به گزارش
گرداب و به نقل از پارس، محمدحسن انتظاری دبیر شورای عالی و ريیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: این مسئله نه تنها در کشور ما که دغدغه ارزشهای اسلامی را دارد،
بلکه حتی در کشورهای غربی نظیر انگلستان و امریکا یک چالش گسترده محسوب
میشود و مسئولان در بخشهای مختلف آموزشی، فرهنگی، سیاسی، انتظامی و
نیز بخش خصوصی و نهادهای مدنی بشدت نگران این موضوع هستند.
دبیر
شورای عالی فضای مجازی اضافه كرد: کودک ممکن است در این محیط براحتی در
معرض محتوای مستهجن قرار گیرد برای نمونه، تابستان سال گذشته در کشور
انگلستان نخستوزیر اعلام کرد با موافقت ارائه کنندگان خدمات اینترنتی،
تمامی کاربران به عنوان کودک و نوجوانان محسوب میشوند و تا زمانی که مشخص
نکنند که بزرگسال هستند، حق دسترسی به محتوا و خدماتی را که طبق قوانین
انگلستان مختص بزرگسالان است، ندارند.
وی گفت: حتی در سازمانهای
زیرمجموعه سازمان ملل، نظیر اتحادیه بینالمللی مخابرات و یونیسف یکی از
اولویتهای کاری، معرفی و تبیین این تهدید بسیار بزرگ و شناسایی و ترویج
راهکارهایی برای کنترل و مقابله با آن است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با
اشاره به شرايط كشورمان گفت: در کشور ما حساسیتهای اخلاقی بسیار شدیدتر
است و باید برای ارتقای سلامت و ایمنی اینترنت تمهیدات جدیتری اتخاذ شود و
اکتفا به سازوکارهایی نظیر پالایش فضای مجازی کافی نیست.
انتظاری
افزود: ما به اشتراک مساعی تمامی نهادها و بخشهای فعال و ذینفع در این
حوزه نیاز داریم تا بتوانیم با بسیج تمام منابع و اقدامات مشترک، اولاً سطح
آگاهی عمومی، بویژه آگاهی دانش آموزان و خانوادههای آنها را افزایش دهیم.
دوم، حقوق و مسئولیتهای افراد، اعم از دانش آموزان، خانوادهها، مدرسه،
ارائه کنندگان محتوا و خدمات، اپراتورهای ارتباطی و سیاستگذاران را معین
کنیم، آن گاه نسبت به توانمندسازی و مقرراتگذاری در همه سطوح اقدام کنیم.
ريیس
مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به وضعيت مدارس در مورد دسترسي به فضای
مجازی گفت: در حال حاضر هرچند شبکه مدارس در سطح کشور ایجاد شده و دسترسی
به فضای مجازی گسترش یافته است، اما متناسب با آن توسعه محتوا و خدمات
انجام نشده است.
انتظاری افزود: شبکه مدارس نیازمند آن است که به
طور خاص برای تولید و نشر محتوا و خدمات مناسب برای دانش آموزان تدبیر کند.
همچنین باید آموزشهای لازم به دانش آموزان و خانوادهها ارايه شود.
دبیر
شورای عالی فضای مجازی درخصوص كتاب هاي درسي و فضاي مجازي گفت: در
کتابهای جدیدی که در آموزش و پرورش تألیف شده است، هر چند به طور نسبتاً
خوبی جنبههای فنی استفاده از فضای مجازی آموزش داده میشود، اما تقریباً
هیچ چیز درباره ابعاد اخلاقی و تربیتی موضوع گفته نشده است.
انتظاری
افزود: باید هر چه سریعتر آموزش و پرورش در نقش خود تجدید نظر کند و به
عنوان نهاد سیاستگذار و مقرراتگذار، ناظر و تسهیل گر عمل کند تا امکانات و
منابع بسیار ارزنده موجود در نهادهای مدنی و بخش خصوصی همانگونه که در
مدرسهسازی وارد شده است، در تولید محتوا و خدمات نیز وارد شود.