Gerdab.IR | گرداب

سازمان عفو بين‌الملل:

ممنوعيت پوشش اسلامي نقض حقوق بشر و آزادي است

تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۸۹

سازمان عفو بين‌الملل از قانونگذاران فرانسوي به دليل تصويب لايحه منع حضور بانوان مسلمان با پوشش کامل صورت (برقع) در مکان‌هاي عمومي به شدت انتقاد کرده است.

گرداب- به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين سازمان حقوق بشر با ارسال نامه‌هايي به همه اعضاي پارلمان فرانسه ‌از آنان خواست اين لايحه را رد کنند.

بر اساس اين گزارش، شماري از اعضاي عفو بين‌الملل در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه گفتند، ممنوعيت پوشش اسلامي، آزادي مذهب را از زنان مسلماني كه از آن استفاده مي كنند، سلب مي‌کند.

به گفته "جان دالهويسن" يکي از کارشناسان عفو بين‌الملل، به عنوان يک قاعده کلي حقوق مربوط به آزادي مذهب و بيان مستلزم آن است که همه مردم در انتخاب پوشش خود آزاد باشند از اين رو نمي‌توان تنها به‌ اين دليل که بعضي از مردم يا حتي اکثريت آن‌ها نوعي پوشش را نامناسب مي‌دانند اين حقوق را محدود کرد.

فعالان حقوق بشر بر اين باورند که قوانيني مانند ممنوعيت پوشش صورت با کنوانسيون اروپايي حقوق بشر که بر تضمين آزادي‌هاي اوليه انسان‌ها تأکيد مي‌کند در تناقض است.

مجلس ملي فرانسه سه‌شنبه ‌شب لايحه ممنوعيت استفاده زنان از برقع در مكان‌هاي عمومي را با 336 رأي موافق نمايندگان راست گراي حامي نيکولا سارکوزي رئيس جمهور اين کشور تصويب کرد و نمايندگان سوسياليت و کمونيست از رأي‌دادن به اين لايحه خودداري کردند.

گفتني است،فرانسه بيشترين جمعيت مسلمانان را در 27 کشور اتحاديه اروپا دارد و حدود 10 درصد از 62 ميليون نفر جمعيت اين کشور را مسلمانان تشکيل مي‌دهند و پيش بيني مي شود اجراي قانون جديد منع پوشش چهره دست‌کم 2000 تن از زنان مسلمان فرانسه را که از اين نوع پوشش استفاده مي‌کنند با مشکل روبرو خواهد کرد.