Gerdab.IR | گرداب

شهرهای گیگابیتی؛ طعمه‌ی سازمان‌های جاسوسی (بخش دوم)

شهرهای گیگابیتی؛ بخش دوم

تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴

شهرهای گیگابیتی معمولاً در نقاط مختلف آمریکا و انگلیس ایجاد می‌شوند ولی مشکلاتی بر سر راه شرکت‌های بزرگ برای ایجاد آن‌ها وجود دارد.

به گزارش گرداب از سایبربان در بخش اول این نوشتار، در مورد سودها و زیان‌های فیبر نوری و ایجاد شهرهایی با اینترنت پرسرعت اشاره کردیم. مهم‌ترین هدف ما از این مقاله، این است که نشان دهیم شرکت‌های بزرگ فناوری، مانند گوگل با نصب کابل‌های فیبر نوری و ارائه‌ی اینترنت پرسرعت به مناطق مختلف، راه را برای جاسوسی سازمان‌هایی مانند NSA باز می‌کنند.

 همان‌طور که اخیراً بنا بر اسناد منتشرشده، حداقل 80 درصد از مکالمات صوتی دنیا در آمریکا ذخیره می‌شود و در اختیار سازمان امنیت ملی (NSA) قرار می‌گیرد و همه‌ی این‌ها از طریق فیبرهای نوری است. در ادامه به معرفی نمونه‌هایی از این شهرها می‌پردازیم و به برخی از مشکلاتی که برای ایجاد چنین شهرهایی وجود دارد، توضیحاتی می‌دهیم.
 
 شرکت تولید فیبر نوری سیتی فایبر (CityFibre)، در نظر دارد در اولین پروژه‌ی خود در این شهر، ۵۰ کیلومتر فیبر نوری را اجرا کند. پیش‌بینی می‌شود فیبر نوری این امکان را برای مشاغل و ادارات این شهر فراهم می‌کند که از سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه بهره‌مند شوند. شرکت سیتی فایبر ادعا می‌کند سرعت این شبکه ۱۰۰ برابر سریع‌تر از میانگین شبکه‌های انگلیس بوده و حدود ۷۰۰۰ مرکز شغلی از آن بهره‌مند خواهند شد.

گفتنی است این شرکت تا به حال به شهرهای ابردین اسکاتلند و کاونتری انگلیس خدمات مخابراتی انجام داده است و قصد دارد به‌زودی در شهر کرکیلیز انگلستان سرویس فیبر نوری ارائه کند.

 
گوگل اعلام کرد می‌خواهد در متروی 4 شهر جنوب شرقی آمریکا شبکه‌ی فیبر نوری ارائه کند. این شرکت معتقد است که سرعت این شبکه پنجاه برابر میانگین سرعت اینترنت در جهان خواهد بود. همچنین گوگل مدعی شد که با این سرویس می‌توان یک فیلم با کیفیت را کمتر از دو دقیقه دانلود کرد. این شرکت قصد دارد که شبکه‌ی فیبر نوری خود را در شهرهای شارلوت، آتلانتا، کانزاس، تنسی و نشویل گسترش دهد.

شهردار بیلاکسی در ایالت می‌سی‌سی‌پی نیز اعلام کرده که قصد دارد این شهر را به یک شهر گیگابیتی تبدیل کند. وی گفت با ایجاد شبکه اینترنت سریع، سرعتی دویست برابر بیشتر از سرعت کنونی اینترنت در اختیار خواهیم داشت. همچنین آمریکا در نظر دارد برنامه‌ای به‌ عنوان «Next Century Cities» را اجرا کند. این برنامه از جوامعی که به دنبال دسترسی به اینترنت پرسرعت و گیگابیتی هستند حمایت می‌کند.
 
شرکت مخابراتی و کانادایی تِلاس (Telus) که در زمینه‌ی خدمات تلفن همراه، مخابرات بی‌سیم و سایر خدمات اینترنتی فعالیت می‌کند قصد دارد در شهر ادمونتون فیبر نوری اجرا کند. این شرکت اعلام کرده است که این کار با دسترسی نود درصد از خانه‌ها به اینترنت فوق‌سریع سبب تقویت آموزش، بهداشت، اقتصاد و نوآوری شده و هزار و پانصد فرصت شغلی ایجاد ‌خواهد کرد. دارن انتویستل (Darren Entwistle) مدیر اجرایی این شرکت تِلاس گفت: «شبکه‌ی گیگابیتی ما سرعت ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه را برای سیصد هزار خانه و همچنین بخش تجاری فراهم می‌کند. فیبر نوری شرکت تلاس باعث ایجاد یک شاهراه در تجارت خواهد شد.»
 
در سال ۲۰۱۴ شورای شهر پیتربرو تصمیم گرفت این شهر را به یک شهر گیگابیتی تبدیل کند به‌گونه‌ای که شهروندان آن از سرعت یک گیگابایت بر ثانیه بهره‌مند شوند. این سرعت صد برابر بیشتر از سرعت اینترنت شهر پیتربرو در آن سال بود. گفتنی است شهرهای هنک کنگ و استکهلم از جمله شهرهایی هستند که از اینترنت یک گیگابیتی بهره می‌برند.

مشکلی که برای شرکت‌های خدمات دهنده‌ی اینترنت وجود دارد این است که آن‌ها نمی‌خواهند با ارائه‌ی فیبر نوری در برخی شهرهای آمریکا که زیرساخت لازم را ندارند، خدمات خود را در معرض تهدید قرار دهند.

 سال گذشته اوباما اعلام کرد که شهرها باید پهنای باند شبکه‌های خود را افزایش دهند؛ اما ظاهراً قوانینی در برخی ایالات مانند کالیفرنیا، فلوریدا و واشنگتن این اقدام را با دشواری روبرو کرده است. در سال ۲۰۱۳ رئیس سابق کمیسیون ارتباطات فدرال اظهار داشت تا سال ۲۰۱۵ باید حداقل یک شهر در هر ایالت آمریکا دارای اینترنت گیگابیتی باشند. در این میان رقابت شرکت‌های خصوصی و دولتی هم قابل‌توجه است. یکی از این شرکت‌ها گوگل است که اخیراً هم ادعا کرده که می‌خواهد وای فای عمومی در نیویورک ایجاد کند.

لازم به ذکر است که طبق برخی گزارش‌ها، GCHQ از طریق بیش از 200 کابل فیبر نوری به جاسوسی از مکالمات افراد می‌پرداخت، از طرفی یکی از رسانه‌های غرب اعلام کرد که کارمندان NSA و بخش خصوصی به پایگاه داده‌ی GCHQ دسترسی داشتند.