Gerdab.IR | گرداب

دلیل حضور فیس بوکی وزرا

تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت هفته دولت مهمان ایسنا شد و در قالب بازدیدی چند ساعته به پاسخگویی به برخی سوالات خبرنگاران ایسنا پرداخت.

به گزارش گرداب از ایسنا، محمود واعظی در بخش آغازین صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه گاهی گلایه‌هایی مبنی بر این مطرح می‌شود که اگر استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف مانند فیس بوک و توئیتر خلاف قانون به شمار می‌رود، چگونه است که برخی اعضای دولت با استفاده از این شبکه‌ها به فعالیتهای مختلف می پردازند، اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم دولت یازدهم آن است که درعرصه بین المللی روابط را تصحیح و تسهیل کند، چرا که بخش مهمی از مسائل به روابط خارجی بازمی‌گردد. بر همین اساس تصحیح چهره نظام و تغییر افکار عمومی نسبت به ایران موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
واعظی در عین حال به تشکر از تیم مذاکره کننده کشور پرداخته و گفت: این تیم در مذاکرات کار بزرگی را انجام داده‌اند و اکنون در دنیا دید همگان نسبت به ایران کاملا تغییر کرده است.
 
وی ادامه داد: نظام، رهبری، فرهنگ غنی ما و تمام موارد گویای آن است که اصلا ایران در شان نگاه‌های نامناسب قبلی کشورهای مختلف نبود اما در گذشته به گونه ای عمل شده بود که فرصتی برای بدخواهان ایجاد شد تا بتوانند چهره ایران را مخدوش کنند اما دولت جدید کار نویی را انجام داد و در راستای آن تلاش کرد که پرده از چهره واقعی کشور برداشته شود.
 
به رفع تحریم‌ها افتخار نمی کنیم
 
این عضو کابینه دولت در عین حال اظهار کرد: اکنون دیگر بحث‌هایی مانند ایران ستیزی، اسلام ستیزی، تروریسم و رادیکالیسم و غیره در خصوص کشور ما مطرح نمی‌شود و حتی ایران به عنوان بخشی از راهکارهای مسائل منطقه مورد توجه قرار می گیرد. برهمین اساس جا دارد از نگاه ویژه رئیس جمهوری و تلاش‌های تیم هسته‌ای برای دسترسی به این موفقیت و اعتمادسازی تشکر شود.
 
وزیر ارتباطات که پیش از این سال‌ها در حوزه سیاست خارجی فعالیت داشته همچنین به بحث مخالفان این مذاکرات و توافقات حاصل شده اشاره کرد و گفت: متاسفانه عده ای در داخل کشور به جای انتقاد سازنده برای تصحیح قدم‌های بعدی، بحث جناحی را مورد توجه قرار داده و به دنبال تخریب تلاش‌های صورت گرفته و توافق نامه حاصل شده هستند تا مبادا جناحی خاص بعدها بخواهند از این موفقیت بهره برداری کنند اما باید توجه داشت که این توافق و موفقیت مربوط به یک گروه و جناح نبوده و متعلق به کلیت نظام، رهبری و تمام مردم است.
 
وی ادامه داد: هدف این تلاش‌ها نیز هدف دروغی نیست چرا که ما در روابط خارجی اصلا نمی توانیم برخورد جناحی داشته باشیم. در موضوعات بین الملل منافع ملی و امنیت ملی به عنوان دو اصل مهم مورد توجه قرار می گیرند و این مذاکرات نیز با همین دو هدف پیش رفته و ما اکنون خوشحالیم که می بینیم توافقات صورت گرفته منجر به لغو تحریم‌های ظالمانه شده است. البته دولت به رفع تحریم‌ها افتخار نمی‌کند و این کار را وظیفه خود می داند.
 
واعظی افزود: اما با این وجود ما افتخار می‌کنیم آنهایی که شش قطعنامه تحریمی ذیل خط هفتم منشوری علیه ایران تنظیم کرده بودند و دیدگاهشان این بود که ایران کشوری است که صلح و ثبات منطقه را تهدید می کند، اکنون رویکردشان تصحیح شده و این یکی از افتخارات بزرگ نظام است که جا دارد در هفته دولت از این تلاش قدردانی کرده و از مردم بخواهم تا زمان اجرای این قطعنامه که ممکن است چند ماه به طول بینجامد مانند همیشه دولت را همراهی کنند.
 
شرط وزیر برای استمرار فعالیت شبکه‌های اجتماعی
 
اما وزیر ارتباطات در ادامه صحبت‌های خود درباره شبکه‌های اجتماعی توضیح داد: یکی از اهداف جدی دولت آن است که حقوق شهروندی مورد توجه جدی قرار گیرد. بحث دسترسی آزاد به اطلاعات نیز از جمله بخش‌هایی است که به حقوق شهروندی مربوط می‌شود و در این زمینه با وجود اینکه قانون مجلس مدتها مورد بی توجهی قرار می گرفت اکنون طبق مصوبات مجلس این مساله دنبال شده و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلساتی درباره آن برگزار می شود.
 
بازدید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ایسنا
 
وی ادامه داد: نگاه ما به شبکه‌های اجتماعی نیز بر پایه این دو اصل شکل گرفته است. البته طبیعی است شبکه‌های اجتماعی همانقدر که فایده هایی به دنبال دارند ممکن است آسیب‌هایی را نیز همراه خود داشته باشند اما وظیفه دولت آن است که این فواید را براساس نیاز مردم و ارتباط آنها افزایش داده و در مقابل جلوی آسیب‌ها و تهدیدها را بگیرد.
 
وزیر ارتباطات همچنین اظهار کرد: برای این کار تلاشهای متعددی صورت گرفته است اما در اولین گام لازم است که مرم را آگاه کنیم که بدانند بدون کمک آنها مبارزه با آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی امری سخت و دشوار می شود البته این موضوع به آن معنا نیست که ما وظایف خود را انجام ندهیم.
 
واعظی ادامه داد: ما وظیفه و مسوولیت می‌دانیم که به این مقوله توجه کنیم من نیز همان نگاهی که در برابر این موضوع در خانواده کوچک خود دارم، در خانواده بزرگ ایرانی هم اعمال می کنم. اکنون طرحی مانند فیلترینگ هوشمند به این دلیل طراحی شده که امروزه شبکه‌هایی وجود دارند که ممکن است کمتر از 10 درصد آنها مضر باشد اما بخش مهمی از اطلاعات علمی و مهارتهای مختلف به واسطه این شبکه‌ها قابلیت انتقال دارد و برهمین اساس نباید مردم ما از این امکانات محروم باشند. فیلترینگ هوشمند نیز براین اساس به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است تا با استفاده از آن امکان دسترسی مردم از این شبکه‌ها به طور کلی مسدود نشود.
 
وی همچنین اظهار کرد: البته بحث فیلتر شدن یا نشدن همانند جنگ الکترونیک است که در گذشته مطرح بود. در این زمینه همزمان با ما دیگران نیز اقدمات متعددی را انجام می دهند تا در این حوزه اندیشه‌های خود را وارد کنند، براین اساس ما تصمیم گرفتیم با همکاری 11 دانشگاه طرح فیلترینگ هوشمند را مورد توجه قرار داده و بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته ایم هم به گونه ای تعریف شده است که برای آن محدودیتی وجود ندارد.
 
واعظی همچنین متذکرشد: این طرح یک روند سه مرحله ای است که اکنون در مرحله دوم آن هستیم که امیدواریم تا پایان سال تکمیل شود. اجرای این پروژه حالت تک و پاتک دارد و زمان اجرایی شدن کامل آن بستگی به کمک متخصصان بومی دارد.
 
وی ادامه داد: در هر صورت دولت اعتقاد دارد تمام شبکه‌های سالم در اختیار مردم قرار گیرد اما در این زمینه بر روی سالم بودن فعالیت این شبکه‌ها اصرار داریم و اگرچه تاکنون در این حوزه با فشارهای زیادی مواجه شدیم اما مقاومت کرده ایم و حال هم از مردم می خواهیم کمک کنند که این شبکه‌ها فضای سالمی داشته باشند تا فعالیت آنها استمرار داشته باشد.
 
با ورود شبکه‌های اجتماعی داخلی، داخلی‌ها فیلتر نمی شوند
 
وزیر ارتباطات درعین حال یادآور شد: با این وجود ما مجبوریم شبکه های داخلی خود را نیز داشته باشیم و برای استفاده از این شبکه ها لازم است مردم خیالشان راحت شود که اطلاعات آنها محفوظ است.
 
وی همچنین متذکر شد: ما یک تا دو سال است تلاش‌های متعددی در این زمینه داشته ایم و شبکه‌های داخلی خوبی در زمینه صوت و تصویر ایجاد شده که مراجعات خوبی دارند و یکی از این شبکه‌ها حدود دو میلیون کاربر دارد. بر همین اساس این تفکر که گفته می شود اگر شبکه های داخلی فعالیت کنند، جلوی فعالیت شبکه‌های خارجی گرفته می‌شود تصویر نادرستی است.
 
در حریم خصوصی مردم دخالت نمی کنیم، مگر به حکم قضایی
 
واعظی در عین حال خاطر نشان کرد: ما اعتقاد داریم تمام مکالمات مردم از طریق هر شبکه‌ای، حریم خصوصی آن‌ها محسوب می شود و دولت در این حریم دخالت نمی کند مگر اینکه در این زمینه حکم قانونی وجود داشته باشد البته در زمانی که حکم قانونی وجود داشته باشد هم داخلی یا خارجی بودن این شبکه‌ها تاثیری نداشته و تمام فعالیتهای صورت گرفته در آنها مانیتور خواهد شد.
 
وزیر ارتباطات در ادامه صحبت‌های خود درباره این مطلب که چرا همچنان برخی از دولتمردان از شبکه‌هایی مانند فیس بوک و توئیتر که فیلتر شده استفاده می کنند توضیح داد: بحث فیلترینگ فیس بوک و توئیتر در گذشته تصویب شده و قبل از این دولت رخ داده است؛ حال ممکن است با اجرای طرح فیلترینگ هوشمند ما تلاش کنیم این شبکه‌ها نیز بار دیگر فعالیت کنند، اما در این زمینه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه ای تصمیم گیرنده است و فعالیت مجدد این شبکه‌ها بستگی به تجدید نظر این کارگروه دارد و تنها به وزارت ارتباطات مربوط نمی شود چرا که ما تنها یک عضو در این کمیته داریم.
 
وی ادامه داد: وقتی یک شبکه مسدود است، مسدود بودن آن برای همگان است. حال اگر چند تن از مسوولان به دلیل مسوولیت‌هایی که در حوزه بین‌الملل دارند از چنین شبکه‌ای استفاده می‌کنند به احتمال زیاد از مقامی اذن و مجوز گرفته‌اند و اینگونه نبوده که ما برای آنها شبکه ای باز بگذاریم. احتمالا آنها نیز با همان روش‌هایی که سایر مردم از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند، در فیس بوک و توئیتر فعالیت می‌کنند.
 
او افزود: اما حتی خود من به شخصه چه در منزل و چه محل کار تمام آی پی هایی که دارم مانند مردم است و تاکنون هم از این شبکه‌ها نه استفاده کرده‌ام و نه می کنم. در صورتی که اکثر شبکه‌های اجتماعی داخلی را مورد استفاده قرار می دهم اما در نهایت برای گفتن اینکه اقداماتی که تا کنون از سوی برخی دولتمردان در زمینه فعالیت در این شبکه‌ها صورت گرفته قانونی است یا خیر در جایگاهی نیستم که بتوانم چنین موضوعی را اعلام کنم.