Gerdab.IR | گرداب

نرخ واقعی اینترنت 3G ایران ازنظر اتحادیه جهانی مخابرات

تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳

اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) در سمپوزیوم بین‌المللی نشانگرهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، رتبه ۸۷ را به ایران از منظر قیمت دسترسی به اینترنت ۳G داد.

به گزارش گرداب و به نقل از تسنیم، اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) در سمپوزیوم بین‌المللی نشانگرهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (WTIS۲۰۱۴)، آخرین وضعیت توسعه ICT در جهان را به همراه نتایج ارزیابی جایگاه کشورها براساس شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI) در قالب گزارش اندازه‌گیری جامعه اطلاعاتی اعلام کرد.

در این مراسم دبیر کل جدید ITU و سانو رئیس ITU-D، مقامات بلند پایه کشور گرجستان، محبعلی مجری پروژه نظام پایش شاخص‌های ICT کشور به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نمایندگان ۱۶۶ کشور جهان حضور داشتند.

طول برگزاری این مراسم، ۱۰ کشور برتر در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI) معرفی و از کشور دانمارک به عنوان رتبه اول و از کشور کره­ جنوبی به عنوان کشوری که در چندین دوره متوالی رتبه ممتاز را کسب کرده بود، تقدیر به عمل آمد.

در بخش نشانگرهای استفاده مهارتی از فاوا، ایران دارای نرخ رشد ۸۶.۳ درصدی ثبت نام در مقاطع تحصیلی مدارس و ۵۵.۲ درصد در مقطع تحصیلات دانشگاهی و ضریب با سوادی ۸۴.۳ درصد در کل کشور است.

همچنین اتحادیه بین‌المللی مخابرات، در حوزه متوسط قیمت دسترسی کاربران به اینترنت پهن باند، جایگاه ۳۷ جهان را به ایران اختصاص داده است.

در بخش اینترنت پهن باند سیار که به منظور دسترسی به اینترنت با موبایل با استاندارد ۳G، متوسط قیمت دسترسی کاربران ایران با شارژ پیش پرداخت در بسته ۵۰۰ مگابایت ۱۱.۴ دلار اعلام شده است که در این بخش کشور ما در جایگاه ۸۷ جهان قرار گرفته است.

در کنار پارامتر قیمت، شاخص درصد به GNI (درآمد خالص ملی) نیز آمده است که بر اساس مصوبه سال ۲۰۱۱ کمیته پهن باند ITU هدف‌گذاری، نیل به عدد کمتر از ۵% در سال ۲۰۱۵ است که عدد ایران در سال جاری ۲.۳۷ درصد اعلام شده است لیکن باید توجه داشت به علت رقابت در توسعه پهن باند سیار در جهان هم‌اکنون ۱۰۹ از ۱۶۶ کشور در سال ۲۰۱۳ زیر عدد ۵ درصد هستند.