Gerdab.IR | گرداب

رباتی که مانند خود را شبیه‌سازی می‌کند

تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴

تکامل دیگر مخصوص به انسان‌ها نیست. دانشمندان دانشگاه کمبریج رباتی ساخته‌اند که می‌تواند نمونه‌های کوچک‌تری از خود را تولید کند.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ دانشمندان دانشگاه کمبریج رباتی ساخته‌اند که می‌تواند نمونه‌های کوچک‌تری از خود را تولید و بهترین نمونه ساخته‌شده را انتخاب کند. این ربات بعد از اینکه بهترین نمونه را انتخاب کرد شروع به ساخت نمونه‌هایی مشابه آن مدل خواهد کرد.

گروه دانشمندان این پروژه، ایده‌ی ساخت این ربات را از نظریه‌ی داروین به دست آورده‌اند. بر اساس این نظریه آن‌ها رباتی ساخته‌اند که نمونه‌هایی کوچک‌تر از خود را با ویژگی‌هایی بهتر از نمونه‌ی اصلی تولید خواهد کرد.

در رباتی که مورد آزمایش قرار گرفت، ربات اصلی، 10 ربات کوچک تولید کرد و با استفاده از اطلاعاتی که برای ساخت این ربات‌ها استفاده کرده بود در مراحل بعدی، ربات‌هایی با ویژگی‌های بهتر تولید می‌کرد. این ربات اصلی بعد از ساخت هر نمونه آن‌ها را بررسی و از ویژگی‌‌های آن نمونه برای ساخت نمونه‌ی بهتر استفاده می‌کرد.

یکی از مهم‌ترین عواملی که توسط این ربات اصلی در نظر گرفته می‌شد، میزان فاصله‌ای بود که هر ربات کوچک در مدت‌زمان محدودی نسبت به ربات‌های دیگر طی می‌کرد.
 
گروه سازنده‌ی این ربات، به جای اینکه ربات‌ها را از روی یک طرح از پیش آماده‌شده ایجاد کنند، از یک ربات واقعی استفاده کردند که نمونه‌های تکامل‌یافته‌تری نسبت به خود را تولید می‌کند. گروه دانشمندان این پروژه گفته‌اند: «ساخت نمونه‌هایی از ربات‌ها در هر نوبت با استفاده از یک ربات مادر واقعی، نتیجه‌ی بهتری از شبیه‌سازی ربات‌ها از روی نمونه‌های شبیه‌سازی‌شده است.»

رهبر گروه دانشمندان این پروژه اظهار کرد: «البته هنوز زمان زیادی لازم است تا ربات‌ها از هر نظر به انسان‌ها شبیه شوند؛ اما این تحقیقات در زمینه‌ی علم رباتیک به کمک علم زیست‌شناسی و هوش بیولوژیکی در این سطح تا این لحظه بی‌سابقه بوده است.»