Gerdab.IR | گرداب

نقص امنیتی و شکست فولکس واگن

تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

فولکس واگن دو سال است که تلاش می‌کند تا بزرگ‌ترین ایراد امنیتی خود را پنهان کند.

به گزارش گرداب از سایبربان، هزاران خودرو در سراسر جهان چندین سال است که با خطر هک الکترونیکی مواجه هستند.

یکی از کارشناسان امنیتی به تازگی در مطلبی عنوان کرده است که شرکت فولکس واگن طی دو سال اخیر با صرف هزینه‌های فراوان تلاش می‌کند تا در دادگاه تبرئه شود. در صورت محکوم شدن این غول خودروسازی آلمانی، خسارت فراوانی متوجه آن خواهد شد. حال مشخص نیست که سازندگان این خودروی نوستالژیک تا چه زمانی می توانند در برابر رای دادگاه مقاومت کنند.
 
سرقت از خودروهای بدون کلید هم‌اکنون در دنیا رواج پیدا کرده است و وجود آسیب‌پذیری در سیستم ایمنی خودروها سبب شده تا هکرها بتوانند به‌راحتی قفل‌های الکترونیکی خودروها را باز کنند. بر اساس آمار پلیس، 42 درصد از سرقت خودروها در لندن از همین طریق صورت پذیرفته است.

البته کارشناسان نسبت به وجود حفره‌های امنیتی در خودروهای تولیدی شرکت‌های بی ام دبلیو (BMW) و رنج روور (Range Rovers) نیز هشدار داده‌اند و اعلام کرده‌اند که مدت زمان سرقت‌های از این دست نیز به کمتر از 60 ثانیه رسیده است.

 این ایراد امنیتی در خودروهای بدون کلید و همچنین یک ایراد امنیتی در سیستم ایموبلایزر خودروها در سال 2012 توسط کارشناسان امنیتی کشف شده است، اما شرکت‌های خودروساز از آن سال با صرف هزینه‌های فراوان و وارد آوردن فشار بر روی محققان سعی دارند تا مانع از گسترده شدن موج رسانه‌ای این خبر شوند.

سیستم ایموبلایزر خودرو، نوعی دستگاه امنیتی است که در خودرو قرار داده می‌شود. چنانچه خودرو با کلیدی به غیر از کلید اصلی خودرو روشن شود، بعد از چند ثانیه این خودرو از حرکت بازمی‌ایستد و تا زمانی که کلید اصلی نباشد خودرو دیگر روشن نخواهد شد. هکرها در سال‌های اخیر توانسته‌اند با استفاده از امواج رادیویی، این سیستم امنیتی را نیز هک کرده و اقدام به سرقت خودروها نمایند.

تیم واتسون (Tim Watson) یکی از محققان امنیت سایبری دانشگاه وارویک (Warwick) لندن در این رابطه می‌گوید:«این یک ایراد بزرگ است و نمی‌توان به‌سرعت و به راحتی آن را اصلاح کرد. این یک ایراد تئوریکی نیست و باید به آن به دید یک ایراد عملی و واقعی نگاه کرد. لذا هزینه کردن دلارهای تئوریکی نمی‌تواند گره از این مشکل بگشاید.»