Gerdab.IR | گرداب

خیانت آمریکا به دوستانش در فضای‌سایبری

تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۴

ویکی‌لیکس اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌دهد NSA از دولت ژاپن جاسوسی می‌کرد و آن‌ها را در اختیار کشورهای عضو پیمان پنج چشم قرار می‌داد.

به گزارش گرداب از سایبربان، اخیراً ویکی‌لیکس اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌دهد آمریکا به جاسوسی از ژاپن می‌پرداخت. این اسناد نشان می‌دهد که جاسوسی آمریکا از مراکز مختلف مانند کابینه‌ی ژاپن و شرکت‌هایی مانند میتسوبیشی (Mitsubishi) بود. همچنین از موضوعات این اسناد می‌توان به قراردادهای تجاری، روابط سیاسی و راهبردهای فضای سیاسی اشاره کرد.

جولین آسانژ (Julian Assange)، سردبیر و یکی از بنیان‌گذاران ویکی‌لیکس، گفت: «ما اکنون فهمیدیم که آمریکا به‌عمد اطلاعاتی از ژاپن را در اختیار استرالیا، کانادا، نیوزلند و انگلیس قرار می‌داد. درسی که ژاپن باید بگیرد این است که از یک قدرت بزرگ جاسوسی انتظار نداشته باشد که با این کشور با صداقت برخورد کند.» وی در رابطه با اعتماد کشورها به قدرت‌های جاسوسی افزود:«تنها یک قانون وجود دارد و آن این است که هیچ قانونی وجود ندارد.»

همچنین مقامات ویکی‌لیکس افزودند که این جاسوسی حداقل از سال ۲۰۰۶ آغاز شده بود.

نکته‌ی مهم این است که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این اطلاعات در اختیار کشورهای پنج چشم (FiveEyes) قرار می‌گرفت و بعد از پردازش موجب ایجاد یک بینش محرمانه در مورد فعالیت‌های دولت ژاپن در جهان برای کشورهای عضو این پیمان می‌شد.

حال که جاسوسی آمریکا از یکی از بزرگ‌ترین هم‌پیمانان خود در فضای سایبر معلوم شد، این کشور سعی می‌کند این مسئله را با الفاظ خود از ذهن مقامات ژاپن پاک کند. مثلاً جو بایدن (Joe Biden)، به دلجویی از شینزو آبه پرداخت و از مسائل پیش‌آمده عذرخواهی کرد و به اتحاد آمریکا و ژاپن به‌عنوان یک اتحاد راستین اشاره کرد.

اما مسئله‌ی مهم این است که ژاپن در زمینه‌ی فضای سایبری یکی از متحدان آمریکا محسوب می‌شود. چندی پیش نیز ژاپن برای افزایش توان دفاع سایبر خود با این کشور همکاری کرد؛ اما بااین‌حال می‌بینیم آمریکا که همیشه ادعای تلاش برای برقراری امنیت فضای مجازی را دارد و کشورهای دیگر را به تروریست سایبری متهم می‌کند، حتی در رابطه با هم‌پیمانان خودش نیز صادق نیست.