Gerdab.IR | گرداب

پیگیری یک شایعه از اینستاگرام

اعتراض «رامبد جوان» به کاربران کم‌ادب و کم‌وجدان!

تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۴

پست شایع سازی که رامبد جوان در اینستاگرام خود منتشر کرد که به برنامه خندوانه اختصاص دارد، با این توضیح که رامبد جوان از اینستاگرام خداحافظی کرد؛ چند روزی است در گروه های تلگرامی دست به دست می چرخد بی آنکه کسی در پس کلمات دنبال تمام حقیقت ماجرا باشد.

گروه شبکه‌های اجتماعی گرداب: این روزها گردش شایعه در فضای مجازی حرف اول را می زند پس وقتی در اکثر گروه های تلگرامی پستی منتشر می شود با این مضمون که رامبد جوان با گذاشتن یک متن تلگرام خود را بست باید رفت دنبال حقیقت ماجرا.

پست شایع سازی که رامبد جوان در اینستاگرام خود منتشر کرد که به برنامه خندوانه اختصاص دارد، با این توضیح که رامبد جوان از اینستاگرام خداحافظی کرد؛ چند روزی است در گروه های تلگرامی دست به دست می چرخد بی آنکه کسی در پس کلمات دنبال تمام حقیقت ماجرا باشد. رامبد جوان در اینستاگرامش نوشت:

«سلام رفقاى مودب و كم ادب من.

سلام رفقاى مهربون و كم مهر من.

سلام رفقاى عميق و كم عمق من.

سلام رفقاى صبور و كم صبر من.

سلام رفقاى با وجدان و كم وجدان من.

سلام جووناى مملكت من.

و سلام به همتون.

مى دونيد كه مى خونم و به رفتارها و حرفهاى قابل پيش بينيتون فكر مى كنم.

بعضى وقتها تاسف مى خورم از اين همه كَمى كه بعضيها دارن و لذت مى برم از فراوونى كه خيليهاتون دارين. اين دعواهاى مجازى جاى يك خجالت مفصل داره با اين همه بى تربيتى. ولى مى دونين كه ما تا وقتى كه حتى يك نفر به حرفهاى مهم مهونها و…. در خندوانه زده مى شه گوش بده و مسير زندگيش رو تغيير بده ادامه مى ديم. البته اگه عمرى براى من و گروهم باقى باشه.

ما تلاش مى كنيم شادى رو بهتون تقديم كنيم ولى بيش از اين تلاش مى كنيم بهتون يادآورى كنيم كه فقط خودتون هستين كه مى تونين خودتون رو شاد كنين و شاد نگه دارين و رفقاى عزيزم، جهان پر از آدمهاى جور واجوره. تحمل همديگه رو داشته باشين. منكه دارم.

مخلص رامبد جوان.»


اعتراض مجری خندوانه به کاربران کم ادب و کم وجدان در اینستاگرام


اما رامبد جوان از هیچ فضای مجازی خداحافظی نکرده است؛ هر چند مجبور شد یکی از پست های قبلی منتشر شده در همین اینستاگرامش را نه به خاطر خود مطلب بلکه به خاطر کامنت هایش حذف کند. طبیعی هم هست. هر کس رامبد جوان را بشناسد می داند که به ارتباط گسترده با مخاطبانش اعتقاد دارد و از هر فرصت مجازی و غیر مجازی برای آن استفاده می کند. او از اولین کسانی بود که به شبکه موبایلی ارتباط با مخاطب پیوست. شبکه موبایلی که هر کاربری می توانست عضو هوادار او شود و او یک روز در هفته با حوصله تمام به سوالات اس ام اس شده پاسخ می داد. البته این داستان برای قبل از رواج اینستوگرام بود.


اما حکایت این پست شایعه ساز چه بود؟


باز هم حکایت ناسازگاری فرهنگی عده زیادی با فضاهای مجازی گسترده. فضاهایی که امکان گستردگی ارتباطی را به ارمغان می آورد و به همان اندازه گاه غیر قابل کنترل و دردسر ساز می شوند. برای رامبد جوان هم وقتی عکس مهمان افغانی اش را در خندوانه به همراه یک پست در اینستوگرامش گذاشت این دردسر به اوج خود رسید. هجوم انبوه توهین های قومیتی به همسایگان افغان که سال هاست مهمان ما هستند باعث حذف پست، و نوشتن پست مورد اشاره رامبد جوان شد.


حتی در سایت خندوانه اعلام شد متأسفانه به دلیل حاشیه ها وب سایت خندوانه از تأیید بعضی از نظرات درباره برنامه ای که شاعر افغانی مهمان خندوانه بود معذور است.


به هر حال آنچه مشخص است رامبد جوان قصد قطع ارتباط با دنیای گسترده مجازی را ندارد و ترجیح می دهد هر از چند گاهی با ادبیات خودش فرهنگ استفاده از این دنیای جدید ارتباطی را گوشزد کند و برخی پیامدهایش را بپذیرد. حالا دیگر جناب خان، شخصیت محبوب عروسکی برنامه خندوانه هم صفحه ای برای خود در اینستوگرام باز کرده و در مدتی کوتاه توانست صد هزار فالوئر داشته باشد. اما شاید به همین زودی ها صدای این شخصیت عروسکی هم از کاربران فضای مجازی در بیاید. باید منتظر ماند و دید.