Gerdab.IR | گرداب

ساختار کلی فایرفاکس تغییر می‌کند

تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۴

از سال 2002 تاکنون فایرفاکس توسط کاربران جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و شرکت موزیلا در تلاش است برای نخستین بار در 13 سال گذشته فناوری اصلی و پایه‌ای مرورگر اینترنتی خود را بازسازی کند.

به گزارش گرداب، «دِیو کمپ» مدیر مرکز مهندسی موزیلا با انتشار پست الکترونیکی به کارمندان این شرکت توضیح داد، از آنجایی که فایرفاکس مبتنی بر فناوری‌های وب ساخته شده است، ‌این شرکت تصمیم دارد برای ارایه قابلیت‌های بهتر سرمایه‌گذاری‌های بیشتری روی آن انجام دهد.

رابط کاربری این مرورگر اینترنتی هم‌اکنون مبتنی بر زبان XML User Interface (XUL) ساخته شده است. این زبان مخصوص رابط‌های اینترنتی فاصله میان HTML و فناوری‌های مختص هر زمان را پر می‌کند.

بر اساس اطلاعات مندرج در ایمیل کمپ، XUL یک فناوری اختصاص برای وب محسوب نمی‌شود و به همین خاطر نمی‌توان توقع زیادی از آن داشت. این مسئله به آن معنی خواهد بود برخی مشکلات اجرای در فایرفاکس وجود دارد و برخی پیچیدگی‌ها موتور اصلی آن موسوم به Gecko دیده می‌شود که باید برطرف شود.

کمپ توضیح داد که موزیلا تاکید فراوان دارد تا فایرفاکس از سیستم‌‌های XUL و XBL جدا شوند و بررسی‌ها در این زمینه از هم‌اکنون آغاز شده است.

این یکی از بزرگترین تغییراتی محسوب می‌شود که موزیلا در تاریخ فعالیت‌های خود انجام داده است و بر اساس آن توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری هم می‌توانند افزونه‌های بهتر و کارآمدتری را برای فایرفاکس ارایه دهند.


منبع: ایستنا