Gerdab.IR | گرداب

دست دوستی واتسون و لاکهید مارتین

تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴

شرکت IBM قصد دارد به‌منظور افزایش کارایی سیستم واتسون با شرکت تجهیزات نظامی لاکهید مارتین همکاری کند.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ یکی از مقامات شرکت "IBM" در مورد "IBM Watson" گفته است: «این سامانه توانسته در یک رقابت بهترین شرکت‌کننده‌های مسابقهی تلویزیونی "Jeopardy" را شکست دهد. همچنین میتواند در شرایط خاص به جوامع کمکهای مختلفی برساند.»

ریک بهرنس (Rick Behrens)، یکی از اعضای بخش امینت سیستم واتسون، در نشست "GEOINT" که در واشنگتن برگزار شد، گفت: «واتسون می‌تواند از کسانی که او را خلق کرده‌اند سریع‌تر فکر کند. همچنین به خاطر سیستم منبع باز اطلاعاتی که دارد میتواند با سرعت بالایی اطلاعات را در زمینههای مختلف جمع‌آوری کرده و طبقه‌بندی کند.»

همچنین ریک ادامه داد: «بسیار شنیده‌ایم که محقق‌ها می‌گویند وقتی به دنبال یک کلمه‌ در موتورهای جستجو هستیم، برای دستیابی به اطلاعات مفید و موردنیاز باید به صفحه‌ی 5 و 6 یا بالاتر ِنتیجه‌های یافت شده مراجعه کنیم؛ اما با استفاده از سیستم واتسون و به خاطر سرعت و قدرت بالایی که در جمع‌آوری اطلاعات دارد، نتیجههای منحصربه‌فردی نشان داده می‌شوند که محققان دیگر لازم نیست بین صفحات مختلف نتیجه جابه‌جا شوند.»

او افزود: «به‌طور مثال یکی از جستجوهایی که به کمک این سیستم در سال 2011 صورت گرفت. محل قذافی بود. برای این کار از واتسون پرسیده شد: «قذافی کجا است؟» واتسون کار خود را با تقسیم سؤال به چند جز کوچک‌تر و یافتن معنی بخش‌های مختلف آن شروع کرد. سپس از بین میلیونها پاسخی که پیدا کرده بود مهم‌ترین و بهترین پاسخ ممکن را نشان داد. به کمک این سیستم سریعاً جواب موردنظر در مورد قذافی به دست آمد، بدون اینکه با اطلاعات بی‌ربطی در مورد روابط او با رهبرهای کشورهای دیگر مواجه شویم.»

او ادامه داد: «مقامات شرکت IBM اعلام کرده‌اند که قصد دارند با شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) برای بهبود کارایی واتسون همکاری کنند. این اقدام به هر دو شرکت کمک می‌کند اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.» وی افزود: «همچنین نرم‌افزار تحلیل ویزدم (Wisdom) که در هر دو سیستم واتسون و هم در شرکت لاکهید یافت می‌شود مشابه یکدیگر هستند؛ اما این به معنای ترکیب آن‌ها با یکدیگر نیست بلکه واتسون و لاکهید مارتین به‌صورت جدا از یکدیگر کار کرده و تنها اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.»