Gerdab.IR | گرداب

175 میلیون وب‌گاه در معرض خطر هک

تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

بر خلاف هشدار مکرر کارشناسان نسبت به خطرات و تهدیدات موجود، هنوز هزاران سیستم‌عامل سرور 2003 در جهان در حال کار هستند که هیچ امنیتی در برابر حملات سایبری ندارند.

به گزارش گرداب از سایبربان، هنوز هزاران نسخه قدیمی، از رده خارج و ناامن سیستم‌عامل سرور 2003 در جهان مشغول به کار هستند و این موضوع کاربران آن را با خطرات عدیده‌ای روبرو ساخته است. نکته مهم دیگر این است که بهره‌برداران این سرورها نیز هنوز هیچ پاسخ مشخصی به کاربران نداده‌اند و از پذیرش مسئولیت آن شانه خالی می‌کنند.
 
بر اساس اطلاعات جدیدی که توسط شرکت خدمات امنیتی نت کرفت (Netcraft) منتشر شده است، مشخص گردیده که 609 هزار سیستم ارائه‌دهنده خدمات وب‌سایت وجود دارد که به 175 میلیون وب‌گاه سرویس‌دهی می‌کند.

 این تعداد سیستم ارائه‌دهنده خدمات وب‌گاه هم‌اکنون از سیستم‌عامل سرور 2003 استفاده می‌کنند که به صورت بالقوه این وب‌گاه‌ها و مشتریان آنها را در معرض حملات سایبری و سرقت اطلاعاتی قرار می‌دهد. بر طبق آماری که این شرکت امنیتی ارائه کرده است، بیشتر این سرورها در آمریکا و چین قرار دارند. برخی از این سرورها میزبان برخی از شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار با حجم بالایی از اطلاعات هستند.

همچنین برخی از وب‌گاه‌هایی که تبادلات بانکی امن در آنها صورت می‌پذیرد در بستر این سرورها قرار دارند. وب‌گاه‌های مالی و بانکی از جمله وب‌گاه‌هایی هستند که به همین خاطر با تهدیدات امنیتی مواجه شده‌اند.

بانک نت وست (Natwest)، بانک چند ملیتی آی ان جی آلمان (ING Direct) و شرکت امنیتی پاندا از جمله سازمان‌ها و مؤسساتی هستند که در لیست شرکت امنیتی Netcraft قرار گرفته‌اند. بر اساس اعلام نت کرفت، این شرکت‌ها همچنان از ویندوز سرور 2003 برای سرورهای خود استفاده می‌کنند.

همزمانی این خبر با بیانیه شرکت مایکروسافت در تاریخ 14 جولای امسال سبب نگرانی دو چندان کاربران در سراسر جهان شده است. مایکروسافت چندی پیش اعلام کرد که به پشتیبانی خود از ویندوز محبوب XP پایان می‌دهد و دیگر هیچ بسته به‌روزرسانی برای آن ارائه نخواهد کرد.

بر اساس برخی از خبرها، دولت‌هایی نظیر دولت آلمان و یا نیروی دریایی آمریکا، میلیون‌ها دلار به شرکت مایکروسافت پول داده‌اند تا این شرکت همچنان به پشتیبانی خود از این ویندوز ادامه دهد. البته مایکروسافت اعلام کرد که این پشتیبانی را از سرورهایی که از سیستم‌عامل سرور 2003 استفاده می‌کنند، ادامه نخواهد داد. این بدان معنی است که بهره‌برداران این سرورها یا باید به فکر به‌روزرسانی سیستم‌عامل سرورهای خود باشند یا باید آنها به همین حال رها کنند که این ممکن است برای آنها میلیون‌ها دلار خسارت به همراه داشته باشد.

کارشناسان امنیتی عنوان می‌کنند که قسمت بدتر داستان آنجاست که تنها مشکل این سرورها، آسیب‌پذیر بودن آنها در برابر حملات سایبری نیست، بلکه این سرورها ممکن دچار معضلات قانونی در داخل و خارج از کشور هم بشوند. لازم به ذکر است که در این صورت حتی خود دولت آمریکا هم ممکن است با مشکلات عدیده‌ای در این زمینه مواجه شود.