به گزارش گرداب از فارس رضا باقری اصل با اشاره به تصمیم دولت و وزارت ارتباطات برای پیادهسازی دولت همراه، اظهار داشت: با توسعه شبکه دسترسی همراه و ارتقا به نسل 3 و 4 موبایل، دسترسی کاربران به خدمات این نسل و خدمات دیتایی افزایش یافت. در پی این تغییرات مسئولان دولت بر آن شدند تا از این فناوری در خدمت توسعه دولت بهرهمند شوند.
وی ادامه داد: از این رو در جلسه نهم شورای عالی فناوری اطلاعات تصمیم گرفته شد تا دبیرخانه این شورای عالی نقشه راه توسعه دولت همراه را تدوین و جهت تصویب به شورا ارسال کند.
*تحرکپذیری در خدمات هدف دولت همراه/ دولت موبایلی یکی از روشهای دولت همراه
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه به نظر می رسد آن چیزی که در عموم به عنوان دولت همراه اشاره میشود تفاوتهایی با مفهوم اصلی دارد، توضیح داد: قابلیت تحرکپذیری در خدمات هدف از توسعه دولت همراه است که یکی از شیوههای آن بهرهگیری از گوشیهای تلفن همراه به ویژه انواع هوشمند و شبکههای ارتباطی همراه برای دریافت خدمات از سوی مردم است.
باقری اصل تصریح کرد: بنابراین آنچه در نقشه و برنامه اجرایی دولت همراه منظور شده است هم پرداختن به کل وجوه قابلیت تحرکپذیری است و لازمه آن فراهم شدن زیرساختهای توسعه دولت الکترونیک و ارائه سرویسهای بر خط است.
وی گفت: در نهایت این سرویسهای برخط از تمامی کانالهای دسترسی نزد مخاطبان قابلیت ارائه پیدا میکنند.
وی تاکید کرد: اهمیت «قابلیت تحرکپذیری» مورد توجه شورای عالی فضای مجازی نیز قرار گرفته است و در الزمات شبکه ملی اطلاعات قابلیت تحرک پذیری به عنوان یک الزام توسط رئیس شورا ابلاغ شده است.
*تحقق دولت الکترونیک لازمه اجرای دولت همراه/ پیامک، پیامهای USSD و اپلیکیشنهای موبایل، تسهیل گر دولت الکترونیکی
باقری اصل با اشاره به اینکه اجرای دولت الکترونیک لازمه اجرای دولت همراه است، تصریح کرد: تا زمانی که زیرساخت ارائه سرویس و پیامهای دولت در بستر الکترونیک فراهم نشود کانالهای دسترسی به این خدمات چه از وب و موبایل مؤثر نخواهد بود.
وی ادامه داد: اما ویژگی موبایل تنوع روشها است که توسعه دولت الکترونیکی را تسهیل میکند. برخی امکانات مانند پیامهای کوتاه، پیامهای USSD و اپلیکیشنهای روی موبایل در فاز اول این قابلیت را برای مخاطب فراهم میکند که به جای استفاده از کانالهای مرسوم وب و دفاتر پیشخوان و حتی حضور فیزیکی، خدمات یا بخشی از خدمات نظیر پیگیریها و استعلامات را از بستر تلفن همراه دریافت کنند.
*تجربه موفق سرویسهای بانکی و سرویسهای پرداخت الکترونیکی
معاون سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به تجربههای مشابه در ایران، گفت: در حوزه سرویسهای بانکی و سرویسهای پرداخت الکترونیکی تجارب خوبی در ایران وجود دارد. هماکنون بسیاری از سرویسهای عمومی از جمله خدمات پلیس و شهرداریها نیز از طریق سامانههای پیامکی و بسترهای USSD قابلیت ارائه و پیگیری دارند و به طور چشمگیری مورد توجه مردم قرار گرفته اند.
وی گفت: همچنین خدمات جدیدی در حوزه سلامت و بیمهها فراهم شده و بسیاری از خدمات دیگر نیز قابل ارائه است.
*برنامه وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات ایران برای دولت الکترونیکی
باقری اصل با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات ایران برای دولت الکترونیکی، تصریح کرد: به موازات توسعه دولت الکترونیک که اجرای نقشه راه توسعه دولت الکترونیک است و فاز یک آن در انتهای سال به بهرهبرداری خواهد رسید استفاده از ویژگیهای قابلیت تحرکپذیری را در دستور کار توسعه خدمات الکترونیکی قرار داده ایم و به زودی پس از تصویب نقشه راه دولت همراه با همکاری اپراتورها و توانمندیهای نخبگان ایرانی به زودی شاهد تحولی قابل توجه در این عرصه خواهیم بود.
وی ادامه داد: تمرکز اصلی دولت به جبران خلأهای ناشی از خدمات G 2 G (دولت به دولت) بوده است و در کنار آنها با 3 پروژه «کار پوشه ملی ایرانیان»، «پورتالهای خدمات دولت و پنجرههای واحد» و «خدمات دولت همراه» بخش خدمات G 2 C (دولت به مردم) و G 2 B (دولت به کسب و کارها) فراهم میشود.
*توسعه دولت همراه در جهت کاهش شکاف دیجیتالی
باقری اصل تصریح کرد: گستردگی و ضریب نفوذ شبکه تلفن همراه از شبکه ثابت و شبکه دیتای کشور به ویژه در نقاط کمتر توسعه یافته بیشتر است، توسعه دولت همراه موجبات کاهش شکاف دیجیتالی و دسترسی روستاییان به خدمات دولت را بهتر فراهم میکند.