Gerdab.IR | گرداب

یک کارشناس:

فرزندتان را نسبت به آسیب‌های شبکه‌ها واکسینه کنید

تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۳

یک آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به اینکه فیلترینگ به هیچ وجه راه‌‌حل مناسبی برای مقابله با شبکه‌های اجتماعی نیست، اظهار داشت: خانواده‌ها برای آنکه بتوانند فرزندان خود را از آسیب‌های عصر ارتباطات محافظت کنند، باید نوجوانان و جوانان خود را نسبت به عوارض و ناهنجاری‌های این شبکه‌ها واکسینه کنند.

به گزارش گرداب، مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو، در خصوص آسیب‌ها و تاثیرات شبکه‌های‌اجتماعی بر رفتار نوجوانان و جوانان، خاطرنشان کرد: از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی با اهداف معینی برای جنگ نرم ایجاد شده‌اند و ما از قبل بسترسازی فرهنگی و فکری برای آن ایجاد نکرده‌ایم، این شبکه‌ها تبدیل به ابزاری برای شبهه افکنی، برجسته‌سازی اخبار، شایعه‌پراکنی و بستری برای ایجاد ارتباط ناسالم میان دختران و پسران شده است.

وی با اشاره به اینکه معمولا رابطه‌های ایجاد شده در شبکه‌های اجتماعی پایه کذب دارند، افزود: شبکه‌های اجتماعی با ایجاد انحراف فکری و فرهنگی، آسیب‌های جدی را بر پیکره جوانان ایجاد می‌کنند.

ابهری در خصوص میزان استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی، اظهار داشت: 95 درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای تلفن‌همراه استفاده غیر منطقی و غیر اصولی می‌کنند.

این کارشناس جامعه شناسی ادامه داد: براساس آمارهای منتشر شده درصد بسیار بالایی از کاربران که بیشتر قشر آن را جوانان تشکیل داده‌اند، در موتورهای جستجو مانند گوگل به دنبال عکس هستند که به دلیل تفاوت‌های فرهنگی در جامعه ایران و غرب مشکلات اخلاقی و رفتاری زیادی پدید می‌آید.

این کارشناس جامعه شناسی راه‌حل جلوگیری از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی در جوانان را آگاهی بیشتر جوانان و خانواده‌ها عنوان کرد.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون همه مردم با یک تلفن همراه می‌توانند به دنیای شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر و واتس‌اپ ورود کرده و دنیایی از روابط و ارتباطات را تجربه کنند و این در حالی است که جلوگیری از همه‌گیر شدن این ابزارها غیرممکن است.

ابهری با اشاره به اینکه فیلترینگ به هیچ وجه راه‌‌حل مناسبی برای مقابله با شبکه‌های اجتماعی نیست، اظهار داشت: خانواده‌ها برای آنکه بتوانند فرزندان خود را از آسیب‌های عصر ارتباطات محافظت کنند، باید نوجوانان و جوانان خود را نسبت به عوارض و ناهنجاری‌های این شبکه‌ها واکسینه کنند.

این آسیب‌شناس اجتماعی تاکید کرد: در صورتی که بسترسازی مناسب در مورد شبکه‌های اجتماعی انجام نشود، استفاده از این ابزارها برای جوانان و نوجوانان سم است و در صورتی که فرهنگ سازی شود، دری به سوی آگاهی و دانستنی‌های مختلف است.