به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران،
ایمیل یك نشانی پستی یا به اصطلاح آدرس پست الكترونیكی است كه از طریق
این آدرس می توان با هر شخصی یا ارگان و سازمانی به صورت الكترونیكی و از
طریق شبكه جهانی اینترنت ارتباط برقرار نمود. ایمیل بسیار مسن تر از خود
اینترنت بود و از یک آغاز بسیار ساده تکامل یافت.
در
دنیای دیجیتال امروز کسی نیست که با ایمیل سر و کار نداشته باشد و در بین
انبوه ایمیل هایی که رد و بدل می شود با تعداد زیادی ایمیل ناخواسته مواجه
نشده باشد.
وجود این هرزنامه ها و گم شدن ایمیل
های اصلی و لازم در بین این همه ایمیل تبلیغاتی و ایمیل هایی که گاهی حاوی
وعده های دروغین برنده شدن جایزه و هزاران وعده است که بعضا به فیشینگ یا
همان دزدی اینترنتی منجر می شود رغبت کاربران برای استفاده از این سرویس
اینترنتی را کاهش می دهند و اغلب به استفاده از شبکه های اجتماعی روی می
آورند.
لازم
به ذکر است که اسپم اثری بیش از مزاحمت برای استفاده کنندگان اینترنت
دارد و بطور جدی بازدهی شبکه و سرویس دهندگان ایمیل را تحت تاثیر قرار
میدهد آمار نشان میدهند که حدود نیمی از کل اسپمها مربوط به تبلیغ کالا و
خدمات عمومی و مالی است .
اولین اسپم در سال
۱۹۷۸ توسط گری فورک ارسال شد. او به قصد تبلیغ شرکتش ششصد نامه به کاربران
فرستاد. از نظر فنی، ارسال اسپم تقریباً بدون هزینه است و این مساله باعث
شده شرکتهای بازاریابی، به سمت آن حرکت کنند. از آنجایی که ارسال اسپم
کار سختی نیست، بیشتر و بیشتر شاهد افرادی هستیم که به سراغ فرستادن اسپم
میروند و به همین دلیل کشورها در حال تصویب قوانینی برای مبارزه با
فرستندگان اسپم هستند.
اگر
کمی به اطرافیانمان دقیق شویم خواهیم دید که در جمع نوجوانان زیر 20 سال
کمتر کسی را می توان پیدا کرد که حساب کاربری ایمیل داشته باشند و همان
تعداد اندک هم به ندرت به سراغ ایمیل خود می روند تا از آن استفاده کنند.
باید
بپذیریم که امروزه نرم افزار های پیام رسان و یا شبکه های اجتماعی کاربردی
به مراتب گسترده تر و سریعتر از ایمیل یا همان پست الکترونیکی دارند و در
استفاده از این ابزار آلات پیام رسان محدودیت های کمتری را برای ارسال پیام
و یا حتی فایل های مورد نیاز شاهد هستیم.
به
سختی می توان آینده را تصور کرد اما همواره گرایش افراد به استفاده از
تکنولوژی های روز که همان نرم افزار های پیام رسان هست ،بوده و چرخه ورود
پست الکترونیک که موجب منزوی شدن پست سنتی گردید در حال تکرار است
وکارشناسان پیش بینی می کنند در سال 2020 به ندرت کاربری را بتوان یافت که
فعالیت های وابسته به سرویس ایمیل داشته باشد.