Gerdab.IR | گرداب

باز هم تلاشی بی‌نتیجه/

کنفرانسی برای هم‌افزایی پتانسیل‌ها علیه ایران

تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

دولت کانادا با همکاری وزارت امور خارجه آمریکا و کمک شرکت گوگل می‌خواهد کنفرانسی با موضوع فضای سایبری ایران برگزار کند و موضوعاتی مانند فیلترینگ، استارتاپ‌ها و کارآفرینی را مورد بررسی قرار دهد.

گرداب: کنفرانسی با عنوان «گفت‌وگوی سایبری ایران» با حمایت دولت کانادا و یک موسسه تولیدکننده فیلترشکن، قرار است در روزهای 5 و 6 مارس 2015 (پنج‌شنبه و جمعه 14 و 15 اسفند) در شهر والنسیای اسپانیا برگزار شود.

سخنرانان این کنفرانس «اسکات کارپنتر» (مدیر برنامه آزادی بیان گوگل)، «احمد شهید» (گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران)، «ماریچه اسخاکه» (نماینده پارلمان اتحادیه اروپا)، «بهمن کلباسی» (خبرنگار بی.بی.سی فارسی)، «رویا سلیمانی» (مدیر ارتباطات گوگل)، «گلناز اسفندیاری» (خبرنگار رادیو اروپای آزاد)، «ارل کاثوریا» (مدیرعامل فیلترشکن سایفون)، «جیلیان یورک» (مدیر سازمان بین‌المللی آزادی بیان)، «آلن ایر» (سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا) و چند تن از فعالان مخالف نظام جمهوری اسلامی خواهند بود.

موضوعات اصلی نشست‌های این کنفرانس قرار است شامل «رابطه ایران و غرب و تحریم‌های اعمال شده»، «توسعه زیربنایی فناوری اطلاعات و ارتباطات و رشد شرکت‌های استارتاپ و کارآفرین»، «فناوری برای دسترسی به اطلاعات آنلاین» و «دستیابی به راهکارهای مؤثر در برخوردها با فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی» باشد.

هم‌چنین موضوعاتی چون «ابزارهای دور زدن فیلترینگ ایران»، «کارآفرینان عرصه فناوری به عنوان پیشروان تغییر»، «بررسی نظارت‌های آنلاین اطلاعات» و مسائلی از این دست در این کنفرانس بررسی خواهد شد.

این نخستین بار نیست که کشورهای غربی و مخالف نظام جمهوری اسلامی در موضوعات فناوری اطلاعات و مسائل مربوط به فضای سایبری، در حیطه مسائل داخلی ایران دخالت کرده و می‌خواهند به بهانه «گسترش آزادی بیان» و «تأمین حقوق بشر»، از فضای فناوری اطلاعات و فعالان آن به عنوان یک تهدید علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند.

تولید گسترده و پرهزینه فیلترشکن به منظور دور زدن سامانه فیلترینگ کشور، تلاش بابرنامه و پرحجم برای تولید محتوای مبتذل و مستهجن در فضای مجازی، تلاش برای جلوه‌دادن فناوری اطلاعات و فضای مجازی به عنوان یک تهدید ذاتی برای امنیت نظام و حمایت از اقدام‌کنندگان علیه امنیت ملی و عمومی کشور در فضای مجازی، از جمله اقداماتی است که دولت‌های کشورهای غربی مانند انگلستان، کانادا، هلند و در رأس آنان آمریکا، آن را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.