Gerdab.IR | گرداب

پروژه دارپا برای مأموریت‌های هوایی آینده

تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۴

سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ی دفاعی آمریکا (دارپا) به دنبال ارائه‌ی ارتشی از سامانه‌های هوایی است که در میان آسمان، قابل آرایش باشند.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ آمریکا دارای تعدادی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای چند مأموریتی در دنیا است؛ با این حال این هواپیماها بسیار گران و فوق‌العاده پیچیده بوده و نمی‌توان عمر آن‌ها را به‌طور دقیق تمدید کرد.

به همین خاطر دارپا برنامه‌ای به نام گرملینز (Gremlins) را آغاز کرده که هدف از آن ارائه‌ی ارتشی از سامانه‌های هوایی هوشمندتر و ارزان‌تر است که وسط هوا آرایش و جمع‌ شوند.

پروژه‌ی گرملینز به دنبال جایگزین کردن هواپیماهای چندمنظوره کنونی نیست، بلکه آن‌ها را با پهپادهای تخصصی‌تر، ارزان‌تر و ساده‌تر تکمیل می‌کند به‌طوری‌که بتوانند چندین بار آرایش و بازیابی شوند.

هدف از این پروژه، ارائه‌ی سامانه‌هایی است که از هوش، نظارت و شناسایی (ISR) به شکل کاربردی استفاده کنند.

همچنین دارپا امیدوار است از فناوری‌های جدید استفاده کرده و آن‌ها را با سیستم‌های بازیابی سامانه‌های هوایی بدون سرنشین و همچنین سوخت‌رسانی هوایی خودکار ترکیب کند.

هدف نهایی نیز ایجاد توانایی نوینی است که به جنگنده‌ها، بمب‌افکن‌ها یا وسایط انتقال، امکان پایین انداختن گرملین‌های کوچک دارای بال ثابت از فاصله‌ای ایمن را می‌دهد. (گرملین موجود جن مانند خیالی و کوچکی است که گفته می‌شود باعث خراب شدن هواپیماها و به هم خوردن کارها است.)

این گرملین‌ها دوباره توسط سامانه‌ی هوایی انتقال، برای بازگشت به پایگاه و بازیابی به مدت 24 ساعت، جمع‌آوری می‌شوند. در حالت ایده‌آل، هر گرملین دارای طول عمری برای 20 بار آرایش شدن است و شکاف بین هواپیماهای سرنشین‌دار و موشک‌ها را پر می‌کند.