Gerdab.IR | گرداب

تراشه جدید وای فای ناسا

تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

محققان ناسا بر روی فناوری انعکاس سیگنال وای فای جدیدی کار می‌کنند که عمر باطری تلفن هوشمند کاربرها را افزایش می‌دهد.

به گزارش گرداب به نقل از سایبربان، تراشهی وای فای جدید ناسا در ارتباطهای بی‌سیم دستگاه‌های هوشمند مانند رایانهها، لپ‌تاپ‌ها و ابزارک‌های پوشیدنی (gadget) به کار خواهند رفت که به قدرتی ۱۰۰ برابر کمتر نسبت به نسل فعلی تراشههای وای فای نیاز دارد.

آدریان تانگ (Adrian Tang) از آزمایشگاه پیشرانه‌ی جت (JPL) در این مورد گفته است: «در نظر داریم به‌جای اینکه ابزارک های پوشیدنی، سیگنال-های وای فای را تولید کنند، تنها به انعکاس سیگنالهای دریافتی از روترها یا برجهای سلولی (این برجها سیگنالهای دریافتی را تقویت میکنند) بپردازند. این کار قدرت موردنیاز برای تولید آن‌ها را کاهش داده و عمر باطریها را افزایش میدهد.»

آدریان تانگ و پروفسور مک فرانک چانگ (MC frank Chang) گفته‌اند که این کار باعث میشود تا عمر باطری تمام دستگاه هایی که از وای فای استفاده میکنند افزایش یابد.

این فناوری به این صورت است که روترهایی تنظیم میشوند تا به‌جای تولید سیگنال به انعکاس پایدار سیگنالهای وای فای بپردازند. اطلاعاتی نیز در هنگام انعکاس سیگنالها بر روی آن‌ها نوشته می‌شود. تانگ گفته است: «چون شما تنها استفاده‌کننده‌ی وای فای هستید نیازی به تولید سیگنال‌ها و مصرف انرژی وجود نخواهد داشت.»

یکی از مشکلاتی که محققان بر روی آن کار میکنند این است که این تراشه به یک روتر وایفای یا یک ایستگاه پایه نیاز دارد که آن‌ها نیز انرژی و قدرت فراوانی برای ارسال و دریافت سیگنالها مصرف میکند.

(ایستگاه پایه ایستگاهی است که کمک میکند تا کاربرهای تلفنهای هوشمند بتوانند با تلفنهای خانگی که با سیم به شبکه وصل هستند، ارتباط برقرار کنند. این ایستگاهها وظیفهی خود را به کمک امواج مایکرویو انجام میدهند.)

روتری که این پردازشها را انجام میدهد نیاز به قدرت بیشتری پیدا میکند، اما محققان در تلاش هستند تا این مشکل را برطرف کنند.

گروه تحقیقاتی ناسا ادعا میکند که به کمک این تراشه توانستهاند به سرعت انتقال ۳۳۰ مگابیت در ثانیه در فاصلهی 2.5 متر دست پیدا کنند. ناسا در نظر دارد این فناوری را ابتدا به ساعتهای هوشمند فضانوردان و سپس آن را بر روی دستگاه مصرف‌کننده‌های عادی اجرا کند.

ناسا در حال کار بر روی این فناوری است و حق اختراع آن را به‌طور انحصاری برای خود ثبت کرده است. همچنین ناسا تأیید کرده است که میخواهد این فناوری را برای خرید عموم آماده کند.