استاد دانشگاه علم و صنعت:

ثبت‌نام کارجویانITدر دانشگاه علم‌وصنعت

ثبت‌نام کارجویانITدر دانشگاه علم‌وصنعت
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴

استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: برنامه‌ای با سازمان فناوری اطلاعات ایران داریم که قرار است سامانه ثبت‌نام از کارجویان را طراحی کنیم.

به گزارش گرداب به نقل از تسنیم، علی اکبر جلالی در اولین همایش ملی خدمات عمومی الزامی ICT در مناطق روستایی با بیان اینکه طی 20 سال گذشته در روستا کار کرده‌ام، اظهار کرد: پیشنهاد ایجاد 10 هزار دفتر ICT روستایی را بنده در زمان ریاست جمهوری سه دوره پیش مطرح کردم.

وی با تأکید بر اینکه چشم‌انداز کنونی ICT روستایی ما را به هدف نمی‌رساند، گفت: جمعیت روستایی روز به روز کاهش می‌یابد و در حالیکه گمان می‌کردیم با رساندن آب و برق به این مناطق مانع مهاجرت شویم اما اکنون شاهدیم که این موضوعات هم نتوانسته مانع مهاجرت شود. قطعا اگر گمان کنیم که با توسعه اینترنت در مناطق دور افتاده مانع از پیشرفت چنین نقیصه‌ای می‌شویم باز هم اشتباه کرده و مطمئن باشیم که سیر مهاجرت از روستا به شهر ادامه می‌یابد.

استاد دانشگاه علم و صنعت درباره راهکار توسعه خدمات ICT در روستاها با حداکثر بهره‌وری گفت: در ابتدا روستا را باید یک وب سایت در نظر بگیریم تا بتوانیم کلیه امور را الکترونیکی کرده و زمینه‌ای برای کسب اطلاعات بیشتر از موقعیت آن فراهم کنیم. گردشگران امروز دنبال اطلاعات بیشتر از مناطق مختلف و بعد تصمیم به سفر هستند.

او افزود: مسئولان ما به جای پرداختن به این موضوع بیشتر در بیابان‌ها هستند و وقت خود را صرف سفر و بازدیدهای حضوری می‌کنند. شعاع دید روستا را باید عوض کنیم.

جلالی با بیان اینکه چنین دیدگاهی کاربردی است، ابراز کرد: وقتی بسترهای الکترونیکی را تماما در قالب یک وب سایت پیاده‌سازی کنیم آنگاه شاهد خواهیم بود که یک فروشگاه در روستاهای سیستان و بلوچستان می‌تواند تجارتی جهانی انجام دهد. با آی‌تی می‌توان شیوه‌های دامداری و کشاورزی نوین را پیاده‌سازی کرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر از آی‌تی در دامداری استفاده شود دیگر شاهد نخواهیم بود که هر روز قیمت شیر بالا رود زیرا نگاه دانش بنیان را حاکم کرده‌ایم.

او با اشاره به محورهای برنامه ششم توسعه گفت: در هیچ برنامه توسعه‌ای چنین محورهای مهمی را در ارتباط با IT نداشته‌ایم لذا باید 25 درصد بودجه کشور را به این مقوله اختصاص دهند. برای اولین بار است که در برنامه توسعه جهانی شدن را دیده‌ایم.

جلالی با نگاه به گزارش اتحادیه جهانی مخابرات در ارتباط با هزینه‌های طرح USO (خدمات عمومی الزامی ICT در مناطق کمتر برخوردار) گفت: طی تحقیقاتی که در 69 کشور جهان انجام شده است معمولا 27 درصد هزینه‌های این بخش صرف توسعه پهنای باند روستایی و مناطق کمتر توسعه یافته می‌شود و 25 درصد نیز به توسعه مراکز روستایی اختصاص می‌یابد.

این استاد دانشگاه ایران را اولین کشور در توسعه ICT روستایی دانست و گفت: این کار را در یکی از روستاهای گلستان چندین سال پیش اجرا کردیم. اکنون نیز برنامه‌ای با سازمان فناوری اطلاعات ایران داریم که قرار است سامانه ثبت‌نام از کارجویان را طراحی کنیم. در این طرح از مشارکت وزارت کار هم برخوردار هستیم.