Gerdab.IR | گرداب

جاسوسي گوگل براي سیا

تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۸۹

رئيس گروه مدافعان حقوق مصرف‌كننده در امریکا گفت: گوگل قراردادهايي محرمانه با دولت امريكا منعقد كرده تا خدمات جستجو و يافتن اطلاعات در فضاي سايبر را به اين دولت ارائه كند.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، جان‌ام‌سيمپسون رئيس گروه مدافعان حقوق مصرف‌كننده در ايالات متحده طي نامه‌اي خطاب به هنری واكسمن و جو بارتون از اعضاي عالي‌رتبه اين كميسيون آورده است: بر اساس مطالب منتشر شده در روزنامه واشنگتن پست، به نظر مي رسد كه گوگل قراردادهايی محرمانه با دولت امريكا منعقد كرده تا خدمات جستجو و يافتن اطلاعات در فضاي سايبر را به اين دولت ارائه كند.

علاوه بر اين، سوابق موجود در كاخ سفيد، نشان مي دهد كه مقامات گوگل نشست هايي را با مقامات امنيت ملي آمريكا برگزار كرده اند كه دلايل آن افشاء نشده است. در نهايت به نظر می رسد، تلاش های گوگل براي جمع آوری اطلاعات از شبكه های بی‌سيم مورد استفاده شهروندان امريكا بر خلاف ادعاهای آن غيرعمدی نبوده است.

با در نظر گرفتن اين واقعيات، اين امر بيش از هر زمان ديگری برای كميته انرژی و تجارت الزام آور شده كه جلسه ای برای استماع تخلفات احتمالی گوگل در حوزه حريم شخصی و ارتباطات آن با سازمان های اطلاعاتی ايالات متحده برگزار كند. همانطور كه تاريخ بارها نشان داده است، اتحاد ميان جامعه اطلاعاتی امريكا و شركت های بزرگ كه اطلاعات شهروندان امريكايی را جمع آوری مي كنند، می تواند تركيبی سمی و كشنده به وجود آورد.

همانطور كه می دانيد گوگل اخيرا تصريح كرده، كه حجم زيادي از اطلاعات خصوصي را در مورد شهروندان آمريكايي از طريق طرح جمع آوری ديتا برای سرويس نمای خيابانی خود جمع آوری كرده است. اتومبيل های گوگل به مدت سه سال در خيابان های آمريكا گشت زده اند و به دنبال شبكه های رايانه ای باز بوده اند و اطلاعات اين شبكه ها را جمع آوری كرده اند.

پابلو چاوز، رئيس سياست گذاري عمومي گوگل در نامه تاريخ 9 ژوئن خود به اين كميته اظهار داشته كه گوگل به اشتباه، كدی را در نرم افزار خود برای جمع آوری نمونه های ديتا از شبكه های خصوصی وای - فای گنجانده است. اما بررسی حق امتياز ضميمه اين برنامه نرم افزاری گوگل نشان مي دهد كه اين برنامه جمع‌آوری ديتا تلاشی كاملاً عمدی برای كسب حداكثر اطلاعات ممكن از شبكه های بی سيم وای - فای تجاری و موجود در مناطق مسكونی بوده است.

اگر بخواهيم در مورد گوگل عادل باشيم، اين حق امتياز نشان نمی دهد كه گوگل اطلاعات (شبكه های) بی سيم را با هدف روشن و صريح جاسوسی از ارتباطات خصوصی جمع‌آوری كرده باشد. اما در عوض نيت اين طرح به طور مشخص موقعيت‌يابی شبكه های بی سيم است.

با اين حال، آنچه كه اين حق امتياز نشان می دهد آن است كه ادعاهای اخير گوگل در مورد چگونگی طراحی برنامه نمای خيابانی دقيق نيستند و اينكه اين شركت هميشه قصد داشته تا بسته هايی از ديتای بی سيم را جمع آوري و ذخيره سازی كند، كه حاوی اطلاعات به اصطلاح تبادل شده باشند.

در اين حق امتياز به دفعات به بسته هاي ضبط شده و به دست آمده ارجاع داده شده است، در بند 0055 بيان شده كه اين سيستم تا زماني كه تجهيزات به كار گرفته شده در آن "قادر به ضبط و رمزگشايي مناسب يك بسته (اطلاعاتي) باشند"، توانایی مكان يابي جغرافيايي را دارند.
اين موارد سوالات جدي را به ذهن متبادر مي سازد كه آيا گوگل درگير تلاشي غيرمسؤولانه براي جمع آوري انبوه اطلاعات خصوصي است؟ بدون آنكه به احتمال سوءاستفاده از آنها بينديشد و آيا اين شركت براي حفاظت از اطلاعاتي كه در برابر چشمان كنجكاو دولت امريكا جمع‌آوري كرده قابل اعتماد است؟

اين نگراني ها با توجه به رابطه نزديك ميان گوگل و تشكيلات امنيت ملي آمريكا به شدت افزايش مي يابد.

واشنگتن پست افشا كرده که گوگل داراي يك مشتري فوق محرمانه از دولت آمريكاست. به نوشته اين روزنامه بخش Enterprise Solutions گوگل خدمات جستجو و محصولات مكان‌يابي مانند گوگل ارث و سرويس نقشه گوگل را در اختيار دولت فدرال و از جمله ارتش و جامعه اطلاعاتي آمريكا قرار مي دهد. گروه كوچكي از افراد بخش فروش و پشتيباني گوگل از مجوزهاي فوق محرمانه براي برقراري ارتباط با دولت برخوردارند.

علاوه بر اين، بررسي سوابق مراجعه به كاخ سفيد نشان مي دهد كه آلن ديويدسون،‌ رئيس واحد سياست‌گذاري عمومي و امور دولتي گوگل از اواخر سال گذشته ميلادي حداقل سه نشست با مقامات شوراي امنيت ملي آمريكا برگزار كرده است. يكي از اين نشست ها با حضور رئيس عالي رتبه امور روسيه، مايك مكفاول برگزار شده است و در ديگري دنيل شاپيرو، مشاور امور خاورميانه حضور داشته است.

در نهايت به شما يادآور مي شوم كه به طور گسترده گزارش شده كه گوگل در حال همكاري با آژانس امنيتي ملي امريكاست. اين همان نهاد دولتي است كه به طور غيرقانوني ارتباطات خصوصي ميليون ها آمريكايي را در دوره حكومت بوش شنود مي كرد.
كاملاً مشخص است كه كميته شما بايد جلساتي را براي استماع چگونگي فعاليت هاي گوگل و روابط اين غول اينترنتي با آژانس هاي اطلاعاتي كه حريم شخصي همگان را تهديد مي كند، برگزار نماید.