Gerdab.IR | گرداب

چگونگی ایجاد تحول توسط آی‌بی‌ام واتسون

تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۴

شرکت آی‌بی‌ام قصد دارد با ارائه سامانه نرم‌افزاری آی‌بی‌ام واتسون در 7 صنعت بزرگ دنیا تحولات ساختاری در شیوه فعالیت‌هایشان ایجاد کند.

به گزارش گرداب به نقل از سایبر بان چند سالی بود که شرکت بزرگ آی‌بی‌ام (IBM)، به‌عنوان یک شرکت پیشرو در عرصه فناوری‌های نوین چه از جهت ارتباطی و سخت‌افزاری و چه از جهت نرم‌افزاری و ایده پردازی دیگر حضور پر‌رنگی مانند قبل نداشته باشد. بسیاری از افراد مدت‌ها قبل بر این باور بودند، از مهم‌ترین دلایلی که آی‌بی‌ام در سطوح سخت‌افزاری شروع به واگذاری شرکت‌های تولیدکننده قطعات اولیه خود کرد. 

این فعالیت زمینه‌سازی بوده است برای تجدیدقوا و نیز رونمایی از یک فعالیت جدید. درنهایت نیز این شرکت به این پیش‌بینی‌ها جامعه عمل پوشاند و از بزرگ‌ترین غول فضای اطلاعاتی جهان پرده‌برداری کرد و تأیید کرد که سکوتش در این مدت صرفاً آرامشی قبل از به پا کردن طوفانی بانام سامانه واتسون (IBM WATSON) بوده است.

پس از رونمایی واتسون و ارائه یک برنامه برای تلفن همراه متصل به این سامانه توسط آی‌بی‌ام، شاهدیم این شرکت در حال رقم زدن یک تحولی شگرف توسط واتسون در شیوه انجام کار و بهینه‌سازی زمان در فعالیت‌های صنعتی سازمان‌های بزرگی است که حوزه کاری آن‌ها بهداشت، سرگرمی، نفت، گاز، حمل‌ونقل، ارتباطات و ... در جهان است.

در حقیقت آی‌بی‌ام واتسون، ابررایانه‌ای است که به سامانه خدمات ابری مختص به خود متصل بوده و علاوه بر دسترسی به‌تمامی منابع اطلاعاتی نظیر سایت‌های ویکی‌پدیا، یوتیوب و دیتابیس‌های بزرگ می‌تواند مانند یک انسان بسیاری از مطالب را یاد بگیرد و با داشتن قوه استنباطش بر اساس منابع اطلاعاتی، نتایج بسیار مطلوبی را در عمل به ارمغان آورد. به‌طورکلی این ابررایانه هوشمند این قابلیت را دارد که با استفاده از هوش مصنوعی خود نه مثل یک رایانه معمولی، بلکه مانند یک انسان متفکر به تجزیه‌وتحلیل داده‌های خام بپردازد و درنتیجه با سرعتی بسیار بالاتر به پاسخ مسائل دست یابد.

این ابررایانه برای اولین بار به‌طور رسمی در یک برنامه تلویزیونی در سال 2011 در مسابقه‌ای با دو فینالیست آن ویژه‌برنامه به رقابت پرداخت و درنهایت پیروز شد، شاید آن زمان کسی به این فکر نبود که روزی با گسترش فناوری‌ها و آماده‌سازی بسترهای اینترنتی، امروز شاهد یک رخ داد بزرگ در سطح جهان باشیم که در آن آی‌بی‌ام در یک‌طرف قرار گیرد و در کنار خود سازمان‌های بزرگ، کارآفرینان موفق از سراسر جهان و 280 شرکت تجاری را داشته باشد و در طرف دیگر ده‌ها هزار طراح، دانشجو، کارمند و ... در قالب جوامع مختلف قرار بگیرند، به‌طوری‌که ماهانه 3 میلیارد درخواست از سوی این افراد ارسال می‌گردد آن‌هم با موضوعاتی نظیر ایجاد همکاری، اشتراک‌گذاری علایق و ایده‌ها، تولید و توزیع، ارتباط با بخش‌های تصمیم‌گیرنده و سیاست‌گذار از این طریق. به‌گونه‌ای که همگی در یک چارچوب کلی توسط این ابررایانه سازمان‌دهی شوند تا نحوه ارتباط‌گیری توسط شبکه متصل به آی‌بی‌ام واتسون توسط یک نرم‌افزار مهیا شود.

اکنون به چند نمونه از مهم‌ترین ویژگی‌های جذاب معرفی‌شده توسط آی‌بی‌ام در این مقاله اشاره می‌کنیم:

MusicGeek
موتوری در این سامانه نرم‌افزاری  به‌منظور تحلیل فعالیت‌های هر کاربر در حوزه فضاهای مجازی او تعبیه‌شده‌ است، به‌گونه‌ای که پس از بررسی علایق وی از طریق شبکه‌های اجتماعی مثلاً در سامانه MusicGeek، سبک موسیقی‌های موردعلاقه کاربر با تجزیه‌وتحلیل وبلاگ‌ها، سایت‌ها و ... که او از آن‌ها استفاده کرده و نیز از طریق ریتم موسیقی‌های موردعلاقه او این سامانه می‌تواند به هر کاربر هنرمند جدید و یا موسیقی‌های متفاوتی که می‌داند کاربر از آن‌ها خوشش می‌آید به او معرفی کند.

مدیریت حادثه و نحوه حل مشکلات احتمالی

از دیگر ویژگی‌‌های این سامانه این است که واتسون می‌تواند به‌عنوان یک مدیر بحران عمل کند، به‌طوری‌که پس از ارسال اطلاعات خام، شامل مدت‌زمان، میزان هزینه و ... به سامانه واتسون، می‌توان بهترین پاسخ‌ها را درباره روش‌های مختلف جلوگیری از حوادث و روش‌های حل این مشکلات را دریافت کرد، به‌طور مثال در هنگام وقوع یک حادثه نظیر نشت نفت یا مشتقات نفتی این سامانه قادر است با بررسی تمام جوانب حادثه و استخراج احتمالات به کاهش ریسک عملیاتی به مهندسان پالایشگاه‌ها یا شرکت‌های نفتی کمک کرده و تمام جوانب پروژه را بررسی کند و بهترین روش را برای تصمیم‌گیران چه به جهت تعمیر و چه به جهت جلوگیری از حوادث احتمالی که ممکن است در حین  یا پس از وقوع حادثه رخ دهد را پیش‌بینی کند و برای آن‌ها نیز راه‌کارهایی ارائه دهد.

بالا بردن سطح رفاهی مسافران در طول سفر

توسط این سامانه هر فرد به همراه خانواده خود در طول سفر می‌تواند نیازها و پرسش‌هایش را بدون حضور فیزیکی و گرفتن ارتباط کلامی با کارکنان یا خدمه یک هتل مرتفع سازد، در حال حاضر برخی از هتل‌ها در شهر لس‌آنجلس از این سامانه به جهت بالا بردن سطح مهمان‌نوازی خود و ایجاد رفاه بیشتر برای مسافرانشان استفاده می‌کنند.

کمک به بهداشت روحی و روانی

واتسون، فضایی را مهیا ساخته است که در آن بیماران و کسانی که نیاز به کمک پزشکی و روانشناسی از راه دور دارند می‌توانند در هرلحظه به جمعی از متخصصان مورد تائید و مجاز توسط این سامانه متصل شوند و متخصصان نیز در حکم یک درمانگر مجازی به یاری کاربران آنلاین خود می‌شتابند، البته پیش از درمان اطلاعاتی از بیمار در اختیار پزشک فضای مجازی قرار می‌گیرد، چه پرونده‌های پزشکی و چه تحلیل‌هایی که از شخصیت وی مانند استرس و سبک عواطف وی در طول هفته از کاربر استخراج‌شده است.

ارتقای سطح پزشکی با تجزیه‌وتحلیل با سرعتی بسیار بالاتر نسبت به گذشته

اکنون در آمریکا یک همکاری میان شرکت آی‌بی‌ام و مرکز ژنوم نیویورک (NYGC)، صورت گرفته که قرار است از ابر سامانه واتسون به جهت آنالیز و رسیدن به یک پاسخ جامع به جهت درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده شود.

طی این پروژه قرار است تمامی پزشکان مشاهدات خود را در اختیار این سامانه قرار دهند تا با توجه به قابلیت بالای این ابر سامانه و اتصال آن به دیتاسنترهای عظیم پزشکی نتایج به‌مراتب مهمی در این عرصه گرفته شود. امید است با کمک این سامانه علاوه بر بالا رفتن مدت‌زمان تجزیه و تحلیل وضعیت یک بیمار، سرعت درمان نیز افزایش می‌یابد.

با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این حوزه شده است و واتسون قادر است با یادگیری، اشتباهاتش را اصلاح کند و در فهم و تحلیل این سامانه در ارتباط هرچه بیشتری با مردم جهان قرار است تجارب بالایی به دست آورد، باید منتظر باشیم این سامانه در آینده نزدیک بتواند با تسلط بر جوامع، یک سوزن را در انبار کاه به‌راحتی پیدا کند.

جالب است بدانید واتسون نام رئیس سابق شرکت آی‌بی‌ام بود. (Thomas J Watson, 1874-1956)

نکته قابل‌تأمل اینجاست که در عین پیشرفت در بسیاری از علوم و دست‌یابی به بهترین پاسخ‌ها روزی باید شاهد باشیم بسیاری از مشاغل از میان برود و این تهدیدی خواهد بود برای آینده مردم جهان.

به عقیده برخی کارشناسان وضع قوانین جدید در آمریکا مؤید این موضوع است که قرار است به‌زودی تمامی اطلاعات کاربران با توجه به اطمینان حاصل کردن از تأیید هویت آنان به جهت بررسی و تحلیل به این سامانه واگذار شود، چندی پیش اوباما طی سخنرانی‌هایی که در دانشگاه‌ها و مراکز امنیت سایبری آمریکا داشت، به این موضوع اشاره داشت که تمامی اطلاعات و تجارب شرکت‌ها و سازمان‌ها و همچنین مراکز آموزشی در حوزه امنیت سایبری باید به اشتراک گذاشته شوند تا از این طریق به سطح ایمنی کشور آمریکا کمک شایانی شود، به نظر می‌رسد این پروژه تنها بخشی از برنامه آمریکا در حوزه امنیت سایبری و تحلیل اوضاع داخلی و خارجی این کشور است.