Gerdab.IR | گرداب

همکاری ATandT و NSA

تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

برخی اسناد فاش شده از سوی اسنودن حاکی از آن است که شرکت AT&T با سازمان امنیت ملی آمریکا، همکاری می‌کرده است.

به گزارش گرداب از  سایبربان؛ سازمان امنیت ملی آمریکا با اجرای یک برنامه‌ی جاسوسی به نام "FairView"، روزانه بیش از یک‌میلیون ایمیل را به دست می‌آورده است.

 این ایمیل‌ها به فورت مید (Fort Meade) فرستاده می‌شدند؛ فورت مید نامه منطقه‌ی نظامی مرتبط با سازمان امنیت ملی آمریکا و فرماندهی سایبری آمریکا (US Cyber Command) در ایالت مریلند است.

سازمان امنیت ملی آمریکا، 9/188 میلیون دلار برای این برنامه هزینه کرده بود. این برنامه‌ی جاسوسی برای جمع‌آوری مکالمات تلفنی کشورهای خارجی است که در سال 2013 از سوی اسنودن فاش شد. اخیراً گزارش‌هایی در رسانه‌های غربی منتشر شده است که سازمان امنیت ملی این برنامه را با همکاری شرکت مخابراتی AT&T اجرا می‌کرد.

همچنین در سال 2011، شرکت AT&T روزانه بیش از یک میلیارد مکالمه‌ی تلفنی را به NSA تحویل می‌داده است. مقامات اطلاعاتی به گزارشگران گفته‌اند که بیشتر این مکالمات از تلفن‌های ثابت بوده‌اند.

این نکته پوشیده نیست که شرکت‌های مخابراتی آمریکا رابطه‌ی نزدیکی با سازمان‌های جاسوسی داشته‌اند. اسناد فاش شده نشان می‌دهد AT&T رابطه‌ی خاصی با سازمان امنیت ملی داشته است. در یکی از این اسناد آمده که این شرکت در زمینه‌ی همکاری با این سازمان بسیار فعالانه عمل می‌کرد.

نکته‌ی مهم دیگر این است این شرکت مخابراتی در پوشش‌های قانونی، یک میلیارد ایمیل را از طریق شبکه‌های داخلی خود به سازمان امنیت ملی ارسال می‌کرد؛ مثلاً AT&T از طریق حکم سری دادگاه اجازه‌ی استراق سمع از ارتباطات اینترنتی دفاتر سازمان ملل را داشت.

از دیگر مسائلی که در اسناد مذکور آمده این است که شرکت مخابراتی AT&T حداقل در 17 هاب اینترنتی خود ابزار نظارتی نصب کرده بود. روزنامه‌ی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که مهندسان این شرکت جزو اولین کسانی بودند که فناوری‌های نظارتی را که توسط NSA تولید شده بود، آزمایش کردند.
 
لازم به ذکر است که سازمان امنیت ملی آمریکا برنامه‌ی جاسوسی دیگری به نام "Stormbrew" داشته که این برنامه را با همکاری شرکت مخابراتی Verizon و شرکت تابعه‌ی آن، MIC، اجرا می‌کرده است. این برنامه نیز برای نظارت بر ارتباطات بود و در سال 2013 از سوی اسنودن فاش شد. طی این برنامه، اطلاعات از طریق شبکه‌های فیبر نوری و زیرساخت‌های ارتباطی رده‌بالا به دست می‌آمدند.

البته هنوز مشخص نیست که آیا NSA،Verizon و AT&T به همان روش سابق خود فعالیت می‌کنند یا روش‌های خود را بهبود داد اند.

طبق اسناد فاش شده رابطه‌ی AT&T و NSA یک رابطه‌ی قراردادی نبوده و یک مشارکت تلقی می‌شود.