Gerdab.IR | گرداب

توسط فناوران کشور صورت گرفت؛

کنترل منزل با تلفن همراه

تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴

محققان ایرانی موفق به ساخت سیستم هوشمند سازی خانه شدند تا بتوان بدین واسطه منزل را با تلفن همراه کنترل کرد. البته باید توجه داشت برخی کارشناسان بر این باورند دستیابی به تکنولوژی اینترنت اشیا یا منازل هوشمند خطرات دسترسی اطلاعاتی هکر ها و سیستم های جاسوسی را افزایش می دهد.

به گزارش گرداب از مهر علی فتی، رئیس پارک علمی و فناوری استان هرمزگان با اعلام این خبر گفت: متخصصان یک واحد فناور در این پارک علم و فناوری اقدام به طراحی و ساخت تجهیزاتی برای هوشمندسازی ساختمان کردند که بسیاری از مشکلات سیستم های موجود در یک خانه به وسیله آن حل شده است.
 
وی در خصوص «سیستم خانه هوشمند پی جی تیک» افزود: خانه هوشمند «پی جی تیک» نماد پیشرفت تکنولوژی در قرن جدید و در عرصه اتوماسیون ساختمان است.
 
وی با بیان اینکه سیستم هوشمند پی جی تیک، برای نیازهای روزمره جهت افزایش آرامش و امنیت و کاهش استرس در منزل کاربردی است، اظهار داشت: با نصب سیستم خانه هوشمند پی جی تیک برنامه ریزی، نگهداری و حفاظت خانه به یک مغز متفکر کامپیوتری سپرده می شود.
 
رئیس پارک علمی و فناوری استان هرمزگان اظهار داشت: در سیستم خانه هوشمند پی جی تیک با استفاده از سنسورهای مختلفی که در منزل نصب شده می توان در هر زمان و مکانی با استفاده از برنامه های از پیش تعیین شده (و انتخاب شده توسط صاحبخانه) از روشن یا خاموش بودن لامپ‌ها، وضعیت تجهیزات برقی، شیرگاز و مواردی از آن قبیل مطلع شد.
 
به گفته وی، همچنین در صورتیکه هر یک از درب‌ها و یا پنجره‌های خانه باز باشد به صاحبخانه اطلاع داده می شود و در صورت نیاز آژیر خطر به صدا در می‌آید.
 
وی با بیان اینکه با استفاده از این دستگاه می توان از آبیاری گلدان ها در خانه نیز مطمئن شد، افزود: علاوه بر اینها سیستم خانه هوشمند می تواند زمان پخش برنامه مورد علاقه اعضای خانواده در یک منزل را یادآوری کند و شبکه تلویزیون را تغییر ‌دهد. البته این دستگاه قادر است برنامه تلویزیونی مورد نظر را به هنگام عدم حضور در منزل ضبط ‌کند.
 
فتی گفت: همچنین برای تغییر شبکه تلویزیون و یا کم و زیاد کردن صدای ضبط صوت نیازی به کنترل نیست و پی جی تیک می تواند به جای کنترل تلویزیون به کاربرده شود.
 
وی با بیان اینکه در سیستم خانه هوشمند پی جی تیک سنسورهای لرزه نگاری در نظر گرفته شده است، تاکید داشت: در صورت وقوع زمین لرزه، ضمن اخطار به صاحبخانه، شب هنگام،  بلافاصله لامپ های منزل را روشن کرده و درب‌های خروجی را برای عبور باز می کند.
 
وی با بیان اینکه کنترل منزل با استفاده از پی جی تیک با گوشی تلفن همراه امکان پذیر است، افزود: نصب تمام تجهیزات پی جی تیک حتی در ساختمان قدیمی با کمترین تغییرات امکان پذیر است.
 
به گزارش مهر، شرکت صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان هرمزگان با همکاری چندین تن از دانش آموختگان دانشگاههای صنعتی شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جهت ساخت پی جی تیک اقدام کرده اند.
 
 این سیستم ضمن دریافت گواهی ثبت اختراع ، موفق به کسب رتبه اول در جشنواره علم تا عمل شده است.