Gerdab.IR | گرداب

نشست امنیت سایبر آفریقایی در آمریکا!

تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

مقامات ۹ کشور آفریقایی برای یادگیری روش‌های امنیت سایبر آمریکا در واشنگتن جمع شدند.

به گزارش گرداب از  سایبربان، ستاد فرماندهی آفریقا ایالات‌متحده (US Africa Command) در اواخر ماه جولای میزبان افسران نظامی از ۹ کشور آفریقا برای برگزاری نشست پنج‌روزه‌ی امنیت سایبر بود.

این ستاد یکی از ستادهای فرماندهی یکپارچه‌ی مبارزاتی آمریکا (Unified Combatant Command) برای مأموریت‌های خارجی نظامی آمریکا است. این نشست در واشنگتن برگزار شد و هدف از آن شرکت رهبران امنیت سایبر کشورهای آفریقایی برای یادگیری روش‌های آمریکا در امنیت سایبر بود.

فرانک گونزالس (Frank Gonzalez)، مدیر برنامه‌ی سایبری در ستاد فرماندهی آفریقا ایالات‌متحده، گفت:«هدف از این اجلاس این بود که همه‌ی افراد فرصت آموزش‌های مختلف آمریکا را در سایبری ملاحظه کنند و به شرکت‌کنندگان اعلام کنند که چگونه قسمت‌های مختلف آمریکا درگیر سایبری هستند.»

همچنین در زمان برگزاری این نشست، شرکت‌کنندگان از دانشگاه ملی دفاع (National Security University) و مرکز مطالعات راهبردی آفریقا (Africa Center for Strategic Studies) در واشنگتن نیز بازدید کردند. آن‌ها در این بازدید با منابع دانشگاهی و فرصت‌های آموزشی این دو مکان آشنا شدند. همچنین از یک نمایش هک در آزمایشگاه سایبری این دانشگاه دیدن کردند.

جوردانا سیگل (Jordana Siegel)، مدیر امور بین‌الملل در اداره‌ی امنیت سایبر و ارتباطات وزارت امنیت داخلی، گفت:«ما موظفیم که ظرفیت‌های دولت آمریکا در سایبری را در مشکلات سایبری به کار گیریم.»

شرکت‌کنندگان از وزارت خارجه‌ی آمریکا در مورد ابعاد سیاست‌گذاری امنیت سایبر نکاتی را آموختند. ناگفته نماند که آمریکا در این وزارتخانه سعی داشت نشان دهد که این کشور سعی در ارتقای اینترنت به سمت آزادی و مبارزه با سازمان‌های تروریست دارد؛ اما واضح است که این سخن ادعایی بیش نیست.

همچنین مقامات آفریقایی از حضور خود در آمریکا و آشنایی با روش‌های امنیت سایبر این کشور اظهار خوشحالی کردند. به‌عنوان‌مثال ام وگو گابریل (Mvogo Gabriel)، مدیر ارتباطات و سامانه‌های اطلاعات نیروهای دفاعی کامرون، گفت:«یادگیری و دقت در مسائل سایبری برای ما بسیار ضروری است؛ زیرا ما در دنیا تنها نیستیم و احتیاج داریم که فضای سایبر خود را امن و محفوظ کنیم.»

آمریکا با در اختیار گذاشتن روش‌های امنیت سایبر خود در کشورهای توسعه‌نیافته‌ی آفریقایی از این طریق آن‌ها را وابسته‌ی خود می‌کند و از این راه به سودهای کلانی می‌رسد. نمونه‌ای از آن، اقدام فیس‌بوک برای افتتاح اداره‌ی آفریقایی خود در ژوهانسبورگ بود.