Gerdab.IR | گرداب

دیوار کوتاه اتیوپی در موضوع هکینگ تیم

تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴

دیده بان حقوق بشر در اتیوپی به تازگی هکینگ تیم را متهم کرده است که چرا با وجود آگاهی از سوء استفاده نرم‌افزارهایش توسط برخی از دولت‌ها از جمله اتیوپی، هیچ اقدامی در راستای توقف این سوء استفاده‌ها انجام نمی‌داده است.

به گزارش گرداب از سایبربان در گزارشی که در برخی از رسانه‌های آمریکایی منتشر شده است، این رسانه‌های آمریکایی از طرف دیده بان حقوق بشر در اتیوپی مدعی شده‌اند که برخی از دولت‌ها نظیر دولت اتیوپی از حملات سایبری برای سانسور خبری در کشورش استفاده می‌کنند.

همچنین در ادامه این خبر آمده است که آژانس امنیت شبکه اطلاعاتی اتیوپی (EINSA) که متهم به انجام عملیات هکری علیه خبرنگاران آمریکایی نیز هست ازجمله مشتریان هکینگ تیم بوده است.

سینتیا وونگ (Cynthia Wong) محقق ارشد حوزه اینترنت در گروه دیده بان حقوق بشر در این زمینه اعلام کرده است:«ایمیل‌های فاش شده از گروه هکینگ تیم و وجود فناوری‌ها و آموزش‌های این شرکت در اتیوپی نشان می‌دهد که فعالیت‌ها و همکاری‌های این گروه ایتالیایی در اتیوپی کاملاً خلاف حقوق بشر است. فعالیت‌های این شرکت می‌تواند صداهای مستقل را نابود کند.»

چند وقت پیش در اثر یک حمله هکری به این گروه ایتالیایی، اسناد و حقایقی در مورد این گروه مورد حمایت دولت ایتالیا فاش گردید که نشان می‌داد این گروه هکری، همکاری‌های گسترده‌ای را با دولت برخی از کشورها در راستای جاسوسی از شهروندان و یا خبرنگاران انجام می‌داده است.

پس از انتشار این اخبار، جهت‌گیری‌های مختلفی از سوی دولت‌های مختلف بیان شد و همگی تلاش داشتند تا به نوعی مسئولیت فعالیت‌های این شرکت را از دوش خود بردارند.

حال با گزارش جدیدی که از جانب دیده بان حقوق بشر منتشر شده است، جدای از وجود ابهام در نقش مستقل این سازمان در وقایع جهانی، سؤالی مطرح می‌شود که شاید هیچ‌گاه پاسخی برای آن یافت نشود.

سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا با وجود بودن اسم کشورهایی نظیر برزیل، آمریکا، ایتالیا، مصر، مراکش، نیجریه و عربستان سعودی در لیست همکاران و مشتریان هکینگ تیم، نام اتیوپی به صورت خاص در گزارش این رسانه‌های آمریکایی به چشم می‌خورد و گزارش دیده بان حقوق بشر در اتیوپی نیز از آن جداگانه نام برده است. کشور فقیری که مشکلات و معضلات داخلی از جمله انواع بیماری‌ها، وجود گروه‌های تروریستی و مشکلات متعدد در روابط خارجی گریبان آن را گرفته است.

آیا انتشار چنین گزارش‌هایی جز تلاش برخی از دولت‌ها برای فرافکنی و فرار از زیر بار سنگین مسئولیت این گروه است؟