Gerdab.IR | گرداب

شغل مجازی؛ بدون پیوست حقوقی و فرهنگی

تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳

مشاغل مجازی هر روز در حال گسترش هستند اگر درمانی همچون پیوست فرهنگی و حقوقی دیده نشود باید هر روز شاهد آسیب های جبران ناپذیر آن باشیم.

به گزارش گرداب و به نقل از شبستان، ایرانیان هر روز با شبکه های مختلف مجازی آشنا می شوند و به عضویت آن در می آیند. یکی از کاربرد های این شبکه ها ارتباط است، ارتباطی بدون  جغرافیا که می تواند با هر فردی در هر کجای کشور و دنیا باشد.

این روزها برخی از شبکه های اجتماعی به بازاری تبدیل شده است که در آن می توان از شیر مرغ تا جان آدمی زاد را یافت. هنگامی که وارد شبکه های اجتماعی مختلف می شویم، بسیاری از کاربران عکس هایی و نوشته هایی را از زندگی روزمره به صورت مبتدی و یا حرفه ای به اشتراک گذاشته اند اما عده ای هم یافت می شوند که کسب و کار مجازی راه انداخته اند و عکس ها و تبلیغاتی از کالاها و خدماتی که ارایه می کنند را گذاشته اند تا مشتری جذب کنند نکته در این است که گاهی فروش این اجناس  فقط به صورت مجازی است و نام و نشانی از فرد فروشنده و یا محل کسب وی وجود ندارد.

کاربرانی هم  وجود دارند که با راه انداختن صفحه ای با نام شخصیت مشهور و  فاخر و یا صفحه های مدل لباس و آشپزی تعداد کاربران خود را افزایش می دهند  و این افزایش فالو و لایک و ... موجب می شود تا مدیران صفحه های خود را آگهی کنند و بفروشند و یا از آن برای تبلیغات استفاده کنند.

متاسفانه به  دلیل اینکه کاربران شبکه های اجتماعی ناشناس هستند و به راحتی می توانند در شبکه های اجتماعی ثبت نام کنند شاهد کلاهبرداری های زیادی هستیم. خرید و فروشی که فروشنده مجازی با مشتری مجازی دارد با این تفاوت که مشتری مجازی با خرید اینترنتی  کلاه بر سرش می رود و چیزی عایدش نمی شود جز اینکه پولش را از دست داده است.

در این رابطه محمد مراد بیات، جامعه شناس در گفت‌وگو با  شبستان درباره آسیب ها و فرصت های فناوری نوین گفت: فناوری نوین یک الزام تاریخی است و هر روز در حال پیشرفت است.

وی با بیان اینکه فناوری های نوین یک فرصت تاریخی محسوب می شود، اظهار کرد: هر کسی از مقتضیات زمان خود بی بهره باشد نمی تواند از فرصت ها استفاده کند و فناوری های نوین یک ابزار و ظرف است که در زمان حال در اختبار ما قرارگرفته آنچه که ممکن است آسیب زا باشد مظروف و محتوای این ظرف است.

بیات افزود: فناوری های نوین امروزه می تواند حامل ارزش های انسانی و اسلامی و هم حامل ضد ارزش ها باشد و مهم این است ما کدام مظروف را استفاده می کنیم.

این جامعه شناس با بیان یک مثال تصریح کرد: خودرو یک الزام بخش صنعتی است اگر ساخته نشود مشکلاتی در زندگی روزمره افراد به وجود می آید اما در مقابل تلفات زیادی هم دارد بنابراین ما نمی توانیم صنعت خودرو را تعطیل کنیم بلکه باید افراد، قوانین و مقررات را رعایت کنند و خودروسازان خودروی استاندارد بسازند نه اینکه جلوی کارخانه را ببندیم.

وی اظهار کرد: هنگامی که فناوری های نوین حامل ضد ارزش باشد تقصیر فناوری نیست بلکه ما باید تربیت اخلاقی و رفتار اجتماعی درست داشته باشیم و به جای اینکه به این فرصت تاریخی نهیب بزنیم باید نهیب را به خودمان بزنیم.

وی تاکید کرد: انتقال فناوری پس از فرهنگسازی در کشور شکل نمی گیرد،هر فناوری سه زیرساخت فنی، حقوقی، فرهنگی باید داشته باشد و برای هر فناوری نوین باید یک پیوست حقوقی و فرهنگی دیده شود.

بیات تاکید کرد: آموزش و پرورش، دانشگاه، رسانه ها باید آگاهی های لازم را در اختیار افراد قرار دهد چرا که برای استفاده از یک دستگاه مایکروفر یک شیوه آموزشی در کنار آن دیده می شود اما برای استفاده از فناوری های نوین هیچ پیوست فرهنگی و حقوقی دیده نمی شود، بنابراین یک توسعه کاریکاتوری صورت می گیرد.

اگر برای مشاغل مجازی که هر روز در حال گسترش است  درمانی همچون پیوست فرهنگی و حقوقی دیده نشود باید شاهد کلاهبرداری و از آن بدتر فروش مواد مخدر صنعتی هم در این شبکه ها باشیم. اما می توان این تهدیدات را با تدبیر و پیوست های حقوقی و فرهنگی به فرصت تبدیل کرد.