Gerdab.IR | گرداب

رباط انسان‌نمای دانشگاه MIT

تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

دانشگاه MIT رباطی انسان‌نما ساخته است که سرعت حرکت و عکس‌العملی معادل یک انسان بالغ دارد.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ محققان دانشگاه MIT رباطی ساخته‌اند که بیشتر به یک عروسک خیمه‌شب‌بازی شبیه است. این رباط به‌طور کامل به اپراتور انسانی خود وابسته است و سرعت، چابکی و تعادل آن به اپراتور انسانی‌ که رباط را کنترل می‌کند بستگی دارد.

این رباط مانند پهپادهایی به نظر می‌رسد که نیروهای نظامی از مکانی امن، آن‌ها را به پرواز در آورده و از راه دور آن‌ها را کنترل می‌کند. این رباط می‌تواند به مکان‌هایی برود که انسان توانایی رفتن به آنجا را ندارد؛ به‌طور مثال از این رباط می‌توان برای دسترسی به راکتورهای هسته‌ای که آسیب‌دیده‌اند و ورود انسان به آن مکان ضرر دارد، استفاده کرد.

 رباطی که دانشگاه MIT ساخته به‌تنهایی حرکت نمی‌کند بلکه یک اپراتور انسانی دارد که به کمک یک LCD که بر روی رباط قرار داده‌ شده است مسیر را دیده و آن را هدایت می‌کند. به کمک لباس مخصوصی که اپراتور به تن دارد تمام حرکت‌های او به رباط منتقل شده و این رباط به‌طور کامل آن‌ها را اجرا می‌کند. این کار باعث افزایش سرعت حرکت و چابکی رباط می‌شود.

ویژگی خاصی که این رباط دارد باعث می‌شود تا در مکان‌هایی که ناهمواری وجود دارد سقوط نکرده و بتواند تعادل خود را به‌طور کامل حفظ کند. اگر اپراتور احساس کند که رباط بیش‌ازحد به یک‌طرف خم شده و ممکن است زمین بخورد به‌راحتی می‌تواند خود را در جهت مخالف خم کرده و به برقراری تعادل رباط کمک کند.

حرکات این رباط به‌اندازه‌ی یک انسان، سریع است و دیگر نیازی نیست سال‌ها صبر کنیم تا هوش مصنوعی رباط به‌سرعت به اطراف خود جواب داده و واکنش نشان دهد. به کمک همین ویژگی‌ها این رباط می‌تواند مانند رباط "ATLAS" (رباط انسان نمای ساخت سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ی دفاعی آمریکا) سریع بوده و به‌سرعت واکنش نشان دهد. ازآنجایی‌که این رباط می‌تواند تعادل خود را حفظ کرده و موانع را از سر راه بردارد می‌توان از آن در عملیات نجات که معمولاً با زمین‌های ناهموار همراه است استفاده کرد.