Gerdab.IR | گرداب

وزیر ارتباطات خبر داد:

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دو ماهواره ملی

تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴

وزیر ارتباطات درباره بحث پارازیت‌هایی که برای مقابله با ماهواره‌ها ارسال می‌شوند، گفت: همواره سیاست دولت بر آن است که پارازیت‌هایی که به مردم لطمه می‌زند با جدیت مورد مقابله قرار گیرند.

به گزارش گرداب از ایسنا، محمود واعظی ظهر امروز در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های ایرانسل در جمع خبرنگاران حاضر شده و در پاسخ به سوالی که درباره پارازیت‌ها مطرح شده بود، خاطر نشان کرد: مساله‌ی پارازیت‌ها خط قرمز نظام است که همواره بر این امر تاکید شده‌است.
 
وی با بیان این‌که رسیدگی به این موضوع وظیفه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و سازمان انرژی اتمی متذکر شد: برهمین اساس بررسی‌ها صورت می‌گیرد و هرگاه اتفاقی رخ دهد این مساله را گزارش داده و برخورد می‌کنند. اخیرا یک مورد بود که سریعا دخالت کرده و گزارشی را هم برای شورای عالی امنیت ملی فرستادیم.
 
واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در خصوص ماهواره ایرانی اظهار کرد: در حال حاضر دو برنامه‌ موازی داریم که یکی از آنها از گذشته شروع شده تا براین اساس بتوانیم در داخل کشور ماهواره‌های مورد نیاز خود را بسازیم. در چند سال گذشته نیز چندین ماهواره آزمایشی پرتاب کردیم و اکنون بنا داریم این روند استقرار پیدا کند.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به نیازمندی‌هایی که بخش‌های مختلف کشور از جمله صدا‌وسیما، تمامی بانک‌ها، شرکت‌های SAP، شرکت زیرساخت و وزارت ارتباطات و سایر کسب‌وکارهای مختلف نیازمندیم که دو ماهواره ملی داشته باشیم که یکی از آنها در ارتباط با پخش و مسائل ارتباطی است که در این خصوص کنسرسیومی متشکل از استفاده‌کننده‌ها باید وجود داشته باشد و طبیعی است که سازمان فضایی محوریت این کار را برعهده دارد.
 
وی گفت: ماهواره دیگر که بیشتر در بخش‌های کشاورزی، محیط زیست، هواشناسی و غیره مورد نیاز است ماهواره سنجش از راه دور است که تلاش داریم این دو ماهواره را در برنامه آینده کشور لحاظ کنیم.
 
واعظی در بخشی از صحبت‌های خود نیز در پاسخ به این سوال که برای ارائه‌ی خدمات بهتر در عرصه 3G و 4G لازم است باندهای فرکانسی پایین‌تر مورد بهره‌برداری قرار گیرند، اما اکنون به واسطه مشکلاتی که با سازمان صدا‌وسیما وجود دارد، بهره‌گیری از باند 700 دارای مشکلاتی است. حال راهکار وزارت ارتباطات در این خصوص چگونه ارزیابی می‌شود، اظهار کرد: از 15 سال قبل در ITU تصمیم گرفته شده که تمام کشورهای دنیا ظرف مدت 15 سال شبکه پخش خود را از حالت آنالوگ به سمت دیجیتال ببرند، زمانی که همه وارد دیجیتال شدند پهنای باند فرکانسی بسیار کمی نیاز دارند و برهمین اساس لازم است باند‌های فرکانسی 700 تا 800 را برای استفاده موبایل آزاد کنند.
 
وی ادامه داد: ما نیز از دو سال پیش در حال پیگیری این موضوع از سوی صدا‌وسیما هستیم، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. با این حال امیدواریم این اتفاق مانند بسیاری دیگری از کشور‌ها در کشور ما نیز رخ دهد، چرا که این موضوع حتی به نفع خود صدا‌وسیما هم هست. دلیل آن هم آنکه اکنون اگر این روند ادامه پیدا کند، در آینده در نوار مرزی ما در سراسر کشور مشکلات فنی پیدا خواهد شد.
 
واعظی در ادامه‌ی صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که برای پروژه TD-LTE معمولا باند‌های فرکانسی دو و سه موثرند، اما اکنون به اپراتور سوم باند 3.5 داده شده، اظهار کرد: این فضای فرکانسی وقتی در اختیار اپراتوری قرار می‌گیرد و اپراتور برای آن میلیارد‌ها تومان هزینه می‌کند امکان پس گرفتن آن وجود ندارد. بحث صدا‌وسیما نیز یک مساله‌ی خاص است.
 
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال دیگری که درباره پیامد‌های مسابقه‌ای مطرح شده بود اظهار کرد: در جلسات شورای عالی فضای مجازی مصوب شده است که ساماندهی پیامک‌های انبوه از طریق شورایی در وزارت ارشاد صورت بگیرد و این کمیته به مباحث مرتبط با این حوزه رسیدگی کند. اکنون نیز این روند انجام می‌شود و از سوی دیگر اپراتورها برای قطع پیامک‌های انبوه شماره‌هایی را اعلام کرده‌اند تا افراد در صورت تمایل نداشتن این پیامک‌ها را دریافت نکنند. پیامک‌هایی هم که انبوه نبوده اما ارسال می‌شوند و با ارسال آنها مزاحمت‌هایی برای فرد ایجاد می‌شود از طریق سامانه 195 قابل پیگیری است و پلیس فتا هم این مساله را در دستور کار خود دارد.