Gerdab.IR | گرداب

سخنگوی هیات رئیسه مجلس:

آقای وزیر! شبکه ملی اطلاعات 12 هزار میلیارد بودجه می‌خواهد

تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳

سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: علی‌رغم اختصاص بودجه هزار و ۲۳۰ میلیارد تومانی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات کار خوبی در این زمینه صورت نگرفته است و خیلی بیشتر از این اعداد و ارقام بودجه می‌خواهد تا حداقل بخش خصوصی راغب به مشارکت در آن شود.

بهروز نعمتی در برنامه گفت‌وگوی خبری سیما روبروی محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نشست و با بیان اینکه بهتر بود زیرساخت‌های ارتباطای پیش از ورود به نسل‌های جدید فراهم می‌شد، اظهار کرد: تکنولوژی جدید نیازمند زیرساخت‌های لازم است؛ اما متأسفانه 3G بسیاری از ابعاد را در نظر نگرفت و حتی یکی از دوستان در وزارت ارتباطات معتقد است که زیرساخت‌های آن آماده نشده است.

وی افزود: اختلالات کنونی تلفن همراه در کشور نیز ناشی از عدم فراهم کردن همین زیرساخت‌های لازم است.

گران فروشی 11 برابری اینترنت در کشور
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از قیمت بالای پهنای باند در کشور اذعان کرد: پهنای باند اینترنت در پشت مرزها به قیمت 800 تا هزار دلار خریداری می‌شود اما در داخل کشور به نرخ 40 میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ باید در این زمینه متوسل به بخش خصوصی شویم. او افزود: برخی قراردادهای بلند مدت خریداری پهنای باند هم وجود دارد که بابت خرید هر STM1 (معادل 155Mbps) رقمی حدود 5 هزار دلار پرداخت شده است در حالیکه قیمت‌ها باید شناور باشد تا متضرر نشویم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به قیمت پهنای باند در دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: هر STM1 در عراق 12، در آذربایجان 14 و در افغانستان 27 میلیون تومان است؛ بنابراین واگذاری واردات پهنای باند به بخش خصوصی می‌تواند منجر به واقعی‌تر شدن قیمت‌ها شود.

عرق‌ مجلس از بودجه وزارت ارتباطات خشک نشده است
نعمتی با بیان اینکه مجلس در بودجه سال جاری سهم خوبی را به وزارت ارتباطات تخصیص داد ولی متأسفانه اقدام چشم‌گیر و مشهودی در حوزه ICT صورت نگرفته است، اظهار کرد: از محل درآمدهای این وزارتخانه در بودجه سال جاری، دو هزار و 300 میلیون تومان را به خود این وزارتخانه اختصاص دادیم که هنوز عرق‌مان از انجام این کار خشک نشده است؛ البته 300 میلیون تومان هم به صداوسیما اختصاص یافت.

وی افزود: از این رقم اکنون 600 میلیارد تومان تخصیص یافته و هزار و 400 میلیارد تومان معطل است.

وزارت ارتباطات هنوز کل اعتباراتش را نگرفته است
او در ارتباط با رقم اختصاص یافته برای توسعه شبکه ملی اطلاعات نیز ابراز کرد: در بودجه سال جاری هزار و 230 میلیارد تومان در اختیار وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه ملی اطلاعات قرار دادیم اما کار خوبی در این زمینه صورت نگرفته است؛ این رقم در بودجه سال 94 حدود هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه مجموعه اعتبارات ICT کشور در سال جاری 2 درصد از کل بودجه بوده است، گفت: این رقم در سال‌های پیش کمتر از 0.7 درصد بوده و امیدواریم برای سال 94 بالاتر و به مرز پنج هزار و 300 میلیارد تومان نزدیک شود.

نعمتی همچنین تصریح کرد: ضعف در اجرای دولت الکترونیکی و مواردی که گفته شد، نشان می‌دهد که وزارت ارتباطات نیازمند تحولاتی بزرگ است تا از رقابت‌های جهانی در این عرصه کنار گذاشته نشود.

وزارت ICT باید از سیم‌بانی دست بردارد
وی درباره برخی تغییرات یادآور شد: وزارت ارتباطات باید از سیم و سیم‌بانی بیرون آید و به سمت مجموعه‌های مجازی پیش رود؛ به عنوان مثال ارزش در دنیا کنونی بر سر موضوعاتی نظیر واتس‌اپ است که 19 میلیارد دلار توسط فیس‌بوک خریداری شد.

او ادامه داد: در داخل کشور هم مجموعه‌های خوبی نظیر دیجی‌کالا داریم که با قیمت 45 میلیارد تومان توسط سنگاپوری‌ها خریداری شد. بنابراین با اعتبارات خوبی که به این وزارتخانه دادیم و همچنین پتانسیل مجموعه ICT باید تحولات اساسی اتفاق افتد.

آقای واعظی که شعارهای اشتغالزایی‌شان را فراموش نکرده‌اند؟
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: زمان دفاعیات واعظی در مجلس برای تصدی پست وزارت ارتباطات، خاطرم هست که ایشان شعارهایی در ارتباط با اشتغالزایی دادند؛ آقای واعظی باید کاری کند تا بعد از اتمام دوره وی، برخی نیایند و بگویند که این کار باید صورت می‌گرفته که نگرفته است.

شبکه ملی اطلاعات خیلی بیشتر از فکر مسئولان بودجه می‌خواهد
نعمتی همچنین بار دیگر با ابراز تعجب از اعداد و ارقام اختصاص یافته به شبکه ملی اطلاعات و کفاف ندادن آن اظهار کرد: به عقیده من اگر فضا در حوزه ICT به همین شکل پیش رود، شبکه ملی اطلاعات به تنهایی اعتباری بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان می‌خواهد؛ اگر بخواهیم به حضور بخش خصوصی هم اشاره کنیم باز حداقل این رقم باید تزریق شود تا جذابیت‌های لازم را به وجود آورد. وی تصریح کرد: باید به بخش خصوصی اعتماد کرد و بها داد تا سرانجام مطلوبی حاصل گردد.