متولی برگزاری مسابقات اندرویدی گفت: در رقابت با وایبر و تلگرام دیر اقدام کردیم اما همچنان با توجه به اینکه مردم ایران یکسری نیازهای خاص دارند کار تحقیقاتی خود را برای توسعه اپلیکیشنی خاص انجام می‌دهیم.
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۳۸۲۸

بهنام برنا با اشاره به اینکه راه‌های بسیاری برای محبوب شدن پیام‌رسان‌های ایرانی در برابر قدرتمندانی چون وایبر و تلگرام وجود دارد، درباره عدم جذابیت پلت‌فرم‌های کنونی ایرانی اظهار کرد: قطعا یکی از دلایل مهمی که تاکنون نتوانسته‌ایم به سهم دیگر رقبا از این بازار برسیم، دیر اقدام کردن و ورود دیرهنگام بوده است.

وی با تأکید بر دیر اقدام کردن کسانیکه سعی دارند اپلیکیشن‌های داخلی توسعه دهند، گفت: بخش مهمی از رونق یک اپلیکیشن در گرو توسعه و عرضه به موقع است؛ به عنوان مثال اپلیکیشن‌های پیام‌رسان با توجه به اینکه تعدادی از افراد آن را به مرور دانلود می‌کنند و به یکباره فراگیر می شود، رونق می‌یابد لذا کسانیکه رونق آن را می‌بینند خواسته ناخواسته به سمت آن کشیده می‌شوند.

عضو هیات مدیره موبیرو معتقد است زمانیکه کاربر یک اپلیکیشن پیام‌رسان شوید با نوعی اینرسی در هنگام خروج از آن مواجه هستید؛ به عنوان مثال اگر وایبر داشته باشید برای اینکه آن را کنار بگذارید، اینرسی یا لختی خواهید داشت.

او خاطر نشان کرد: با این فرضیه، احساس می‌کنم صرفا یک اپلیکیشن که مشابه قبلی باشد نمی‌تواند جایگزین خوبی به حساب آید و حتما باید ایده‌ جذابی پشت آن وجود داشته باشد تا پاسخگوی این اینرسی گردد.

وی گفت: برنامه‌های ایرانی هم در رقابت با اپلیکیشن‌های محبوب دنیا باید صاحب ایده‌ای باشند تا این میزان عقب ماندگی و تأخیر در ورود به این فضا را جبران کنند.

این متولی برگزاری مسابقات برنامه‌نویسی اپ‌تلنت عنوان کرد: یکی از شاخه‌های این مسابقات، برنامه‌های ارتباطی بود و در نظر داشتیم تا یکسری ایده از آن بیرون بکشیم و روی آن سرمایه‌گذاری کرده یا چند تیم را به هم وصل کنیم تا نهایتا اپلیکیشنی با ایده توسعه یابد.

برنا در پاسخ به این سوال که تاکنون نیازسنجی از کاربران ایرانی در ارتباط با توسعه برنامه‌های پیام‌رسان صورت گرفته است؟، گفت: سعی می‌کنیم یکسری تحقیقات بازار انجام دهیم و قطعا اگر چیز قابل ارائه‌ای دست‌مان را بگیرد به صورت داکیومنت منتشر می‌کنیم.

وی افزود: احتمالا گزارشی در این زمینه طی چند ماه آینده برای ارائه به جامعه خواهیم داشت.

او همچنین در ارتباط با خواسته اپراتورهای موبایل برای توسعه پیام‌رسان‌های موبایلی نیز عنوان کرد: همراه اول و ایرانسل سعی کردند نرم‌افزارهای ساینا و بیسفون را توسعه دهند؛ اکنون نیز با توجه به فقر این حوزه به شدت از اپلیکیشن‌های دارای ارزش افزوده استقبال می‌کنند.

برنا گفت: ما داریم سعی می‌کنیم منطبق با نیاز اپراتورها، اپلیکیشن‌هایی را یا به صورت مستقل یا از طریق تیم‌ها توسعه دهیم تا نیاز اپراتورها حل شود؛ البته باید این نکته را هم در نظر داشت که بخشی از جذابیت‌های پایین برنامه‌هایی که تاکنون ارائه شده بود، ضعف بازاریابی بود که در این باره نیز باید فکری کرد.

وی افزود: بازاریابی به این منزله که چرا کاربران موبایل باید از وایبر یا تلگرام بیرون رفته و نرم‌افزار دیگری را نصب کنند.

این کارشناس بازار محتوای دیجیتال با بیان اینکه هم‌اکنون نیز می‌شود با نمونه‌های خارجی رقابت کرد، تصریح کرد: مردم ایران یکسری نیازها دارند که ممکن است نمونه‌هایی چون وایبر و تلگرام نشناسند و از این حیث اگر بتوانیم درست هدفگذاری کنیم، می‌توانیم محصول مطلوبی توسعه دهیم.

وی خاطر نشان کرد: اعتماد مردم موضوع بسیار مهمی است؛ مردم در گام اول باید اعتماد کنند تا نهایتا منجر به نصب برنامه‌ای روی گوشی‌شان شود اما اگر به هر دلیلی احساس خطر کنند از انجام این کار سر باز می‌زنند و پروژه شکست می‌خورد.

برچسب اخبار:
نظر شما :
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد