Gerdab.IR | گرداب

تاخیر 3 جلسه‌ای در برگزاری جلسات شورای‌عالی فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۳

شورای‌عالی فضای مجازی در ابتدای تاسیس الزام به انجام وظایف مهمی مانند پایش و رصدنظام‌مند و مستمر فرصت‌ها و تهدید‌های فضای مجازی، بررسی و تصویب طرح‌های کلان مرتبط با فضای مجازی کشور نظیر شبکه ملی اطلاعات، آی‌پی‌تی‌وی و آی‌پی‌مدیا را برعهده داشت.

به گزارش گرداب و به نقل از خبرگزاری دانشجو، 2 دهه پس از فراگیر شدن اینترنت، گسترش فضای مجازی و عدم وجود متولی مناسب برای این حوزه، 17 اسفند ماه 90 رهبر معظم انقلاب دستور تشکیل شورای عالی فضای را صادر و  براساس آن رئیس جمهور را به عنوان رئیس شورای عالی فضای تعیین کرد تا موازی‌کاری‌های مختلف شوراها در حوزه فضای مجازی متوقف شود.

شورای‌عالی فضای مجازی به عنوان مهمترین شورای سیاستگذاری فضای مجازی محسوب می‌شود که در طول عمر 3 ساله خود از سیاست‌ها و اهدافی که مقام معظم رهبری برای آن تعیین کرده بود فاصله محسوسی گرفته است؛ آنچنان که با اندکی تامل درمی‌یابیم که در طول این 3 سال مصوبات اندکی انجام شده و گزارشات آن حکایت از فعالیت ضعیف این شورا دارد.

این اتفاقات در حالی است که شورای‌عالی فضای مجازی در ابتدای تاسیس الزام به انجام وظایف مهمی مانند پایش و رصدنظام‌مند و مستمر فرصت‌ها و تهدید‌های فضای مجازی، بررسی و تصویب طرح‌های کلان مرتبط با فضای مجازی کشور نظیر شبکه ملی اطلاعات، آی‌پی‌تی‌وی و آی‌پی‌مدیا را برعهده داشته است.

آبان ماه امسال پس از 5 ماه تاخیر جلسه نوزدهم شورای‌عالی فضای مجازی برگزار شد و در شگفتی تمام و برخلاف انتظار همگان موضوع پیامک‌های انبود مورد بررسی قرار گرفت در حالی که 40 مصوبه مهم مانند پیوست فرهنگی در انتظار بررسی بودند.

پس از جلسه نوزدهم همگان با تاکید بر برگزاری منظم جلسات شورای‌عالی فضای مجازی جلسه آینده را در موعد مقرر برگزار و تنها بر اهمیت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تاکید کردند اما این روند خیلی طولانی نشد و از 24 آبان ماه تاکنون هنوز جلسه‌ بیست و یکم برگزار نشده است جلساتی که براساس تاکید آیین‌نامه می‌بایست هر 4 هفته یک‌بار برگزار می‌شد، مجددا 3 جلسه است که به تاخیر افتاده است.

گویا مسئولان ذی ربط که همگی قوه‌های مهم کشوری هستند آشفتگی‌های اخیر فضای مجازی را لمس نمی‌کنند؛ فضای مجازی که در صورت عدم رسیدگی در سال‌های آینده از فرصت به تهدید تبدیل خواهد شد.

انگار عده‌ای در گذر زمان سعی بر کم‌رنگ کردن هر چه بیشتر مهمترین شورای‌عالی کشور دارند و صدای دلسوزان را هم در هیاهوی این روزها نمی‌شنوند.