Gerdab.IR | گرداب

نکاتی برای نصب چند نمایشگر روی یک رایانه

تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴

نمایشگر اضافی می‌تواند برای مقایسه کیفیت صفحات نمایش در کنار هم به کار رود یا نگارش یک مقاله‌، در حالی‌که با نمایشگر دیگر تحقیقی را انجام می‌دهیم یا می‌توان از یکی از نمایشگرهای دیگر برای وبگردی در شبکه‌های اجتماعی یا تماشای آنلاین فیلم استفاده کرد.

به گزارش گرداب به نقل از جام جم کلیک کاربرانی که از رایانه‌های شخصی استفاده می‌کنند شاید با یک نمایشگر بتوانند براحتی کار کنند و مشکلی نداشته باشند، اما از سوی دیگر گاهی داشتن یک نمایشگر اضافه لازم به نظر می‌رسد.

بررسی‌ها نشان داده داشتن دو نمایشگر قابلیت بیشتری دارد، اما آیا داشتن چند نمایشگر قابلیت‌های بیشتری را فراهم می‌کند؟ بله، داشتن سه، چهار یا حتی شش نمایشگر موجب بهره‌وری بیشتر در کار می‌شود.

نمایشگر اضافی می‌تواند برای مقایسه کیفیت صفحات نمایش در کنار هم به کار رود یا نگارش یک مقاله‌، در حالی‌که با نمایشگر دیگر تحقیقی را انجام می‌دهیم یا می‌توان از یکی از نمایشگرهای دیگر برای وبگردی در شبکه‌های اجتماعی یا تماشای آنلاین فیلم استفاده کرد.

اگر نمایشگر را به‌صورت عمودی قرار دهیم، می‌توان از حرکت‌های پردردسر رو به بالا و پایین ماوس در اسناد اجتناب کرد. برای استفاده از چند نمایشگر به راهنمایی‌های زیر توجه کنید.

کنترل کارت گرافیک

قبل از خرید نمایشگر اضافی، اول چک کنید آیا رایانه‌تان به‌طور فیزیکی قادر به به‌کارگیری چند کارت گرافیک‌ است؟ آسان‌ترین روش برای این کار این است که به پشت رایانه نگاه کنید و ببینید چند پورت گرافیک (DVI، HDMI، DisplayPot و VGA) دارد.

شاید هم تنها دو پورت ویدئو ببینید، بیشتر مادربوردها گرافیک‌های یکپارچه دارند که می‌توانند فقط نصب دو نمایشگر را اجرا کنند.

اگر کارت گرافیک جدا دارید، احتمالا حداقل سه پورت که شامل پورت‌های مادربورد نمی‌شود، خواهید دید.

ترفند: هنگامی که نصب چند نمایشگر ممکن باشد، از پورت‌های مادربورد و کارت گرافیک جدا استفاده می‌شود، اما وقتی بین پنجره‌های نمایشگرها حرکت می‌کنید، مشاهده می‌کنید کارایی پایین آمده است، باید بایوس رایانه خود را وارد کنید، به  Configuration»Video » Integrated graphics device بروید و Always enable را بزنید.

تنها به دلیل این‌که سه یا چند پورت را در کارت گرافیک جدای خود می‌بینید، به‌این معنی نیست که می‌توانید از تمام آنها در یک زمان استفاده کنید، مثلا بیشتر کارت‌های Nvidia قادر به اجرای بیش از دو نمایشگر در یک کارت نیستند، حتی اگر بیش از دو پورت داشته باشند.

بهترین راه برای این‌که بدانید آیا کارت گرافیک‌تان از چند نمایشگر پشتیبانی می‌کند یا نه، این است که نام کارت خود را پیدا کنید.

برای این کار هم به کنترل پنل رفته و ابتدا Device Manager و سپس Display Adapter را باز کنید و در گوگل نام آن را با تعداد نمایشگرهایی که می‌خواهید، جستجو کنید، مثلا Nvidia GTX 770 four monitors. اگر کارت گرافیک‌تان از تعداد نمایشگرهایی را که می‌خواهید نصب کنید پشتیبانی کند، مشکلی نیست، اما اگر چنین نشد، باید کارت گرافیک اضافی بخرید.

نمایشگرهای جدیدتر با پشتیبانی چند DisplayPort می‌توانند از یک اتصال DisplayPort 1.2 در کارت گرافیک وصل شوند.

بهتر است از کابل‌های DisplayPort اضافی استفاده کنید تا بتوان نمایشگرها را به هم وصل کرد. صفحه نمایش‌های متعدد حتی به اندازه یا رزولوشن مشابه نیازی ندارند.

قبل از خرید کارت گرافیک‌های اضافی باید بدانید فضای کافی دارید یا خیر (برای این کار در اسلات‌های PCIe را باز کنید) و این‌که آیا واحد تهیه برق می‌تواند نمایشگر اضافی را تقویت کند؟

اگر فقط کارت گرافیکی برای داشتن چند نمایشگر خریده‌اید، بهترین کار این است که یک کارت گرافیک با برند مشابه کارت فعلی خود داشته باشید، بنابراین می‌توانید با استفاده از (SLI (Nvidia یا (CrossFire (AMD متصل شوید.

تنظیمات SLI و CrossFire به کارت گرافیک‌های شما کمک می‌کند به آرامی اجرا شوند و در کل کارایی گرافیک‌ رایانه‌تان بالا ‌برود. همچنین با اتصال چند کارت گرافیک، کارایی بهتری خواهید داشت.

نمایشگرها، پورت‌ها و کابل‌ها

بعد از این‌که وضعیت کارت گرافیک خود را معین کردید، نوبت وصل نمایشگرهاست.

البته خریدن چند نمایشگر با هم این روزها هزینه سنگینی خواهد داشت، ضمن این‌که اندازه میز خود یا هدف استفاده از نمایشگرهای اضافی را در نظر داشته باشید تا بهترین را برای کار خود انتخاب کنید.

همچنین پیش از خرید نمایشگرهای جدید مطمئن شوید پورت‌های ورودی که مربوط به پورت‌های خروجی رایانه است، موجود باشد.

مادامی که بتوانید از کابل‌های تبدیل مانند DVI به HDMI یا DisplayPort به DVI استفاده کنید، دردسرساز است اگر هم پورت VGA در رایانه یا نمایشگر خود داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم از آن استفاده نکنید، چون VGA اتصال‌دهنده آنالوگ است و تصویر شما را به‌طور قابل ملاحظه‌ای تیره می‌کند.

تنظیم رایانه

پس از نصب و تنظیم نمایشگرها، رایانه را روشن کنید. اولین کاری که باید بکنید این است که ویندوز را پیکربندی کنید تا بخوبی با چند نمایشگر هماهنگ باشد.

اگر ویندوز 7 روی سیستم‌تان نصب است، روی دسکتاپ کلیک راست کرده و رزولوشن صفحه را انتخاب کنید. در منوی Screen resolution می‌توانید چند گزینه‌ای را که برای چند نمایشگر در ویندوز 7 است، پیکربندی کنید، اینجا می‌توانید نمایشگر اصلی را انتخاب و دسکتاپ خود را دو نسخه‌ای کنید یا بین صفحه نمایش‌ها گسترش دهید.

اگر از ویندوز 8 استفاده می‌کنید، گزینه‌های بیشتری برای نصب چند نمایشگر پیش‌رو دارید؛ می‌توانید نوار وظیفه را در صفحه نمایش‌ها توسعه دهید و به هر صفحه وال‌پیپرهای متفاوتی را بدون استفاده از نرم‌افزار سومی اختصاص دهید.

در حالی‌که کاربران ویندوز 7 به استفاده از نرم‌افزار سومی مانند DisplayFusion یا MultiWall نیاز دارند تا این کار صورت بگیرد.

بعلاوه برای پیکربندی‌های ویندوز چند نمایشگر، کنترل پنل‌های AMD و Nvidia (با توجه به نوع کارت گرافیکی که دارید) هم وجود دارد.

برای دسترسی به کنترل پنل Nvidia، آیکون Nvidia را در System Tray کلیک راست کرده و بعد Control Panel Nvidia را کلیک کنید.

در زیر Display، روی Set up multiple displays کلیک کنید. برای دسترسی به کنترل پنل AMD هم Catalyst Control Center را در System Tray باز کنید و به Graphics»Desktop & Displays بروید تا نصب چند نمایشگر را پیکربندی کنید.

حالا می‌توانید گروه Eyefinity را که امکان نصب دسکتاپ را برای گستردگی چند نمایشگر در هر پیکربندی می‌دهد، ایجاد کنید.

بازی

نصب چند نمایشگر و تماشای فیلم یک چیز است و استفاده از چند نمایشگر برای بازی‌های ویدئویی چیز دیگر.

بازی در چند نمایشگر در یک زمان به قدرت گرافیکی بیشتر از یک صفحه نمایش نیاز دارد، چون GPU چندین پیکسل دارد؛ بنابراین اگر کارت‌های گرافیک متعددی را در نصب SLI یا Crossfire اجرا نکنید، تقریبا در بازی‌هایی که با چند نمایشگر تماشا می‌کنید، حالت‌های مصنوعی و تاخیر مشاهده خواهید کرد. یک کارت گرافیک معمولا قدرت کافی برای اجرای چند رزولوشن بالا را ندارد.

قبل از این‌که بتوانید بازی را در چند پنل شروع کنید، باید کارت گرافیک‌ها و بازی خود را نصب کنید.

کاربران Nvidia به نصب Nvidia Surround نیاز دارند. در حالی‌که کاربران AMD باید گروه Eyefinity را برای نمایشگرهای خود نصب کنند.

همچنین لازم است در بازی خود (همه بازی‌ها سازگار با چند مانیتور نیستند) تنظیمات صفحه نمایش یا ویدئو را در رزولوشن درست پیکربندی کنید تا بازی به جای این‌که در یکی باقی بماند، در تمام نمایشگرها گسترده شود.

ضمن این‌که باید دیگر تنظیمات بازی را نیز انجام دهید.

برای بازی آسان‌‌تر است چند صفحه‌نمایش داشته باشید تا اگر به هر دلیلی با کاهش رزولوشن یا اعوجاج مشکل داشتید، بتوانید با دیگری به بازی ادامه دهید

مسدودسازی منابع اشغال‌ شده

نام افزونه: The Great Suspender

مرورگر: کروم

امروزه به لطف حافظه‌های رم 8 گیگابایتی که برای رایانه‌ها عرضه می‌شود، برخی کاربران رایانه‌های شخصی خود را نیز به 32 گیگابایت رم یا حتی بیشتر مجهز می‌کنند تا از سرعت بسیار بالایی در انجام امور روزمره با استفاده از رایانه برخوردار باشند.

در این میان، اما هر روز نرم‌افزارها نیز جدیدتر شده و منابع بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد که یکی از حریص‌ترین نرم‌افزارها برای استفاده از منابع سیستمی اعم از رم و پردازشگر مرکزی، مرورگرهاست.

بسیاری از کاربران با مصرف منابع بسیار بالای مرورگر کروم با مشکل مواجه‌اند و راه‌حل‌های متعددی نیز برای رفع این مشکل ارائه شده است.

افزونه قدرتمند The Great Suspender با مسدود کردن تب‌های فعال در مرورگر، حافظه و پردازشگر مرکزی اشغال شده با این تب‌ها را آزاد کرده و به این ترتیب سرعت رایانه شما افزایش می‌یابد.

همان‌طور که می‌دانید باز کردن هر تب در مرورگر کروم، با توجه به محتوای فلش یا دیگر محتوای چندرسانه‌ای موجود در آن میزان زیادی از حافظه رم را اشغال کرده و پردازشگر مرکزی را درگیر می‌کند.

این افزونه در شرایطی که از تب‌های دیگر استفاده نمی‌کنید، آنها را به‌طور خودکار مسدود کرده و پیغام Tab Suspend - Click to Reload را به‌نمایش درمی‌آورد.

شما می‌توانید با مراجعه به تنظیمات افزونه، قابلیت مسدودسازی خودکار پس از مدت زمان مشخص، عدم مسدودسازی صفحات دارای فرم، رفع مسدودی با تمرکز روی هر تب و... را مدیریت کنید.