Gerdab.IR | گرداب

سال 2015 با «اینترنت اشیا» پرمخاطره می‌شود؟

تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳

سال 2015 در حالی سال اینترنت اشیا معرفی شده که با گذشت چند روز از ابتدای آن، هشدارهای جدی نسبت به آن داده و سالی پرمخاطره عنوان شده است.

به گزارش گرداب و به نقل از تسنیم، گزارش جدید گارتنر در زمینه اینترنت اشیا نشان می‌دهد که امسال 4.9 میلیارد دستگاه به اینترنت متصل خواهند شد اما در مقابل، هیجان خاصی از سوی مردم نسبت به این تکنولوژی در حال توسعه به وجود نمی‌آید.

به عبارتی عموم مردم دنیا انتظار دارند که سال 2015 مختص این تکنولوژی نوظهور باشد. اوایل هفته جاری رئیس کمیسیون تجارت فدرالی آمریکا در ارتباط با توسعه اینترنت اشیا هشدار داد که فراگیر شدن تجهیزات و دستگاه‌های متصل به اینترنت نهایتا می‌تواند آسیب‌هایی نسبت به حریم خصوصی افراد به دنبال داشته باشد.

رامیرز همچنین گفته که با رشد بسترهای اینترنت اشیا، ممکن است زمانی برسد که داده‌های حساس در اختیار شرکت‌ها که مشتریان زمان خرید ارائه نمودند، به اطلاعات ارزشمندی جهت فروش یا رخنه در سیستم‌ها تبدیل شود.

البته ممکن است که چنین اظهاراتی صرفا جنبه هشدار و ترسانندگی داشته تا مردم بدانند آینده تکنولوژی چه آسیب‌هایی را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

رامیرز به هک سیستم نِست ترموستات که یک شرکت زیرمجموعه گوگل است اشاره کرده و گفته است که تکنولوژی مورد استفاده در این کمپانی تولید ترموستات‌های هوشمند است تا مدیریت بسیاری از کارها با کنترل از راه دور ممکن باشد.

نست ترموستات ماهانه 40 تا 50 هزار صفحه گسترده مدیریتی برای کنترل از راه دور تولید می‌کند که در کنفرانس سال گذشته هکرهای کلاه سیاه گفته شد هیچ امنیتی در پی ندارد و به راحتی می‌توان با هک فیزیکی این کمپانی، اطلاعات مشترکانش را به دست آورد.

آزمایشگاه تحلیلی کسپراسکای نیز اخیرا اعلام کرده که با گسترش دستگاه‌های متصل به اینترنت، به عنوان مثال تجهیزات متصل به یکدیگر در یک محیط کار منجر به افزایش حملات سایبری و خرابکارانه می‌شود.

لذا با تمامی این اوصاف هرچه اینترنت اشیا در حریم خصوصی افراد بیشتر نفوذ کند، در آینده‌ای نه چندان دور باید شاهد دور جدیدی از حملات سایبری حتی در خانه و کاشانه مردم جهان باشیم.