Gerdab.IR | گرداب

چگونه از اطلاعات‌مجازی محافظت کنیم؟

تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۴

حضور هرچه بیشتر کاربران در فضای مجازی و به اشتراک گذاری اطلاعات موجب شده تا موضوعاتی مانند امنیت آنلاین و حفظ حریم خصوصی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار شوند.

به گزارش گرداب به نقل از عصرایران، در دنیای پیشرفته امروز شاید حتی یک روز زندگی بدون دسترسی به اینترنت و آنلاین بودن برای بسیاری از مردم جهان غیر قابل تصور باشد. حضور هرچه بیشتر کاربران در فضای مجازی و به اشتراک گذاری اطلاعات موجب شده تا موضوعاتی مانند امنیت آنلاین و حفظ حریم خصوصی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار شوند.

همانگونه که حضور آنلاین می تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد، اما جنبه های منفی مانند سرقت داده های حساس و حضور پررنگ‌تر مجرمان سایبری را نیز به همراه دارد. برای حفظ امنیت آنلاین کاربران می توانند اقدام هایی را در دستور کار خود قرار دهند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.


مرور وب در حالت خصوصی یا ناشناس




این ویژگی در مرورگرهای فایر فاکس و اینترنت اکسپلورر به نام Private Browsing و در مرورگر کروم به نام Incognito Browsing شناخته می شود. در مرورگر فایرفاکس برای مشاهده پنجره مرور خصوصی می توانید دکمه های Ctrl-Shift-P صفحه کلید را فشار دهید؛ در مرورگر کروم می توانید دکمه های Ctrl-Shift-N را فشار دهید.

با فعال کردن این ویژگی هنگام مرور صفحات وب هیچ تاریخچه ای از سوابق فعالیت های شما در مرورگر ثبت نمی شود و همچنین پس از پایان کار با مرورگر هیچ فایل کوکی نیز ذخیره نمی شود. اگر از کوکی ها فاصله بگیرید، امکان ردیابی شما توسط سایت ها به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

کاربران می توانند حالت مرور خصوصی/ناشناس را در مرورگرهای فایرفاکس و کروم به صورت پیش فرض تعیین کنند. برای انجام این کار در مرورگر فایرفاکس به آدرس Tools > Option مراجعه کرده سپس روی Privacy کلیک کنید. زیر بخش History تنظیمات را روی حالت Never remember history قرار دهید.

در مرورگر کروم و اینترنت اکسپلورر باید یک اصلاح کننده به لینک راه انداز اضافه کنید. برای این کار از منو استارت روی آیکون مرورگر راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید. در پنجره جدیدی که باز می شود به زبانه Shortcut مراجعه کرده و در قسمت Target field که لینک فایل اجرایی نمایش داده شده است برای مرورگر کروم در انتهای خط -incognito و برای مرورگر اینترنت اکسپلورر -private را اضافه کنید.

استفاده از HTTPS



استفاده از یک سرویس VPN ارتباط بین کاربر و شرکت ارائه دهنده خدمات VPN را رمزنگاری می کند، اما باقی سفر شما در یک وب سایت از ویژگی رمزنگاری بهره‌مند نمی شود. این جایی است که می تواند داده های کاربر در معرض خطر قرار بگیرند. با استفاده از HTTPS به جای HTTP می توانید یک لینک رمزنگاری شده بین خود و وب سایت نهایی ایجاد کنید. در این حالت هیچ فردی نمی تواند اقدام به رهگیری و خواندن پیام هایی کند که بین شما و وب سایت رد و بدل می شود. بسیاری از وب سایت ها به صورت پیش فرض از HTTPS استفاده می کنند. همچنین می توانید از افزونه HTTPS Everywhere که برای مرورگرهای کروم، فایرفاکس و اپرا در دسترس است، استفاده کنید.

حذف ویجت ها و تجزیه و تحلیل های ردیابی



دیسکانکت (Disconnect) یکی از افزونه هایی است که می توانید برای کروم، فایرفاکس و اپرا مورد استفاده قرار دهید تا به خوبی عناصر ردیابی هنگام بازدید از یک وب سایت را حدف کنید. کوکی های ردیابی، ویجت های فیسبوک/توییتر/گوگل و لینک ها و تجزیه و تحلیل ها پیش از دانلود توسط این افزونه از یک صفحه وب حذف می شوند. دیسکانکت به عنوان یک اپلیکیشن قابل دانلود و یا یک افزونه برای مرورگر در دسترس است.

موتور جستجوی ناشناس



شرکت هایی مانند:گوگل و مایکروسافت در زمینه جمع آوری و استفاده از اطلاعات کاربران شناخته شده هستند. هز جستجویی که انجام می دهید با حساب کاربری شما در ارتباط است. بر همین اساس، یک موتور جستجوی ناشناس می تواند گزینه بهتری باشد. در این میان DuckDuckGo و Startpage گزینه های خوبی هستند.

در مرورگر فایرفاکس دسترسی به DuckDuckGo وجود دارد. به آدرس Options > Search مراجعه کرده و می توانید این موتور جستجو را در حالت پیش فرض قرار دهید. در فایرفاکس، کروم و اینترنت اکسپلورر اگر به StartPage یا DuckDuckGo مراجعه کنید لینکی در صفحه وجود دارد که آن را به فهرست موتورهای جستجوی شما اضافه می کند و می توانید آن را در تنظیمات مرورگر خود روی حالت پیش فرض قرار دهید.