Gerdab.IR | گرداب

شهرهای گیگابیتی؛ طعمه‌ی جاسوسان

تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴

شرکت‌های مخابراتی با نصب کابل‌های فیبر نوری، اینترنت پرسرعت را در شهرها وارد می‌کند و سازمان‌های جاسوسی از اطلاعات این فیبرها بهره می‌برند.

به گزارش گرداب به نقل از سایبربان؛ امروزه شرکت‌های مختلف مخابراتی در تلاش هستند تا با نصب فیبر نوری در شهرهای مختلف دنیا، آن‌ها را به شهرهای گیگابیتی تبدیل کنند.

همچنین برخی شهرها در پی این هستند که به شهر هوشمند تبدیل شوند. در برخی از گزارش‌ها آمده است که ایجاد فیبر نوری در یک شهر، سرعت اینترنت آن را دو برابر از سرعت فعلی آن‌ها می‌کند.

شبکه‌ی گیگابیتی در شهرها موجب افزایش کارآمدی دولت، پشتیبانی از خدمات عمومی دیجیتال، بهبود ظرفیت‌های آموزشی و درمانی می‌شود. همچنین از اقدامات شرکت‌ها ایجاد شبکه‌ی فیبر نوری در متروهاست.

به‌علاوه دو نشست نیز در سال جاری میلادی در مورد همین شهرها برگزار شد. قصد ما از این نوشتار آشنایی با برخی از این شهرها و بحث مختصری راجع به آن‌هاست که شرکت‌های مخابراتی قصد دارند آن‌ها را به شهرهای گیگابیتی تبدیل کنند.

همچنین باید گفت که بخش بزرگی از اطلاعاتی که از راه فیبرهای نوری جابه‌جا می‌شوند در اختیار سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) قرار می‌گیرند. این شهرها معمولاً در بریتانیا، آمریکا و کانادا قرار دارند.

توضیح کوتاهی در مورد سودها و ضررهای فیبر نوری

سودها:
 
پهنای باند؛ میزان انتقال اطلاعاتی که از طریق فیبر نوری صورت می‌گیرد، بیشترین سود این فیبرها است. یک فیبر نوری می‌تواند اطلاعات را تا بیش از یک کیلومتر و نیم و با سرعت ده گیگابیت انتقال دهد.

ایمنی؛ فیبر نوری نسبت به تداخل‌های الکترومغناطیسی ایمن است. این نوع فیبر برای انتقال داده‌های حساس بسیار امن‌تر از کابل‌های مسی است.

اندازه و وزن؛ کابل‌های فیبر نوری ۴٫۵ برابر بیشتر از کابل‌های معمولی ظرفیت دارند. همچنین فضای کمتری اشغال کرده و بسیار نازک‌تر و روشن‌تر از کابل‌های مسی هستند. همچنین مواد خام برای تولید آن مثل شیشه بسیار فراوان یافت می‌شود.
 
ضررها:
البته باید اعتراف کرد که این کابل‌ها بسیار گران‌قیمت از کابل‌های مسی هستند. همچنین اگر تنها یک سانتی‌متر از آن‌ها دچار خمیدگی شوند، ممکن است بشکنند یا در انتقال اطلاعات دچار مشکل شوند. به‌علاوه به حفاظت بیشتری نیاز دارند.