Gerdab.IR | گرداب

کمپین ترک توهین‌+تصاویر

تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۴

کمپینی به تازگی در شبکه های اجتماعی راه اندازی شده است که افراد را به کنار گذاشتن واژه های توهین آمیز ترغیب می کند.

به گزارش گرداب از خبرانلاین به محض این که از خشونت حرف زده می‌شود، خراش و کبودی و خون و زخم به ذهن می‌رسد. تصور می‌شود حتما باید زد و خوردی شده باشد تا رفتاری نام «خشونت» بگیرد. غافل از این که گاهی نه رفتار، بلکه این کلمات هستند که قربانی می‌گیرند، زخم می‌زنند و مثل یک جراحت عمیق، برای همیشه باقی می‌مانند.

ناسزا گفتن، تحقیر کردن، برچسب زدن، متهم کردن و استفاده از خیلی واژه‌ها و اصطلاحاتی که به سادگی از دهان گوینده خارج می‌شوند، به این راحتی‌ها از ذهن شنونده پاک نمی‌شوند. گاهی یک واژه، مثل یک زالو می‌چسبد به زندگی یک نفر؛ یقه‌اش را می‌گیرد و رهایش نمی‌کند که نمی‌کند.

«خشونت کلامی» را هنوز خیلی‌ها نمی‌شناسند. نمی‌دانند چه پیامدهایی دارد و چرا باید بیشتر مراقب آنچه می‌گوییم باشیم و در انتخاب واژه‌ها دقت کنیم. مخصوصا در رفتار با بچه‌ها؛ که شنیدن و باور یک «کلمه» که ممکن است در یک لحظه از سر خشم یا بی‌دقتی به آنها نسبت داده شود، می‌تواند مسیر زندگی‌شان را تغییر دهد.

این موضوع عده‌ای را به فکر انداخته آگاهی بیشتری درباره خشونت کلامی به مردم بدهند و کمپینی را به نام «پروژه سلاح انتخابی» راه‌اندازی کنند. آنها با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و با کمک گروهی از چهره‌پردازان حرفه‌ای، یک کارزار تصویری راه‌اندازی کرده‌اند تا اثرات خشونت کلامی را به تصویر بکشند و از این طریق عمق فاجعه را نشان دهند.

پروژه سلاح انتخابی در نظر دارد نشان دهد هر ناسزا، تحقیر و توهین، می‌تواند چه اثری بر شنونده داشته باشد.

در توضیح نام این کمپین آمده است: ما این نام را انتخاب کردیم چراکه معتقدیم استفاده از کلمات برای افراد یک انتخاب است. با آگاهی بیشتر، آنها متوجه می‌شوند کلماتی که انتخاب می‌کنند چه اثری روی فرد شنونده به جا می‌گذارد و با این که به چشم نمی‌آید، اما چه زخم عمیقی به روح مخاطبشان وارد می‌کند.

این پروژه با استفاده از تصاویری تاثیرگذار تلاش دارد این باور غلط و قدیمی را که «خشونت کلامی به کسی صدمه‌ای نمی‌زند» به چالش بکشد. این کمپین با اشتراک چنین عکس‌هایی، از افراد جامعه می‌خواهد آنها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند و درباره تجربه‌هایی که در این زمینه داشته‌اند با دیگران حرف بزنند تا آسیب نامرئی ناشی از خشونت کلامی هرچه بیشتر شناخته شود.

برگزارکنندگان این کارزار، ابتدا یک لیست از اسامی تحقیرآمیز و نامناسب به افراد شرکت‌کننده ارائه کرده و از آنها خواستند کلماتی را انتخاب کنند که تاکنون شنیده‌ و از آنها رنج بیشتری برده‌اند. سپس متناسب با آن کلمه، زخم‌هایی شبیه جراحت‌های واقعی روی صورت و بدن شرکت‌کنندگان ایجاد شد که در عکس‌ها می‌بینید.

در این کمپین مشخص شد واژه‌هایی که برای زنان و دختران نوجوان به کار می‌رود و بار جنسیتی دارد نیز بخش عمده‌ای از خشونت‌های کلامی را شامل می‌شود. ضمن این که این کلمات، تنها اهانت‌آمیز نیستند، بلکه شخص را در معرض اتهام انجام رفتار ناشایست قرار می‌دهند که اتهامی آزاردهنده است و در بسیاری از موارد این خشونت کلامی، با سوءاستفاده فرد پرخاشگر و اخاذی جنسی همراه بوده است.

همچنین این پروژه مشخص کرد بیشترین واژه‌ای که کودکان از شنیدن آن احساس ناخوشایندی داشته‌اند؛ کلمه «احمق» بوده است و این نشان می‌دهد حتی ساده‌ترین توهین‌ها می‌توانند چه احساسات ناخوشایند و اثرات مخربی بر کودکان بگذارند.





احمق

 

ترسو

 

لوس

 

زشت

 

بي‌ارزش

 

كندذهن

 

چهارچشمي!