Gerdab.IR | گرداب

۳ سناریوی سال ۲۰۱۶

تصمیم گوگل برای رئیس‌جمهور بعدی آمریکا

تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴

این احتمال وجود دارد که رئیس جمهوری بعدی آمریکا بر مبنای تبلیغات موفق تلویزیونی و سخنرانی‌های انتخاباتی نامزدها تعیین نشود و تصمیمات مخفیانه گوگل حرف نهایی را در این زمینه بزند.

به گزارش گرداب فارس به نقل از پلتیکو نوشت، شاید اظهارنظرهایی از این دست برای برخی کاربران اینترنت و افراد عادی عجیب به نظر برسد، اما برخی تحقیقات نشان می دهد غول‌های عرصه فناوری اطلاعات که این روزها امپراطوری های جهانی تاسیس کرده اند قصد دارند خود رئیس جمهور بعدی آمریکا را تعیین کنند و در این میان گوگل در حال ایفای نقشی منحصر به فرد است.
 
بررسی های انجام شده در سال های اخیر نشان می دهد گوگل در حال سازماندهی و افزایش قوای خود برای کنترل انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ایالات متحده آمریکاست. گوگل به عنوان پربازدیدترین سایت در بسیاری از کشورهای جهان و با هدایت 70 درصد از جستجوهای صورت گرفته در جهان نقش غیرقابل انکاری برای کنترل دیدگاه ها و عقاید انسان ها دارد.
 
الگوریتم های جستجو در گوگل می توانند به سادگی بر روی علائق و اولویت های رای دهندگانی که هنوز تصمیم نهاییشان را نگرفته اند تاثیر بگذارند. تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد میزان این تاثیرگذاری بر روی افراد مردد تا 20 درصد و بیشتر است، ما میزان تاثیرگذاری جستجوگر گوگل بر برخی گروه های جمعیتی تا 80 درصد هم افزایش می یابد.
 
نتایج این بررسی در قالب یک مقاله علمی – پژوهشی منتشر شده که از آدرس اینترنتی http://www.pnas.org/content/112/33/E4512.abstract در دسترس است.
 
با توجه به اینکه در سال های اخیر پیروزی در بسیاری از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و دیگر نقاط جهان با تفاوت های ناچیز رخ داده، قدرت گوگل برای تغییر عقیده 25 درصد از جمعیت رای دهنده در جهان بسیار تعیین کننده خواهد بود.
 
در نیمی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اختلاف نامزدهای برنده و بازنده کمتر از 7.6 درصد بوده است و در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 آمریکا اوباما تنها با اختلاف 3.9 درصدی برنده شد و گوگل می تواند بر تعداد افرادی به مراتب بیشتر تاثیر بگذارد.
 
حداقل سه سناریو وجود دارد که گوگل می تواند از آنها - و حتی بدون اطلاع رهبران و مدیرانش – برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا استفاده کند. به بیان دیگر حتی اگر مدیران گوگل تمایلی به نقش آفرینی در انتخابات سال آینده ایالات متحده نداشته باشند، کارکنان این شرکت که به طور دائمی در حال تنظیم الگوریتم های این موتور جستجو هستند در عمل اذهان مردم عادی را به طور لحظه به لحظه دستکاری کرده و تحت تاثیر قرار می دهند.
 
این دستکاری ها اذهان مردم و روش تفکر آنها را متحول می کند و در نهایت بر تصمیم آنها برای رای دادن به نامزدها تاثیر می گذارد.
 
دستکاری انتخابات به سبک گوگل چگونه رخ می دهد؟
 
تاثیر موتور جستجوها بر کاربران که به Search Engine Manipulation Effect SEME مشهور شده یکی از بزرگترین تاثیرات رفتاری است که تاکنون کشف شده است. در مقاله مذکور 5 آزمایش بر روی بیش از 4500 نفر مشارکت کننده در دو کشور صورت گرفته است.
 
باید توجه داشت که تاثیرگذاری موتورهای جستجو بر مردم یکی از انواع نامرئی تاثیرگذاری اجتماعی است، زیرا این تاثیرگذاری بسیار بزرگ است و در حال حاضر هیچ قانون و قاعده ای در جهان برای بازداشتن گوگل از استفاده یا سواستفاده از این روش تاثیرگذاری وجود ندارد. رابرت اپستین و رونالد رابرتسون در مقاله خود در این مورد با عنوان  search engine manipulation effect (SEME) and its possible impact on the outcomes of elections به این نتیجه رسیده اند تاثیرگذاری موتورهای جستجو بر اذهان کاربران جدی ترین تهدید برای سیستم دموکراتیک حکومت داری است.
 
بر طبق اطلاعات موجود در سرویس روندهای گوگل در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که از آدرس google.com/trends/story/c5c95ce9-6b74-4939-b112-57e405ef0109 در دسترس است، دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در 47 ایالت از 50 ایالت آمریکا در صدر نامزدهایی قرار دارد که برای کسب اطلاع در موردشان از موتور جستجوی گوگل استفاده شده است. آیا می توان انتظار داشت که این فعالیت وی را در رتبه بندی جستجو تقویت کند و آیا جایگاه بالاتر پشتیبانی بیشتری برای وی به ارمغان می آورد؟ این امر بستگی به آن دارد که کارکنان گوگل الگوریتم های جستجوی این سایت را چگونه دستکاری و تنظیم کنند. گوگل اعلام کرده که هر سال 600 بار این الگوریتم ها را تنظیم می کند، اما فرایند مربوط به این کار مخفی است. لذا تاثیر میزان بالای جستجوی نام ترامپ در گوگل بر سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نامعلوم است.
 
بررسی یادشده تقریبا ثابت می کند که گوگل از توانایی کنترل رای دهندگان برخوردار است. در جریان بررسی های آزمایشی آنلاین و آزمایشگاهی در آمریکا محققان توانسته اند تنها بعد از یک جلسه جستجوی 15 دقیقه ای در موتور جستجویی مشابه گوگل به نام Kadoodle – که توسط محققان طراحی شده بود - بر تعداد طرفداران هر یک از کاندیداها بین 37 تا 63 درصد بیفزایند. به طور قطع شدت این تاثیرگذاری در صورت در دوره های زمانی چند هفته ای یا چند ماهه بیشتر خواهد بود. لذا اگر بعد از جستجوی نام یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در گوگل، ر چند صفحه اول نتایج جستجو مرتبا لینک هایی در حمایت از وی یا اخباری مثبت در مورد او نمایش داده شود ذهن کاربران در مورد آن فرد مثبت تر خواهد شد و البته عکس این مطلب هم صحیح است.
 
اثبات تاثیرگذاری گوگل بر نتایج انتخابات هند
 
این بررسی بر روی 2000 رای دهنده مردد در هند که در جریان انتخابات نخست وزیری سال 2014 این کشور واجد شرایط رای دهی بودند هم انجام شده و ثابت شد که نظرات این نمونه آماری هم در مورد نامزدها بعد از جستجو در گوگل بیش از 20 درصد و در برخی گروه های جمعیت شناختی تا بیش از 60 درصد تغییر کرده است. با توجه به این مساله سوال زیر پیش می آید:
 
آیا گوگل برنده انتخابات هند را مشخص کرده است؟ داده های روزانه خود گوگل در مورد جستجوهای کاربران در مورد انتخابات هند که البته در حال حاضر در اینترنت در دسترس نیست نشان می دهد نام نارندا مودی نامزد پیروز در یک دوره زمانی 61 روزه پشت سرهم نسبت به دو نامزد اصلی رقیبش حدود 25 درصد بیشتر در گوگل جستجو شده است. این حجم از جستجو باعث شده تا نام وی در رتبه بندی جستجوگر گوگل هم بهبود یابد.
 
گوگل در واکنش به این تحقیقات و مقاله منتشر شده اعلام کرده که ارائه پاسخ های مرتبط همیشه و از آغاز رویکرد اصلی گوگل در حوزه جستجو بوده و اگر ما آن را تغییر دهیم اعتماد مردم به نتایج جستجو در گوگل را تضعیف کرده ایم.محققان این موضع گیری را بی معنا و یک تکذیبیه کامل توصیف کرده اند که با واقعیت در تضاد است.  
 
سه سناریو برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا
 
به اعتقاد رابرت اپستین و رونالد رابرتسون سه سناریو توسط گوگل برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا رقم خواهد خورد. سناریوی اول این است که مدیران ارشد گوگل در مورد اینکه پیروزی کدامیک از نامزدها برای این شرکت بهتر است به تصمیم قطعی می رسند و رتبه بندی آن فرد در جستجوگر گوگل را بر همین اساس تنظیم می کنند. این مساله در آمریکا بی سابقه نیست و به عنوان مثال Rutherford B. Hayes نوزدهمین رییس جمهور آمریکا با حمایت قدرتمندانه شرکت وسترن یونیون به ریاست جمهوری رسید. این شرکت در اواخر قرن نوزدهم میلادی انحصار ارتباطات در آمریکا را در دست داشت و قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 1876 کاری کرد که تنها اخبار مثبت در مورد نامزد محبوبش در روزنامه های آمریکا منتشر شود. این شرکت تمامی تلگرام های ارسالی توسط ستادهای انتخاباتی نامزدهای رقیب را هم در اختیار ستاد انتخاباتی Rutherford B. Hayes می گذاشت.
 
با توجه به روابط مستحکم گوگل با دموکرات ها و با شخص اوباما می توان انتظار داشت که الگوریتم جستجوگر گوگل به نفع هیلاری کلینتون تنظیم شود. در سال 2012 گوگل و مدیران ارشدش بیش از 800 هزار دلار به اوباما و تنها 37 هزار دلار به رامنی رقیب وی کمک مالی کردند و شش تن از مدیران ارشد شرکت های فناوری در دولت وی حضور دارند.
 
از زمان به قدرت رسیدن اوباما نمایندگان گوگل ده بار به کاخ سفید دعوت شده اند و البته اوباما با دیگر شرکت های فناوری هم روابط مستحکمی دارد.
 
هیلاری کلینتون هم روابط خوبی با گوگل دارد و در آوریل گذشته Stephanie Hannon یکی از مدیران ارشد گوگل را برای فعالیت به عنوان مدیر اصلی فناوری خود انتخاب کرد. هیچ بعید نیست که چنین افرادی بتوانند بر نحوه نمایش اطلاعات نامزدها در جستجوگر گوگل و دستکاری ذهن مردم عادی تاثیر بگذارند.
 
سناریوی دوم این است که یکی از کارکنان گوگل که از سطح دسترسی کافی یا توان هک بالا برخوردار است بعد از دریافت پیامی از دوستان قدیمیش در یک ستاد انتخاباتی خاص رتبه بندی نامزد مورد نظرش را دستکاری کند. در سال 2010 و در جریان جمع آوری انبوهی از اطلاعات شخصی مردم توسط گوگل از طریق سرویس نمای خیابانی همه تقصیرها به گردن یک کارمند خطاکار انداخته شد. این فرد که از طریق شبکه های وای – فای خانه ها توانسته بود اطلاعات شخصی میلیون ها نفر را در 30 کشور جمع اوری کند Marius Milner نام داشت و مهندس نرم افزار بود. وی از گوگل اخراج نشده و بر طبق نمایه اش در LinkedIn یک هکر است. اگر تنها چند نفر از 37 هزار کارمند گوگل از چنین توان و جسارتی برخوردار باشند مشکلات تازه ای در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به وجود می آید.
 
در سناریوی سوم که از همه ترسناک تر است کل تقصیرات به گردن نرم افزار و الگوریتم جستجوی گوگل می افتد و این نرم افزار یک نامزد را بر مبنای فعالیت های جستجوی میلیون ها کاربر به صدر می برد. این فرایند طبیعی توصیف شده و ادعا می شود یک برنامه رایانه ای نتیجه انتخابات را تعیین کرده است. به هر حال هیچ یک از این سه سناریو در این مساله که نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 را گوگل تعیین می کند، تغییری ایجاد نمی کند. در این زمینه جمهوری خواهان از دموکرات ها آسیب پذیرتر هستند، زیرا در برخی آزمایش ها عقیده حامیان این حزب بعد از استفاده از جستجوگر گوگل تا 80 درصد به نفع رقیب تغییر کرده است.