Gerdab.IR | گرداب

دست‌کاری انتخابات به سبک گوگل چگونه رخ می‌دهد؟ (بخش دوم)

گوگل و دخالت در انتخابات آمریکا

تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴

تأثیر موتورهای جستجو بر کاربران که به "Search Engine Manipulation Effect SEM" مشهور شده یکی از بزرگ‌ترین تأثیرات رفتاری است که تا کنون کشف شده است.

به گزارش گرداب از سایبربان تأثیر موتورهای جستجو بر کاربران که به "Search Engine Manipulation Effect SEM" مشهور شده یکی از بزرگ‌ترین تأثیرات رفتاری است که تا کنون کشف شده است. در مقاله مذکور 5 آزمایش بر روی بیش از 4500 نفر مشارکت‌کننده در دو کشور صورت گرفته است.
 
باید توجه داشت که تأثیرگذاری موتورهای جستجو بر مردم یکی از انواع نامرئی تأثیرگذاری اجتماعی است، زیرا این تأثیرگذاری بسیار بزرگ است و در حال حاضر هیچ قانون و قاعده‌ای در جهان برای بازداشتن گوگل از استفاده یا سوءاستفاده از این روش تأثیرگذاری وجود ندارد. رابرت اپستین و رونالد رابرتسون در مقاله خود در این مورد به این نتیجه رسیده‌اند که تأثیرگذاری موتورهای جستجو بر اذهان کاربران جدی‌ترین تهدید برای سیستم دموکراتیک حکومت‌داری است.
 
به گزارش واحد بین‌الملل سایبربان، بر طبق اطلاعات موجود در سرویس روندهای گوگل در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که از آدرس "google.com/trends/story/c5c95ce9-6b74-4939-b112-57e405ef0109" در دسترس است، دونالد ترامپ (Donald Trump)، نامزد جمهوری خواهان در 47 ایالت از 50 ایالت آمریکا در صدر نامزدهایی قرار دارد که برای کسب اطلاع در مورد آن‌ها از موتور جستجوی گوگل استفاده‌شده است.

آیا می‌توان انتظار داشت که این فعالیت وی را در رتبه‌بندی جستجو تقویت کند و آیا جایگاه بالاتر پشتیبانی بیشتری برای وی به ارمغان می‌آورد؟ این امر بستگی به آن دارد که کارکنان گوگل الگوریتم‌های جستجوی این سایت را چگونه دست‌کاری و تنظیم کنند. گوگل اعلام کرده که هر سال 600 بار این الگوریتم‌ها را تنظیم می‌کند؛ اما فرایند مربوط به این کار مخفی است. لذا تأثیر میزان بالای جستجوی نام ترامپ در گوگل بر سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامعلوم است.
 
بررسی یادشده تقریباً ثابت می‌کند که گوگل از توانایی کنترل رأی‌دهندگان برخوردار است. در جریان بررسی‌های آزمایشی آنلاین و آزمایشگاهی در آمریکا محققان توانسته‌اند تنها بعد از یک جلسه جستجوی 15 دقیقه‌ای در موتور جستجویی مشابه گوگل به نام Kadoodle – که توسط محققان طراحی شده بود - بر تعداد طرفداران هر یک از کاندیداها بین 37 تا 63 درصد بیفزایند.

به‌طورقطع شدت این تأثیرگذاری در دوره‌های زمانی چندهفته‌ای یا چند ماهه بیشتر خواهد بود. لذا اگر بعد از جستجوی نام یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در گوگل، در چند صفحه‌ی اول نتایج جستجو مرتباً لینک‌هایی در حمایت از وی یا اخباری مثبت در مورد او نمایش داده شود ذهن کاربران در مورد آن فرد مثبت‌تر خواهد شد و البته عکس این مطلب هم صحیح است.

بخش اول را در ستون اخبار مرتبط همین صفحه ببینید و یا اینجا را کلیک کنید.