Gerdab.IR | گرداب

گوگل در راه توسعه "وب معنایی"

تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۸۹

بزرگترین موتور جستجوی دنیا با هدف توسعه مفهوم "وب معنایی" یک شرکت متخصص در "آرشیو سازی" و "دسته بندی جستجوهای روی وب، بر اساس معانی آنها" را خریداری کرد.

به گزارش گرداب به نقل از مهر، مفهوم "وب معنایی" را نخستین بار تیم برنرز لی، پدر WWW به کار برد و محیطی را نشان داد که در آن پرونده های منتشر شده مثل صفحات HTML، عکس‌ها، فایل‌ها و فیلم‌ها با اطلاعات و داده هایی به نام "متا دیتا" ترکیب می‌شوند و این اطلاعات این پرونده ها را دربافت معنایی خاص تعریف می کند.

در حقیقت وب معنایی، مرزی است که تا حد چشمیگری می تواند جستجو بر روی شبکه را بهبود بخشد. به همین منظور گوگل از خرید شرکتی خبر داد که در عرصه توسعه "وب معنایی" پیشگام است. این شرکت که "متا وب" نام دارد در طبقه بندی و آرشیوسازی جستجوهای روی صفحات وب و معنایی آنها متخصص است.

با خرید متا وب، بزرگترین موتور جستجوی دنیا می‌تواند امتیاز خود را در بازاری که درحال حاضر 75 درصد از آن را در اختیار دارد افزایش دهد.

متا وب شرکتی در سانفرانسیسکو است که در سال 2005 توسط دنی هیلیز و رابرت کوک تأسیس شد. تنها محصول این شرکت Freebase (پایگاه آزاد) نام دارد که آرشیوی است که به صورت آزاد و با همکاری داوطلبانه روی شبکه عمل می کند و محتوی بیش از 12 میلیون اطلاعات مجزا است. به گفته کارشناسان، Freebase پل ایده آل میان وب 2.0 و وب معنایی است.

براساس گزارش وب نیوز، در حال حاضر موتورهای جستجو تنها به سوالات کاربرانی پاسخ می دهند که از کلمات کلیدی استفاده می کنند. این در حالی است که با استفاده از روش "وب معنایی" موتور جستجو می تواند معنایی کلمات کلیدی را هم درک کند و نتایج جستجو را برپایه درک خود از کلمات ارائه دهد.

برای مثال اگر کاربر کلمه کلیدی "بوستون" را جستجو کند، موتور جستجو این سؤوال را از کاربر می پرسد که به دنبال واژه بوستن به عنوان "شهری در آمریکا" می گردد و یا منظور وی "گروه موسیقی راک" است.