Gerdab.IR | گرداب

پیش‌نویس قانون سایبری آفریقای جنوبی

تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴

با توجه به گسترش جرائم سایبری در آفریقا، کشور آفریقای جنوبی پیش‌نویس قانون جرائم سایبری و امنیت سایبر خود را منتشر کرد.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ وزارت دادگستری آفریقای جنوبی پیش‌نویس قانون جرائم سایبری و امنیت سایبری را برای دریافت نظرات عموم مردم منتشر کرد.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که جرائم سایبری رو به فزونی است و سالانه بیش از یک میلیارد رند (واحد پول آفریقای جنوبی) در این کشور خسارت می‌آفریند؛ بنابراین تصویب چنین پیش‌نویس ای می‌تواند نقطه‌ی عطفی برای ایجاد امنیت ملی در آفریقای جنوبی باشد.

در این راستا دولت این کشور در تلاش است تا با تمهیداتی به‌طور مؤثر با جرائم سایبری مبارزه کند و همچنین قصد دارد مواردی را که به امنیت سایبر مربوط می‌شوند و این موارد بر روی دولت و بخش تجاری اثر می‌گذارد، موردتوجه قرار دهد.

هدف این پیش‌نویس، ایجاد یک چارچوب منسجم امنیت سایبر برای تشخیص مشکلاتی است که برای مبارزه با جرائم سایبری وجود دارند. به‌علاوه این پیش‌نویس، جرائم سایبری را مشخص و مجازات آن‌ها را تعیین می‌کند. از نکات دیگر این پیش‌نویس تعیین حوزه‌ی قضایی برای تحقیق و پیگیری جرائم سایبری است. در این پیش‌نویس بر روی همکاری‌های بین‌المللی برای تحقیق در مورد جرائم سایبری نیز تأکید می‌کند. تنظیم ابعاد نظارتی مرتبط با جرائم سایبری از دیگر نکات این پیش‌نویس است.

گفتن این مطلب خالی از لطف نیست که قاره‌ی آفریقا از مناطقی است که از ناحیه‌ی جرائم سایبری خسارات زیادی می‌بیند. به‌عنوان‌مثال، وزارت اطلاعات کنیا اخیراً اعلام کرد که تقریباً بیست میلیون دلار سالانه به دلیل جرائم سایبری به این کشور خسارت وارد می‌شود. درحالی‌که کنیا ازجمله کشورهای آفریقایی محسوب می‌شود که پیشرفت‌هایی درزمینه‌ی سایبر داشته است.