Gerdab.IR | گرداب

ساخت رایانه هایی از جنس DNA

تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴

محققان انگلیسی در تلاش برای ساخت رایانه‌ی متفاوتی هستند که در ساخت آن به ‌جای سیلیکون از پروتئین DNA استفاده شده است.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ از دهه‌های اخیر، شرکت‌های فناوری به دنبال ساخت رایانه‌هایی با امکانات متفاوت هستند تا بتوانند مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنند؛ اما محققان دانشگاه آنجلینای شرقی موفق به اجرای روشی شده‌اند که از پروتئین DNA در ساخت رایانه استفاده می‌شود.

ساخت و توسعه‌ی رایانه‌ها با استفاده از پروتئین DNA بر مبنای فناوری نانو بوده و از نمک‌های مس و اسیدی با نام «ethylenediaminetetraacetic acid» استفاده می‌شود. این اسید ترکیبی است که در شامپوها یا برخی از محصولات خانگی یافت می‌شود.

استفاده از این پروتئین در ساخت رایانه‌ها در حالی است که تحقیقات قبلی نشان داده بود، ساختار DNA را با استفاده از اسید می‌توان تغییر داد. مطالعات اخیر محققان انگلیسی نشان می‌دهد، استفاده از ذرات باردار مثبت مس، پروتئین DNA را برای بار دوم تغییر و به ساختار سنجاق‌سر (hair-pin) تبدیل می‌کند. زو والر (Zoë Waller) سرپرست این گروه تحقیقاتی و از دانشگاه آنجلینای شرقی می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه می‌توان ساختار DNA را تغییر داد، موضوعی که تا پیش از این از آن اطلاعی نداشتیم. این تحقیق برای اولین بار نشان داد که می‌توان در دومرتبه ساختار DNA را تغییر داد.»

در برخی از ویروس‌ها، اطلاعات ژنتیکی توسط RNA منتقل می‌شوند. تغییر DNA به ساختار یک سنجاق‌سر می‌تواند کاربردهای مختلفی مانند ساخت ماشین‌های مکانیکی در مقیاس نانو یا ساخت رایانه‌هایی مبتنی بر DNA داشته باشد.