کنیم، دوم این که با ید فقط دفاع کرد و کاری با تحولات نداشته باشیم و در هر صورت در برابر این موارد و نفوذ آن‌ها مقاومت کرد و مانع شد.

وی با تاکید بر اهمیت راه حل آخر بیان داشت: راه حل دیگر این است که باید دفاع کنیم و از ارزش های خود استفاده کنیم، اگر دشمن بخشی از خواسته ها و مقررات مارا قبول کرده بخاطر قدرت و دفاع ایران در این جبهه و تمام جبهه ها است، اگر دشمن کوچک ترین موضوع در دست داشته باشد از آن استفاده می‌کند مانند موضوع اسید پاشی که آن را بیشتر بزرگ کرده و تبدیل به یک هجمه اجماعی کرد.

جعفری با اشاره به ظرفیت فضای مجازی ابراز داشت: یکی از ظرفیت‌هایی که باید به آن توجه کنیم فضای مجازی است، وقتی فضای مجازی به فرمایش رهبر معظم انقلاب ارزشی هم چون انقلاب دارد باید بسیجیان در آن حضور پیدا کنند همان طور که در جنگ و در بعد از انقلاب در تمام عرصه ها حضور داشتند و دارند، نکاتی که از سوی رهبری تعریف شده و بسیجیان باید به آن اهمیت دهند زیاد است.

جعفری ادامه داد: حمایت از شعارهای انقلاب اسلامی نخستین گام در این عرصه به شمار می‌آید و از این فضا می‌توان برای نشر این شعارها استفاده کرد. وی ادامه داد: دیگر نکته مسؤولیت بسیجان در دفاع از هویت ملی است که دشمنان سعی در تخریب آن دارند، سوم نکته حفظ آمادگی و حضور دائمی است، باید نسبت به بقیه مردم بسیجیان هشیار تر باشند، بصیرت از وظایف یک بسیجی است، بسیج صداوسیما فقط برای خود نیست و باید از تمام ظرفیت های خود و شبکه ها استفاده کند تا در این بخش موفق شود، پنجم دشمن شناسی است، بسیجیان سراسر کشور باید متوجه مسائل باشند و دشمن را بشناسند.

رییس بسیج سازمان صدا و سیما با اشاره به نا امید کردن استکبار تصریح کرد: قطع امید استکبار از ما دیگر نکته مهم است، دشمن نباید به هیچ کدام از اعضای این ملت امید داشته باشد، ششمین نکته حفظ فضای سالم در کشور است، دشمن امروزه در حال تخریب حیا، اخلاق و غیره است، فضای مجازی مهم ترین میدان برای این کار است، باید جوانان را تغذیه کنیم تا لطمه نخورند، ما باید به سمتی برویم که یک جامعه نو آور داشته باشیم.

جعفری درباره این همایش گفت: آنچه که امروز ما به آن افتخار می کنیم این است که متخصصان و نخبگان در این قالب دور هم جمع شده و این ماموریت خطیر را قبول کرده‌اند، امروزه رسانه ملی یکی از قدرتمندترین رسانه های جهان است، در این موضوعات باید رسانه های داخلی کمک کنند و در جریان مجازی و مقابله با این هجمه کمک کنند.

ضرورت سرمایه‌گذاری در فضای مجازی
محمد حسن انتظاری، دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی، در این همایش با اشاره به حضور قدرت‌های جدید فضای مجازی گفت: دیگر مثل چند سال پیش شرکت های اول جهان از نظر اقتصادی شرکت‌های نفتی نیستند و جای خود را به شرکت های فضای مجازی و الکترونیکی داده‌اند.

وی در ادامه افزود: بنیان فضای فجازی که تقریبا تمام اجتماع را در بر می‌گیرد، در حال حرکت به سمت اقتصاد‌های مجازی نیز هست، به نوعی تعیین کننده اقتصاد دنیا هم هست و ما نیز نباید از سیستم عقب بمانیم و بر طبق اهداف خود و جمهوری اسلامی ایران در این عصه قدم گذاشته و بهره وری کنیم.

انتظاری درباره کنترل فضای مجازی اظهار داشت: قدرت‌های فرهنگی در این فضا در دستان ما نیست و کنترل نمایش و پخش آن در دستان دشمنان ما است، و این جاست که باید به فرموده های رهبر معظم انقلاب درباره فضای مجازی بیشتر توجه کنیم، مانند این جمله که اهمیت فضای مجازی به اندازه انقلاب است، انقلاب ما یک رژیم را سرنگون کرد و ما با پدیده ای روبرو هستیم که در استقلال ما دخالت دارد.

دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید به اهمیت سرمایه گذاری در این حوزه بیان داشت: سرمایه گذاری هدف‌مند باید شروع شود، کشور باید در این حوزه سرمایه گذاری بزرگی انجام دهد که با ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی خودمان همراه باشد، ما در حوزه علوم و فناوری باید به سرعت عمل کنیم، سیستم اداری کشور باید خود را برای این کار آماده کنند و سریع پاسخ گوی این نیاز باشند.

وی درباره مشکلات این حوزه تصریح کرد: مشکل ما این است که در راه رسیدن به نظام درون زا، در مقاطعی مقاومت دیده می‌شود، این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد به عنوان مثال نداشتن درکی درست از شکل گیری فضای مجازی در میان مدیران کشوری که می‌توان آن را رفع کرد و آن حساسیت حرکت به سمت فضای مجازی ایرانی و اسلامی را ایجاد کرد.

انتظاری با توجه به ظهور رسانه‌های نوین ابراز داشت: ظهور و توسعه رسانه‌های کاربر محور به دلیل آثار چشمگیری که این تحولات در جامعه ایجاد کرده است، یکی از چالش‌های صدا و سیما است، صداوسیما نقش بسیار مهمی در فرهنگ سازی در این عرصه دارد، صداوسیما می‌تواند فضای مجازی ایرانی و اسلامی را برای مردم تفسیر کند. ما یک زیست بوم ایرانی، اسلامی در فضای مجازی نیاز داریم، به ویژه در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های به این زیست بوم نیاز مندیم.

دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: مدیریت این تحولات بسیار مهم است و صداوسیما نقش مهمی دارد و در این عرصه بسیجیان پیش‌گام این موضوع هستند.

دوران اشغال جغرافیایی تمام شد
مهدی اخوان بهابادی قائم مقام سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین دیگر سخنران این همایش بود که اظهار داشت: موضوع سایبری و فعالیت‌های حوزه مجازی به قدری فراگیر و مهم شده که کمتر کسی منکر این موضوع می‌شود.

وی تصریح کرد: در دنیای فعلی دوران اشغال جغرافیایی یا فیزیکی تمام شده است و بعید است قسمتی از مرزهای جغرافیای کشوری تغییر پیدا کند، زیرا اکنون دوران کشورگشایی به اتمام رسیده است.

اخوان بهابادی ادامه داد: اما این کشور گشایی‌ها در مدل دیگری بروز کرده که‌‌ همان مدل سایبری و فضای مجازی است و به همین ترتیب از طریق فیبر و ارتباطات ماهواره‌ای بدون هزینه گسترده‌ای مرزهای فرهنگی کشور‌ها را جابجا می‌کند و با توجه به اینکه اینترنت در کشور‌ها فراگیر شده است، اگر دقت لازم به عمل نیاید، آحاد ملت مورد تهاجم و آسیب بیگانگان قرار می‌گیرند که این یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است.

قائم مقام سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین بیان داشت: اکنون شاهد آن هستیم که فرهنگ غربی بدون جنگ و خونریزی از طریق سایبری و فضای مجازی صورت می‌گیرد و اگر قرار باشد سازمان صدا و سیما روال و مسیر سنتی تلویزیون‌ها و رادیوهای غرب را طی کند محکوم به حذف شدن تدریجی از دید مخاطبین خواهد بود، زیرا کاربران و مخاطبین ما قسمت عمده اطلاعات خود را از فضای مجازی کسب می‌کنند، زیرا این فضا در حال حاضر بسیار متنوع و شاید کنترل ناپذیر است.

وی با بیان اینکه اکنون اکثر خبرگزاری‌های بزرگ دنیا مووضع رسانه‌های نوین را در دستور کار خود قرار داده‌اند، گفت: اگر قرار است ضریب نفوذ افزایش پیدا کند، بدون رسانه‌های نوین نیز امکان‌پذیر نیست و باید در کشور ما هم این اتفاق بیفتد که ساده‌ترین ویژگی که در این رسانه‌های نوین وجود دارد، بحث ذائقه سنجی و ذائقه سازی مرتبط با اصول خود و به لحظه است و رسانه‌های نوین در لحظه به اقبال کاربران خود به دلیل رابطه‌های دوسویه‌ای که دارند پی می‌برند که به همین دلیل نه تنها میزان اقبال عمومی مشخص می‌شود، بلکه توزیع جغرافیای آن و سلیقه گروه‌های مختلف جامعه نیز مشخص می‌شود.

اخوان بهابادی در ادامه با بیان اینکه اکنون شاهد آن هستیم که یکسری از خدمات در فضای مجازی همچون پیام رسان‌ها رایگان است، تصریح کرد: با توجه به اینکه امروز اطلاعات بسیار گرانبها هستند، آن‌ها با توجه به اینکه تبلیغاتی در امور پیام رسان‌های رایگان انجام نمی‌دهند، اگر از موضوعات امنیتی صرفنظر کنیم، در همین راستا اطلاعات ارزشمندی را جمع آوری می‌کنند و به پروژه‌های عظیم خود در این باره دست پیدا می‌کنند، زیرا لازم نیست که محتوای تمامی پیام‌ها را به صورت دقیق استخراج کنند، همین که متوجه شوند چه اتفاقی در کشوری افتاده و چه تعداد پیامی جابجا شده است برایشان حائز اهمیت است.

قائم مقام سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین افزود: اینکه بعضی افراد می‌گویند آن‌ها به صورت دائمی در حال رصد و هدایت هستند، کاملا صحیح است، اما تصور آنکه این برنامه‌ها برنامه‌هایی از قبل مشخص شده است، تصوری غلط است، زیرا آن‌ها به لحظه تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما ذائقه سنجی به نسبت دیر صورت می‌گیرد، اما با توجه به اینکه سازمان صدا و سیما به عنوان اثرگذار‌ترین نهاد کشور است، می‌تواند با توجه به اطلاعاتی که بدست می‌آورد، اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

اخوان بهابادی اظهار داشت: آن زمان که مقام معظم رهبری دستور شروع به کار شورای عالی مجازی را دادند، نشان از اهمیت بالای این عرصه داشت که اکنون ما به صورت ملموس این موضوع را حس می‌کنیم و ایشان در آن مقطع زمانی فرموده بودند که ارزش فعالیت در حوزه‌های فضای مجازی معادل اصل انقلاب اسلامی است و ایشان با توجه به دغدغه‌هایی که در این حوزه دارند، فرموده بودند که اگر فعالیت رهبری نبود، ایشان دوست داشتند که خود در این عرصه فعالیت کنند که تمامی این‌ها نشان از اهمیت بالای موضوع سایبری در کشور دارد.

قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین گفت: امیدواریم در سازمان صدا و سیما نیز قدمی در کاهش دغدغه‌های مقام معظم رهبری برداریم و در این‌باره باید نخست به ایمن‌سازی و رفع تهدیدات را در دستور کار خود قرار دهیم و سپس در این عرصه استفاده‌های بهینه را ببریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا روزی که اینترنت در کشور گسترش یابد، دشمنان ما از آن استقبال می‌کنند، زیرا از آن به صورت وسیعی سود می‌برند و زمانی که این موازنه جابجا شود، به یقین آن‌ها اینترنت را نیز بر ما تحریم می‌کنند، زیرا هنوز اینترنت در اختیار نظام ما قرار نگرفته است. 

تکرار جنایات غربی‌ها در دستور کارتان باشد
سردار محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین نیز در این همایش گفت: آن روزها که هیچ خبری از رسانه ها و ابزارهای پیشرفته ارتباطی امروز نبود، امام راحل با درک عمیق و شناخت کامل، بر محور تبلیغات و رسانه تاکید داشتند.

نقدی با اشاره به گسترش و پیشرفت شگرف رسانه ها در دنیای امروز، تشریح کرد: امروز رسانه ها این قدرت را پیدا کرده اند که از کاه، کوه بسازند یعنی مسئله ای بی ارزش را مهم جلوه داده و مسئله ای مهم را کوچک و کم اهمیت جلوه دهند.

وی موضوع هسته ای ایران را از مصادیق این عملیات رسانه ای دانست و تاکید کرد: بیشتر از 12 سال است که قصد ایران برای تولید بمب اتمی مسئله اول رسانه های دنیاست. این در حالی است که چنین چیزی واقعیت نداشته و ساخته و پرداخته غول رسانه ای استکبار غرب است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین موضوع قتل یک دختر توسط عوامل سرویس‌های جاسوسی غربی را در جریان فتنه 88 از این قبیل دانست و افزود: نام این دختر را صدها میلیون نفر در تمام دنیا می دانند و حتی بعد از گذشت چند سال این مسئله توسط این رسانه ها بازنشر می شود اما مسئله جنایات استکبار در کودک کشی غزه کتمان شده و به فراموشی سپرده می شود.

وی ادامه داد: از 578 کودک که مستقیما با حمایت دولت های غربی بویژه آمریکا توسط رژیم اسرائیل کودک‌کش در غزه به شهادت رسیدند هیچ اسمی وجود ندارد و اخبار آن از سوی غربی ها سانسور می شود.

نقدی با اشاره به سوژه سازی های رسانه های استکباری غربی علیه نظام جمهوری اسلامی آن را از ترفندها مهم دشمن دانست و خاطرنشان کرد: در حالیکه پرونده های ساده و معلوم الحال دستگاه قضایی ما سوژه های حقوق بشری رسانه های غربی است، اعتراضات گسترده اجتماعی علیه نژادپرستی و نقض حقوق بشر در شهرهای مهم آمریکا با سکوت معنی دار این رسانه ها همراه شده و اجازه بازتاب هیچ یک از خواسته های به حق رنگین پوستان آمریکا را نمی دهند.

جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج بر پیروزی‌های ملت ایران در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و آن را دلیلی برای امکان پیروزی با امکانات محدود بر دشمن دانست و افزود: رسانه های ما هم می توانند این حماسه را بازآفرینی کنند و با همین امکانات و تجهیزات اندک در برابر غول رسانه ای دشمن پیروز باشند.

وی دلایل این پیروزی رسانه ای را بازتاب دادن حقیقت، منطقی بودن، انطباق با فطرت انسانی و همسویی با معیارهای الهی دانست و ادامه داد: در حالیکه حرف ما بر اساس منطق، استدلال و یک فلسفه متقن استوار شده است، حرف دشمن بر اساس نظریات نسبی و آرا و افکار انسانی است که هر از گاهی تغییر می کند و جایش را به نظریه ای جدید می دهد.

نقدی در ادامه گفت: حرف ما مبتنی بر فطرت الهی انسانهاست و بر دل می نشیند اما حرف آنها برای اینکه مورد پذیرش قرار گیرد باید با چاشنی‌های متعدد فسادانگیز و تباه کننده همراه شود.

وی ضمن بیان توصیه هایی به اصحاب رسانه برای قضاوت صحیح و بازتاب دقیق تحلیل ها و اخبار ادامه داد: اطلاعات را از منابع مختلف کسب کنید و دست و پا بسته به اخبار و تحلیل های رسانه های غربی اکتفا نکنید. باید از این شبکه اختاپوسی رسانه های بیرون رفت. انسان های آزادی خواه بسیاری هستند که هم رای و هم نظر ما بوده و می خواهند با ما مرتبط باشند؛ باید در سراسر دنیا با این افراد ارتباط برقرار کرده و از این ظرفیت برای تکمیل اخبار و اطلاعات استفاده کنیم.

رییس سازمان بسیج مستضعفین مسئله زنده نگهداشتن سوژه ها و افتضاحات دشمن را از شیوه های اصلی رسانه های خودی دانسته و بر آن تاکید کرد و ادامه داد: موضوع تکرار جنایت ها و افتضاحات دولت های استکباری غربی باید در دستور کار رسانه های خودی قرار گیرد.

وی ادامه داد: این رسانه ها باید پیگیر بوده و با روش های مختلف و استفاده از شیوه های گوناگون مسائل را بازتاب دهند.

جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج بر تعامل و همکاری رسانه های ارزشی تاکید کرد و افزود: گرچه رقابت سالم در رشد رسانه ها نقش سازنده ای دارد اما در موضوع اجرای عملیات رسانه ای علیه دشمن باید سوژه ها به درستی انتخاب و با هم افزایی و هماهنگی کامل رسانه ای یک عملیات همه جانبه بصورت مستمر انجام شود.

وی استفاده از ظرفیت های دیدار ها و محافل خصوصی را یکی از راهبردهای اصحاب رسانه دانست و تشریح کرد: نباید به فضای عمومی و رسانه ها بسنده کرد. در ملاقات های خصوصی و محافل مختلف با نخبگان، اساتید، متنفذین اجتماعی و فعالین محافل علمی غربی باید موضوعات و مسائل را بصورت چهره به چهره مطرح کرد.

نقدی در خاتمه بر اصلاح روش های رسانه ای در خصوص مسائل داخلی کشور تاکید کرد و گفت: پرداختن به مسائلی از قبیل شعار سال، اقتصاد مقاومتی، مدیریت جهادی و... باید اصولی و با بازتاب حواشی و تاکید بر مسائل تخصصی و کارشناسی شده باشد. تکرار این شعارها بدون خلاقیت و لحاظ مسائل یاد شده بزرگترین خطای رسانه ای است.

در حاشیه این مراسم از پایگاه آموزشی الکترونیک مجازی بسیج رسانه ملی رونمایی شد.